2020-04-25, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag tror du har fel. Oljan har haft 3 kriser under 12 år nu.

Länder inser att detta inte är hållbart. Jag tror det kommer snabba på den gröna omväxlingen.

PS:

EUs ledare stöder "grön omställning" i återhämtningsplan för Covid-19

Regeringschefer från EUs 27 medlemsländer har uppmanat EU-kommissionen att börja utarbeta ”en omfattande återhämtningsplan” som integrerar gröna och digitala aspekter, rapporterar EURACTIV. En återhämtningsstrategi för när det värsta av pandemin är över måste byggas kring grön omställning och digital transformation, säger EUs ledare i ett gemensamt uttalande:

"I nuläget är det mycket bråttom att bekämpa coronaviruspandemin och dess omedelbara konsekvenser. Vi bör dock påbörja arbetet med att utforma de åtgärder som krävs för att återgå till ett samhälle och en ekonomi som fungerar normalt och till hållbar tillväxt, och därvid bland annat integrera den gröna omställningen och den digitala omvandlingen och fullt ut dra lärdom av krisen."
Tror precis tvärtom, denna kris kommer skicka miljö och grön omställning flera år om inte tiotals år bakåt. Tyvärr, sen har ju olja andra användningsområden än som drivmedel.
Citera
2020-04-25, 19:54
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Nån som vet om det går att köpa Aramco via Avanza?

Nej, kanske på etoro?
Citera
2020-04-25, 20:07
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junktown
Håller med om att det kommer att dröja tills oljan blir utfasad. Samtidigt tuggar teknologin på och solkraften etc. blir effektivare snabbt. Utvecklingen är i alla fall intressant att följa.

Skulle bli förvånad om oljan har gjort sitt innan jag har dragit på mig träfracken. Å då räknar jag med att leva i åtminstone 35 år till..
Citera
2020-04-25, 22:00
Medlem
Skohornets avatar
Nån som investerat på kinesiska börsen? Vågar man peta in deg i företag som kommunistregimen äger?

Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Skulle bli förvånad om oljan har gjort sitt innan jag har dragit på mig träfracken. Å då räknar jag med att leva i åtminstone 35 år till..

Ja, det finns inga alternativ för flygplan, fartyg osv. För att inte tala om alla u-länder som behöver olja till allt. Inte ens i det moderna väst så är det särskilt mycket elbilar och dylikt. Jag är nästan färdigutbildad civ. Ingengör i energiteknik och har hört en jävla massa föreläsningar om grön el/energi. Och jag tror inte oljan försvinner på ett bra tag.
Citera
2020-04-25, 22:17
Medlem
Nu såhär i coronatider så är det defensiva aktier som gäller till 100%. Tex sjukvård, ..livsmedel..apotek..kanske försiktigt olja nu när det är lågt prissatt men chansning. Men försiktigt köp i små poster vid negativa nyheter om man säger så.
Citera
2020-04-25, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Nu såhär i coronatider så är det defensiva aktier som gäller till 100%. Tex sjukvård, ..livsmedel..apotek..kanske försiktigt olja nu när det är lågt prissatt men chansning. Men försiktigt köp i små poster vid negativa nyheter om man säger så.

Problemet med de defensiva aktierna är att det är för sent. Kurserna är nästan ATH nu, man skulle köpt vid panikförsäljningarna i mars. Corona-uppgången för sektorn är redan inprisad. Ser risken som stor senare när detta lagt sig att vinsterna inte motsvarar de upptryckta aktiekurserna och de kommer falla tillbaka.
Citera
2020-04-25, 22:29
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Nån som investerat på kinesiska börsen? Vågar man peta in deg i företag som kommunistregimen äger
.

Jag har kinafond sedan några år tillbaka. Gått upp och ned.
Men funderar nu på aktier i Geely.
Citera
2020-04-25, 22:58
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Skulle de utveckla ett effektivt sätt att fånga upp co2 ur atmosfären så skulle det dock bli en gamechanger.

Exxon är i tätt samarbete med fuelcell om detta, båda börsnoterade.
Citera
2020-04-25, 23:00
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag har kinafond sedan några år tillbaka. Gått upp och ned.
Men funderar nu på aktier i Geely.
Går det ens att köpa aktier i Geely?
Citera
2020-04-25, 23:11
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Går det ens att köpa aktier i Geely?

https://www.nordnet.se/marknaden/aktiekurser/16151382-geely-auto

Det verkar så.
Citera
2020-04-25, 23:21
Medlem
Glossuss avatar
Ja, det finns inga alternativ för flygplan, fartyg osv. För att inte tala om alla u-länder som behöver olja till allt. Inte ens i det moderna väst så är det särskilt mycket elbilar och dylikt. Jag är nästan färdigutbildad civ. Ingengör i energiteknik och har hört en jävla massa föreläsningar om grön el/energi. Och jag tror inte oljan försvinner på ett bra tag.[/quote]

För den som törs spekulera i olja gäller det verkligen att satsa på rätt "häst"
Saudi har en stor fördel i o m lägst produktionskostnad. Vad dagens överproduktion leder till vågar jag inte sia om, även om jag inbillar mig att t o m stora bolag kommer att slås ut, vilket kanske var planen redan från början?

Som sagt, Putin och prinsen har smitt planer. Något jag skrev för över en månad sedan..
Citera
2020-04-26, 00:13
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Ja, det finns inga alternativ för flygplan, fartyg osv. För att inte tala om alla u-länder som behöver olja till allt. Inte ens i det moderna väst så är det särskilt mycket elbilar och dylikt. Jag är nästan färdigutbildad civ. Ingengör i energiteknik och har hört en jävla massa föreläsningar om grön el/energi. Och jag tror inte oljan försvinner på ett bra tag.

För den som törs spekulera i olja gäller det verkligen att satsa på rätt "häst"
Saudi har en stor fördel i o m lägst produktionskostnad. Vad dagens överproduktion leder till vågar jag inte sia om, även om jag inbillar mig att t o m stora bolag kommer att slås ut, vilket kanske var planen redan från början?

Som sagt, Putin och prinsen har smitt planer. Något jag skrev för över en månad sedan..[/quote]

Jag tror på dig fullt ut! Jag tror det är många andra som är med för att få bort USA privilegium gällande deras petrodollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in