2020-04-08, 15:50
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad mer är för "dyrt" och behöver regleras? Mat måste alla ha. Ska Oxfile prisregleras precis som 100kvm med takvåning på Östermalm? Ska restauranger i attraktiva lägen regleras? 100kr max för 3rätters på Riche?

Om det nu är så att vissa behöver stöd för att klara av att ha tak över huvudet, varför inte ha riktade bidrag till dessa grupper? Bostadsmarknaden är ungefär som att hela Sveriges befolkning fick socialbidrag för att 5% behöver det.

Varför ska det finnas bidrag eller subventioner i några former? Antar du även vill slopa både barnbidrag, studiebidrag, räntebidrag samt ränteavdrag? Gärna både för privatpersoner såväl som för byggföretag.
Citera
2020-04-08, 15:52
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Omvänt så är hyrorna för dyra i mindre attraktiva delar av bostadsmarknaden. Hyresgästföreningen beställde en undersökning av konsultbolaget Ramböll och där framkom det att hyresgäster i Kristianstad betalar 15% för mkt, jämfört med om hyrorna hade varit marknadsprissatta.

Det är förmodligen toppen av ett isberg. Vad tycker du om det? Man ska väl inte betala för mkt eller hur?

Man kan inte lita på HGF har jag läst i tråden, så det är fake news med andra ord. Testa något annat.
Citera
2020-04-08, 16:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Man kan inte lita på HGF har jag läst i tråden, så det är fake news med andra ord. Testa något annat.

Haha... nä det är sant, men ändå kul att just hgf:s beställda rapport kom fram till att hyresgäster i kristianstad betalar alldeles för mkt. Vilket jag iof inte tvivlar på är sant.

För så blir det när hyror inte sätts efter marknadsvärde.

Felet med den rapporten är frågeställningen. Det finns ingen (inte ens fastighetsägare) så vitt jag vet som förordar helt fri hyressättning och därför är svaret ganska irrelevant.

men ändå intressant läsning.... 16% för mkt betalar hyresgäster i ett område.

https://www.hyresgastforeningen.se/globalassets/faktabanken/rapporter/marknadshyrerapporter/2018/marknadshyror-for-hyreslagenheter-i-kristianstad-2018.pdf
Citera
2020-04-09, 06:15
Avslutad
Citat:
Varför ska det finnas bidrag eller subventioner i några former? Antar du även vill slopa både barnbidrag, studiebidrag, räntebidrag samt ränteavdrag? Gärna både för privatpersoner såväl som för byggföretag.

Bidrag är en sak. Generella prissubventioner en annan.

Varför ska det finnas generella prisregleringar som 95% av befolkningen inte behöver som därmed förstör hela bostadsmarknaden?

Ge mig ETT exempel på något annat ån bostadamaeknaden som har generella prisregleringar?
Citera
2020-04-09, 09:30
Medlem
Citat:

Den generella riktlinjen är att inte lita på något som talar för budbärarens egen sak, då är det viktigt att granska budskapet kritiskt. Om budbäraren däremot medger saker som talar emot dennes sak är det däremot rimligt att det är så, eller värre.
Citera
2020-04-09, 10:41
Medlem
Citat:
Med en ombildning kan man åtminstone få inte lite pengar att bygga fler hyresrätter för, vilket ger fler bostäder och inte färre.

Man fick som sagt var väldigt LITE pengar eftersom man sålde så billigt. Och inte gick
de till något bostadsbyggande utan till skattesänkningar som alltså kunde varit högre.

Och så var det ju inte en utan tusentals ombildningar av tiotusentals lägenheter. I
hysterisk takt och ogenomtänkt. Och utan hyresrätter inga marknadshyror. Däremot
ökade klyftorna vilket ju var det väsentliga. Samt att det allmänna inte skall äga.
Citera
2020-04-09, 10:44
Medlem
Citat:
Tvärtom är det för låga hyror på centralt belägna hyresrätter som ger låga priser på hyresfastigheter och därmed ett klipp för både fastighetsägare och hyresgäster att ombilda.

Klipp var ordet. Och så glömde du det där om de politiskt styrda ombildningarna
där vallöftet i Stockholm inför valet 2006 var att ALLA skulle få ÄGA. Hysteri av
det slaget har sällan skådats. Kommunens ombildningskontor lades i Rinkeby,
där inget ombildades den gången. Stora skämtare, de där borgerliga politikerna
som inte är intresserade av marknadshyror, bara av ojämlikhet och växande
klyftor.
Citera
2020-04-09, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Klipp var ordet. Och så glömde du det där om de politiskt styrda ombildningarna
där vallöftet i Stockholm inför valet 2006 var att ALLA skulle få ÄGA. Hysteri av
det slaget har sällan skådats. Kommunens ombildningskontor lades i Rinkeby,
där inget ombildades den gången. Stora skämtare, de där borgerliga politikerna
som inte är intresserade av marknadshyror, bara av ojämlikhet och växande
klyftor.

Men du valde att inte göra detta klipp trots att du såg rean, helt otroligt.
Citera
2020-04-09, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Men du valde att inte göra detta klipp trots att du såg rean, helt otroligt.

Om du övertygar mig om att du kan läsa kan jag ge dig en länk till en bok som
handlar om utförsäljningarna. Annars kan du själv skriva en om hur de otroligt
begåvad moderata politikerna i sin stora visdom förskingrade allmän egendom.
Ta med ett kapitel om Nya Karolinska också när du är på gång.

Du har ju faktiskt inget annat att göra. Och hur stimulerande är det, ens om man
är senil att sitta och blåljuga och förneka en verklighet som ändå står att finna ?
Citera
2020-04-09, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Jag tror jag har nämnt bokens namn samt även citerat ur den ? Har du missat det ?

Charmerande nog heter den inte Sanningen om utförsäljningarna utan Du sköna nya
värld eller något liknande.

Om du inte tror att utförsäljningarna ägt rum kan du väl skriva en bok i det ämnet.
Det finns nog ingen sådan.

Ditt boktips är noterat men jag har nog en del andra böcker som ligger högre på min läslista.

Ska vi någonsin få ett svar på varför du inte köpte under rean, otroligt att du inte gjorde det.
Citera
2020-04-09, 11:10
Medlem
"I Du sköna nya hem berättar Kent Werne om den stora bostadsomvandlingen, synar drivkrafter och konsekvenser, knyter ihop nutid med dåtid, och träffar människor som hamnat i skärningspunkten mellan offentligt och privat, politik och marknad.
Du sköna nya hem är oundgänglig läsning för alla som vill förstå bakgrunden till utförsäljningen av allmännyttan och den allt svårare situationen på bostadsmarknaden."

Det är alltså den här boken du säkert kan (du är ju så begåvad) skriva en egen
version av. Där du lovprisar moderaternas bostadspolitik, den som inte syftar
till marknadshyror, bara till ökade klyftor, både ekonomiskt och bostadsmässigt.
Och minst av allt till att minska bostadsbristen. Kom ihåg att tråden heter
"Sverige, landet där det råder STOR bostadsbrist" och ingenting annat.
Citera
2020-04-09, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Ditt boktips är noterat men jag har nog en del andra böcker som ligger högre på min läslista.

Ska vi någonsin få ett svar på varför du inte köpte under rean, otroligt att du inte gjorde det.

Eftersom det inte var någon rea (enligt dig) så hade jag ju inte kunnat köpa på rea.
Exakt hur dum är du, gamle man ?

Skriv en bok själv om de begåvade moderata politikerna som skötte försäljningen av
allmännyttan med skattebetalarnas och medborgarnas bästa för ögonen ! Ha ha ha !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in