Citat:
Ursprungligen postat av
Sleeptalker
Börsen kan .... dra åt helvete.
Hört talas om något som heter hederligt arbete?!
Där inte pengarna jobbar åt dig/er.
Yes, dem flesta i Sverige inverterar pengar i börsen, medan de jobbar. Så kan de få ihop pengar för att gå i pension tidigare i livet. Eller kanske leva lite mer top-shelf än annars.
Exempel: Om jag tar min månadslön (25 000 brutto) och sätter hela på en och samma aktie (då jag lever på föregående månadslön), och dessa 25 000 går upp 12% på en vecka, varpå jag tjänat 3000. Är jag en bov som inte har hederligt arbete? Om det är 250 000 (som jag arbetat ihop, dels via aktiehandel och dels via lönevärv) och min veckoinkomst blir 30 000 på aktier, är jag en bov då?
I övrigt så är jag helt enig dig i fråga om att världen i stort skulle vara bättre om det slöts avtal om att man inte fick föra handel i börsmodell utanför sitt län/distrikt nationellt. Men så ser det inte ut idag, och således handlar jag på börsen för att ta av ekonomins kaka, som jag någonstans föraktar. Men varför acceptera att den finns, förakta den och blir förbittrad medan andra skapar pengar ur andras ficka, istället för att vara den som bygger kapital, och fortsätta tycka att marknaden kan byggas på ett bättre sätt?