2020-04-09, 08:49
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nithian
Vad tror vi om idag?

Upp, kanske ner mot stängningen.
Citera
2020-04-09, 08:57
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Så här skriver de på Privata Affärer:

"När börsens coronakris bottnar och aktiemarknaden vänder uppåt igen finns långsiktiga möjligheter för den som är villig att ta en risk. Det anser SEB:s aktiestrateg Stefan Cederberg, som i ett placeringsbrev från banken avslöjar vilka vinnaraktier han tror på – post corona."

"Året 2020 blir ett av de svåraste åren hittills på aktiemarknaden och ännu syns inga tydliga tecken på att indexkurvorna vänder uppåt. Men förr eller senare sker det."

Index är upp 12 procentenheter sedan bottnen. Är de efterblivna? Överlag tycks råden från de "professionella" vara undermåliga.
Citera
2020-04-09, 08:58
Medlem
Skohornets avatar
Har fan suttit uppe halva natten och funderat på hur kan ska göra nu. Allt inom mig skriker ju att börsen MÅSTE ner snart. Förstår inte hur folk kan vara så köpsugna. Den enda anledningen till att allt är så billigt är ju för att det ökade så mycket 2019.

Ändå sitter man här med köpsug och FOMO som en idiot.

Jag har för övrigt redan lastat på en del. Hade tur och köpte när det var som lägst (inte riktigt såklart). Men fegade alldeles för mycket. Första gången jag köpte
Citera
2020-04-09, 09:03
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Börsen exploderade upp idag!
Citera
2020-04-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Har fan suttit uppe halva natten och funderat på hur kan ska göra nu. Allt inom mig skriker ju att börsen MÅSTE ner snart. Förstår inte hur folk kan vara så köpsugna. Den enda anledningen till att allt är så billigt är ju för att det ökade så mycket 2019.

Ändå sitter man här med köpsug och FOMO som en idiot.

Jag har för övrigt redan lastat på en del. Hade tur och köpte när det var som lägst (inte riktigt såklart). Men fegade alldeles för mycket. Första gången jag köpte
FOMO?
Citera
2020-04-09, 09:10
Medlem
Ja, hörni.. jag tittar på OMX30... alltså inte GI då utan det raka indexet.

Det är intressant. Kikar man på säg 1997 tills nu är det lätt att hitta alla bulltraps.

Titta till exempel på nedgången efter 9/11 så ser ni en finfin bulltrap. Lehman-kraschen har tre på vägen ner.

IT-kraschen är fylld med hysteriska spikar upp och ner innan pessimismen tog tag i det.

Å andra sidan.. som sagt.. 1998 års rubelkrasch när till exempel Sydkorea nästan gick statsbankrutt. Folket köade utanför bankerna för att låna ut familjeguldet till staten som borgen, och det redde upp sig... efter det kursdubbling och tidernas bullmarket.

Men det krävs ju att ekonomin är någorlunda oskadd av detta. Och det kan vi knappast veta något om ännu...

Och det vanliga är ju att nedgångar har sina bulltraps. 1998 är ju en udda fågel kanske i sammanhanget...

Jag fundilerar fram och tillbaka jag, haha

Leder detta till en rejäl recession eller inte???
Citera
2020-04-09, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n

And tonight we're gonna party like its 1999!
Citera
2020-04-09, 09:13
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n

Tycker börsen beter sig väldigt konstigt.
Har tappat känslan fullständigt.
Jag håller mig borta... vågar inte alls peta i marknaden.
Citera
2020-04-09, 09:20
Medlem
Skohornets avatar
Nej jag avvaktar nu också. Tänker inte sälja nåt (som jag gjorde när Investor var på 424kr och lite annat skit som ökat 30-40% sen dess haha). Trodde verkligen inte folk skulle vara såhär sugna på att köpa.

Men mina samhällsanalyser brukar slå in, och det vore jävligt märkligt om det inte blev några stora ekonomiska konsekvenser av allt det här.
Citera
2020-04-09, 09:20
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
FOMO?
Det går snabbare att öppna en ny flik i valfri sökmotor och ta reda på det själv än att ställa frågan i en tråd på flashback och vänta på att någon svarar. Nu måste jag svara ändå, annars blir mitt inlägg flaggat för OT.

FOMO = Fear Of Missing Out
Citera
2020-04-09, 09:28
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Till er som köpt tjurfällan så kom här - https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8m8Xvd/aktierna-du-ska-kopa-nu--sektor-for-sektor - säljsignalen. Tacka mig senare.

Nä inte tecken nog, jag väntar på artikeln om någon tant som lever på att dagtrada... haha
Citera
2020-04-09, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Leder detta till en rejäl recession eller inte???

Det gör det i flera länder men inte alla. Euro-zonen är körd. Hela konstruktionen är byggd på att Nord-europa, exklusive Frankrike, har bättre och stabilare ekonomiska system än sydeuropa. Därför bygger vi ett system om tvingar syd att reformera sina ekonomier så att de förbättras succesivt och börjar likna Tyskland. Det var både ett utvecklingsprojekt för syd och ett biståndsprojekt från Nord. Man var beredda att betala en hel del för att hjälpa Sydeuropa att komma ikapp och få sina ekonomier i bättre skick.

Det som instället hände var att Sydeuropa struntade i att förbättra sina ekonomier och istället vill att Nordeuropa skall börja förstöra sina ekonomier istället genom att anpassa sig till syds sätt att tänka. Strunta i problemen och kör istället inflationslinjen för att kortsiktigt ta sig ur kriser gång på gång.

Jag tror inte att exempelvis Tyskland kommer att gå med på det. Små länder som Finland och Baltikum lär börja se med avund på Polen eller Danmark som har en egen valuta. Det som kommer att hända nu är att Eurozonen slutar fungera. Italien, Frankrike och Spanien kommer att misslyckas med att få fram pengar till krisstöd eftersom de inte kommer att klara att ta dem över statsbudgeten och ECB kan inte ge direkt budgetstöd enligt sina egna relger.

Något av de starkare länderna, troligtvis Finland eller Österike, kommer att lämna Euron och lämna kvar färre länder att dela på notan för sydeuropas kortsiktiga agerande. Det kommer att leda till en kedjereaktion där det nog bara blir Tyskland kvar...

Det är vad jag tror åtminstone. Euro-zonen är körd och den inneboende konflikt som skapats av att sydeuropa struntat i att följa tanken med projektet. Det betyder en kraftig recession i Europa men kanske inte nödvändigtvis i resten av världen.

Det andra alternativet att Nordeuropa ger efter och öppnar för rena budgetstöd från ECB är nog värre. Euron är inte en världsvaluta som Dollarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in