2020-04-09, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Har fan suttit uppe halva natten och funderat på hur kan ska göra nu. Allt inom mig skriker ju att börsen MÅSTE ner snart. Förstår inte hur folk kan vara så köpsugna. Den enda anledningen till att allt är så billigt är ju för att det ökade så mycket 2019.

Ändå sitter man här med köpsug och FOMO som en idiot.

Jag har för övrigt redan lastat på en del. Hade tur och köpte när det var som lägst (inte riktigt såklart). Men fegade alldeles för mycket. Första gången jag köpte

Jag gillar Erik Hanséns morgonbrev, där skriver han idag lite om sannolikheten för en bulltrap. Enligt honom är kraften i uppgången för stark för att vara ett bearrally, det finns åtminstone inget historiskt exempel där det varit fallet.

Såklart kommer det rekyler någon gång... men frågan är om det kommer tillbaka på dagens nivåer när detta sket eller om det helt enkelt är bättre att bara följa sannolikheten och trycka in allt kapital man har så snabbt som möjligt och låta det börja jobba.
Citera
2020-04-09, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det gör det i flera länder men inte alla. Euro-zonen är körd. Hela konstruktionen är byggd på att Nord-europa, exklusive Frankrike, har bättre och stabilare ekonomiska system än sydeuropa. Därför bygger vi ett system om tvingar syd att reformera sina ekonomier så att de förbättras succesivt och börjar likna Tyskland. Det var både ett utvecklingsprojekt för syd och ett biståndsprojekt från Nord. Man var beredda att betala en hel del för att hjälpa Sydeuropa att komma ikapp och få sina ekonomier i bättre skick.

Det som instället hände var att Sydeuropa struntade i att förbättra sina ekonomier och istället vill att Nordeuropa skall börja förstöra sina ekonomier istället genom att anpassa sig till syds sätt att tänka. Strunta i problemen och kör istället inflationslinjen för att kortsiktigt ta sig ur kriser gång på gång.

Jag tror inte att exempelvis Tyskland kommer att gå med på det. Små länder som Finland och Baltikum lär börja se med avund på Polen eller Danmark som har en egen valuta. Det som kommer att hända nu är att Eurozonen slutar fungera. Italien, Frankrike och Spanien kommer att misslyckas med att få fram pengar till krisstöd eftersom de inte kommer att klara att ta dem över statsbudgeten och ECB kan inte ge direkt budgetstöd enligt sina egna relger.

Något av de starkare länderna, troligtvis Finland eller Österike, kommer att lämna Euron och lämna kvar färre länder att dela på notan för sydeuropas kortsiktiga agerande. Det kommer att leda till en kedjereaktion där det nog bara blir Tyskland kvar...

Det är vad jag tror åtminstone. Euro-zonen är körd och den inneboende konflikt som skapats av att sydeuropa struntat i att följa tanken med projektet. Det betyder en kraftig recession i Europa men kanske inte nödvändigtvis i resten av världen.

Det andra alternativet att Nordeuropa ger efter och öppnar för rena budgetstöd från ECB är nog värre. Euron är inte en världsvaluta som Dollarn.

Ja, jag har funderat lite löst på hur Italien, Frankrike med flera skall kunna stötta sina egna ekonomier med den statsskuld de redan har.

Det snackas ju om Marshallplan för EU, självfinansierat. Och det är ju bara de starka ekonomierna som har utrymme att gasa på.

Detta blir påfrestande för EU, framförallt som UK drar sig ur. Den förhandlingen ven som skulle ta UKs del av notan var ju knepig som den var.

Ja, börjar det knaka där kan det gå riktigt åt helvete, svensk industri har ju Europa som främsta exportmarknad utan konkurrens. Mer norr än syd lyckligtvis, men som du skriver lär hela Europa drabbas.
Citera
2020-04-09, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Jag gillar Erik Hanséns morgonbrev, där skriver han idag lite om sannolikheten för en bulltrap. Enligt honom är kraften i uppgången för stark för att vara ett bearrally, det finns åtminstone inget historiskt exempel där det varit fallet.

Såklart kommer det rekyler någon gång... men frågan är om det kommer tillbaka på dagens nivåer när detta sket eller om det helt enkelt är bättre att bara följa sannolikheten och trycka in allt kapital man har så snabbt som möjligt och låta det börja jobba.

Jag tycker han skall kika på börskurvan för IT-kraschen. Där är hur många kraftiga spikar upp som helst.

Tjurfällorna är ganska vassa.

Jag skulle vilja se den där Hanséns data...
Citera
2020-04-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Börsen kan .... dra åt helvete.

Hört talas om något som heter hederligt arbete?!

Där inte pengarna jobbar åt dig/er.

Om du inte lär dig att tjäna pengar när du sover
Kommer du få jobba tills du dör

Men om man trivs med det då är det väl inget fel i det
Citera
2020-04-09, 09:48
Medlem
Nej jag sitter lungt i båten nu. Mina värdepapper är upp 15%. Klarar ett ras. Ska ha dessa i många år. Saab som varit sämst sen jag köpte den har nästan blivit grön nu för att jag dunka in lite i botten

Men jag tror på och förbereder mig på ett till ras! Oundvikligt känns det som. Många marknader är stendöda osv...
Citera
2020-04-09, 10:06
Medlem
Bolag som står helt stilla fortsätter att rusa iväg. Tex HM, Mekonomen, Scandic och SAS. Ni som har gått in i såna, hur resonerar ni när ni kliver in? Jag kan inte motivera deras snabba ökningar. vilket gör mig extra osäker till att ha något inne över dagen. Vad har jag missat?
Senast redigerad av zuttarn 2020-04-09 kl. 10:09.
Citera
2020-04-09, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuttarn
Bolag som står helt stilla fortsätter att rusa iväg. Ni som har gått in i såna, hur resonerar ni när ni kliver in? Jag kan inte motivera deras snabba ökningar. vilket gör mig extra osäker till att ha något inne över dagen. Vad har jag missat?
Volvo sitter jag och tittar på som ett stort frågetecken, indragna utdelningar, förlängda driftstopp på obestämd tid, osäker framtid med orders som minskar, och kursen är på samma nivå som den var för ett halvår sedan?
Citera
2020-04-09, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, börjar det knaka där kan det gå riktigt åt helvete, svensk industri har ju Europa som främsta exportmarknad utan konkurrens. Mer norr än syd lyckligtvis, men som du skriver lär hela Europa drabbas.

Vi kommer att klara det bättre. Övriga nordiska länderna har egen valuta, förutom Finland, och vi kan handla med Polen och Storbrittanien. Dessutom borde vi ta chansen att tydligare skaffa ett handlesutbyte med vår stora granne Ryssland.

Att hela tiden hålla på att varna för Putin, och den ryska trollarmen, är korkat. Det vore bättre om vi kunde ha ett större handelsutbyte med Ryssland.

Ser man till tidsaspekten så lär vi ha besked snart. Eftersom samtliga länder i Nord drar igång stödpaket genom lån som skall betalas tillbaka så minskar viljan för att låta Sydeuropa få direkt budget stöd. Kommer ingen överenskommelse i helgen så kan man utgå ifrån att Euron spricker. Tror att det gäller att dra sig ur börserna i Europa.
Citera
2020-04-09, 10:16
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Volvo sitter jag och tittar på som ett stort frågetecken, indragna utdelningar, förlängda driftstopp på obestämd tid, osäker framtid med orders som minskar, och kursen är på samma nivå som den var för ett halvår sedan?

Japp, det är absurt utan dess like. Samtidigt är det marknaden som avgör. Man vill gärna tro på sin egna strategi.. men den är inte alltid rätt. Jag är kluven som fan, sitter likvid ännu.
Citera
2020-04-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Vi kommer att klara det bättre. Övriga nordiska länderna har egen valuta, förutom Finland, och vi kan handla med Polen och Storbrittanien. Dessutom borde vi ta chansen att tydligare skaffa ett handlesutbyte med vår stora granne Ryssland.

Att hela tiden hålla på att varna för Putin, och den ryska trollarmen, är korkat. Det vore bättre om vi kunde ha ett större handelsutbyte med Ryssland.

Ser man till tidsaspekten så lär vi ha besked snart. Eftersom samtliga länder i Nord drar igång stödpaket genom lån som skall betalas tillbaka så minskar viljan för att låta Sydeuropa få direkt budget stöd. Kommer ingen överenskommelse i helgen så kan man utgå ifrån att Euron spricker. Tror att det gäller att dra sig ur börserna i Europa.

Du lät ganska vettig i förra inlägget...

Vad har Polen och Ryssland att erbjuda? Det är ganska små ekonomier ändå. Vi kan utveckla dem, men vad har de åt oss?? Skall vi köra Gaz istället för Ford menar du??

Nej Tyskland har varit vår största handelspartner sedan hedenhös, och så lär det nog förbli.

Nå, det där blir OT...
Citera
2020-04-09, 10:18
Medlem
maxatdunders avatar
Bra besked idag för lifeassay B https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/13546/lifeassays-b

Varit undervärderat ett tag med dotterbolaget Aegerbio på kartan till vår. Sen gillade jag starkt konceptet med smarta snabba tester som ger bättre svar snabbare. Att Lifeassay B ska lägga sig in i Covid-19 är positiva besked. Lågt botten med ett extremt högt potential just nu. Både långsiktigt och daytrade.

Från en daglig omsättning i aktier på runt 300k till 5miljoner innan 12 slaget. Hög volym.
Senast redigerad av maxatdunder 2020-04-09 kl. 10:22.
Citera
2020-04-09, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Japp, det är absurt utan dess like. Samtidigt är det marknaden som avgör. Man vill gärna tro på sin egna strategi.. men den är inte alltid rätt. Jag är kluven som fan, sitter likvid ännu.
Jag är 50% inne i aktiemarknaden nu, gjort många köp som jag tycker har varit rena fynd, tex Scandic, pandox, intrum. Men köpa aktier idag till ett pris som knappt är 10% under pre-corona känns ju vanskligt. Men visst om alla tror ordentligt på Volvo så visar det sig på kursen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in