2020-04-08, 23:26
Medlem
Jag ser väldigt framemot denna säsong med många talanger som ska få visa vad dem går för. Spelarna som jag kommer ha extra koll på är:
Armin Gigovic
Paulos Abraham
Tom Strannegård
Bilal Hussein
Tim Prica
Aimar Sher
Tim Rönning som Fotbollskanalen nämnde, verkar intressant enligt mig.
Isak Jansson
Robin Tihi
Anel Ahmedhodzic
Emil Roback (Om han får chansen)
Dennis Collander
Ali Hussein
Senast redigerad av Idkreallyknow 2020-04-09 kl. 00:04.
Citera
2020-04-08, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Vi har ju inte haft samma strategier som dem fram till nu iaf. Inte alls säker på att vi följer dem nu heller.

Har absolut inga som helst epidemiologiska färdigheter så det blir bara spekulationer nu. Det verkar dock som att vi ligger längre fram i pandemins fas än vad danskarna gör. Skulle kunna indikera att vi kommer igång med grejerna snabbare. Det gäller dock Stockholm främst förvisso. Vi får se hur lång tid det tar för övriga regioner att ta sig igenom alla faser.

Antingen ligger vi ett par veckor efter Stockholm eller så har smittspridningen här inte varit lika utbredd bland grupper som behöver få vård, och då blir det svårt att säga hur långt fram vi ligger.

Om man kollar på de två mest folkrika regionerna utanför Stockholm så har Västra Götaland ungefär jämförbara siffror med Norge, per capita, Skåne har betydligt lägre siffror än Norge. Båda har betydligt lägre siffror än Danmark. Stockholm, Sörmland och Östergötland verkar vara fullständigt översvämmat.

Om FHMs modellering är någorlunda korrekt är det en bra bit kvar tills vi når vår topp, Stockholm borde ha någon månad kvar iaf, en ljusning nu för Stockholm är att ökningen av antalet nya IVA-fall blivit lite mer linjärt, vi får hoppas det fortsätter annars kommer det bli kaos. Bygg bunkrar för era äldre släktingar.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-04-08 kl. 23:41.
Citera
2020-04-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idkreallyknow
Jag ser väldigt framemot denna säsong med många talanger som ska få visa vad dem går för. Spelarna som jag kommer ha extra koll på är:
Armin Gigovic
Paulos Abraham
Tom Strannegård
Bilal Hussein
Tim Prica
Aimar Sher
Tim Rönning som Fotbollskanalen nämnde, verkar intressant enligt mig.
Isak Jansson
Robin Tihi
Anel Ahmedhodzic
Emil Froback (Om han får chansen)
Dennis Collander
Ali Hussein

Det saknas en del spelare på din lista enligt mig, om man tar riktigt unga spelare så är väl t ex Jagne en av de som ligger långt fram och som faktiskt är hyfsat nära att faktiskt få speltid i år(om det blir något), han blir 17 år i Oktober, verkar ju vara uppskattad av Alm och har redan debuterat i AS.

Själv ser jag fram emot att få se Holm älga fram. Tycker han varit väldigt lovande när han spelat och skadefri tror jag nog att han är väldigt nära startelvan.

Edit: Med tanke på att vi har rätt ont om seniora mittbackar(och vi lär inte splasha 1 spänn på någon ny med tanke på det osäkra ekonomiska läget) kan ju både Wikström(när han är tillbaka) och Tolinsson också vara aktuella för spel, framförallt då vid skador och avstängningar.

Edit #2: Wålemark i BK Röv kommer nog spela en del också(om det nu blir något). Ayer i BOIS tror jag nog också kan vara en intressant gubbe, såg hyfsad ut i cupen.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-04-08 kl. 23:51.
Citera
2020-04-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det saknas en del spelare på din lista enligt mig, om man tar riktigt unga spelare så är väl t ex Jagne en av de som ligger långt fram och som faktiskt är hyfsat nära att faktiskt få speltid i år(om det blir något), han blir 17 år i Oktober, verkar ju vara uppskattad av Alm och har redan debuterat i AS.

Själv ser jag fram emot att få se Holm älga fram. Tycker han varit väldigt lovande när han spelat och skadefri tror jag nog att han är väldigt nära startelvan.

Edit: Med tanke på att vi har rätt ont om seniora mittbackar(och vi lär inte splasha 1 spänn på någon ny med tanke på det osäkra ekonomiska läget) kan ju både Wikström(när han är tillbaka) och Tolinsson också vara aktuella för spel, framförallt då vid skador och avstängningar.

Edit #2: Wålemark i BK Röv kommer nog spela en del också(om det nu blir något). Ayer i BOIS tror jag nog också kan vara en intressant gubbe, såg hyfsad ut i cupen.

Jag har självklart inte skrivit alla som jag tycker är intressanta, t.ex skrev jag inte Lahne men tycker han är superintressant. Jagne har jag dessvidare inte så stor koll på men tack för tipset.
Citera
2020-04-09, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idkreallyknow
Jag har självklart inte skrivit alla som jag tycker är intressanta, t.ex skrev jag inte Lahne men tycker han är superintressant. Jagne har jag dessvidare inte så stor koll på men tack för tipset.

Lahne kan nog bli intressant ja, det klaffade inte riktigt i Gnaget dock, men det kan ju bero på taktiken också. Han har ju en del spetsegenskaper.

Jagne har Alm öst beröm över. Jag vet inte så mycket mer än så, men han spelar i en förening som är hyfsat bra på att ge unga spelare chansen och har en tränare som inte verkar bry sig så mycket om ålder och som ändå har ett hyfsat track record när det gäller att slussa in yngre spelare, så han kan vi nog få se, annars är det ju ofta väldigt svårt för de riktigt unga att få speltid.

https://www.expressen.se/gt/sport/fotboll/allsvenskan/scoutad-av-man-united-stannar-i-bk-hacken/
Citat:
Scoutad av Man United – stannar i BK Häcken
BK Häcken Publicerad 7 feb 2020 kl 16.32

GÖTEBORG. Manchester United har haft ögonen på honom.

Nu väljer Imam Jagne, 16, att skriva A-lagskontrakt med BK Häcken.

– Det är helt sjukt egentligen. Jag är väldigt tacksam, men det tar inte slut här, jag kommer fortsätta kriga, säger P17-landslagsmannen.

[...]

https://www.svenskfotboll.se/nyheter/landslag/2019/8/jagne-en-ara-att-representera-sitt-land/
Citat:
Jagne: ”en ära att representera sitt land”
6 augusti 2019, 16:44

P16/03-landslaget inledde Nordisk Pojk på bästa vis. Vinst mot Nordirland. Fyra gjorda mål. Och fyra debutanter. Bland annat Imam Jagne som startade matchen och stod för en assist. I morgon onsdag väntar semifinal mot Norge.
– Det är en jättestor ära att representera sitt land. Alla spelar för en sak och det är märket på bröstet, säger Imam Jagne.

Imam Jagne började spela fotboll som sexåring i Solväders FC i Biskopsgården. När han var tolv år gick han över till BK Häckens ungdomsverksamhet och gör i år sin femte säsong i klubben där han dubblerar med spel i både P16- och P17-laget.

[...]
Citera
2020-04-09, 02:17
Medlem
OleYellers avatar
Det kommer inte bli någon Allsvenska den här säsongen. Det kommer inte gå.

Bara starta om igen om ett år som att inget hänt.
Citera
2020-04-09, 08:46
Medlem
MangoChutneys avatar
Ni som tror på en allsvensk start i juni och med publik på läktaren någon gång i höst ägnar er åt önskedrömmar. Med det kunskapsläge som f.n. föreligger är det mer troligt att Allsvenskan tidigast kommer att starta upp i höst, dvs i augusti/september och då utan publik. För att det ska tillåtas publik på matcherna behöver det finnas belägg för att vi uppnått flockimmunitet, dvs att mer än 60% sannolikt så mycket som 80%, av befolkningen i Sverige varit smittade av covid-19 och haft en infektion. För att kunna få klarhet i hur många som varit infekterade behövs det masstester och det behövs tester som kan klarlägga om kroppen utvecklat antikroppar. Just nu finns det enligt experterna inte kapacitet att masstesta i den omfattning som krävs och det finns inga utvecklade tester för antikroppar mot covid-19. Så innan vi har utvecklade tester för antikroppar och kapacitet att masstesta är det en utopi att tro på spel i någon omfattning. Dessutom, för att tillåta spel överhuvudtaget behöver troligen alla spelare, domare och övriga matchfunktionärer testas inför match så att de inte bär på viruset.

En realistisk syn är att Allsvenskan möjligen kan starta i månadsskiftet augusti/september och då utan publik samt att publik tillåts först till våren 2021. Skulle det ske tidigare så ägnar sig troligen våra myndigheter åt rysk roulette med befolkningens hälsa.
Senast redigerad av MangoChutney 2020-04-09 kl. 08:49.
Citera
2020-04-09, 08:50
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Det är som du säger, hoppas bara att man snickrat på en plan som håller. Antar att det är mycket som händer bakom stängda dörrar som inte sipprar ut men jag hoppas att de i slutändan har en bra lösning på hela grejen för just nu känns allting jävligt långt bort.

Nederländerna som ligger "närmast" oss i deras respons till Covid tänker starta ligan i juni dock utan publik verkar det som. Vi får se helt enkelt men det verkar som att danskarna tar god höjd och det är mycket möjligt att de ändrar på reglerna i efterhand.

Gällande publiken blir det naturligtvis svårt. Verkar som att europeiska utbrott kan i vissa fall härledas till de matcher som spelades innan allting stängdes ner så vi har den aspekten också som glöms bort väldigt ofta i dessa diskussioner. Jag vill inte att Hans 70+ som sitter bredvid mig ska drabbas ifall jag är asymptomatisk och sprider det utan att veta om det.

Nu kan jag endast spekulera men säg att man kör cupen utan publik. Sedan påbörjar man allsvenskan med att endast tillåta en begränsad hemmapublik (vilket i sig blir ett helvete att lösa) och sedan öppna upp mer och mer för att till slut tillåta bortapublik, vilket jag är helt övertygad blir det sista de släpper på då de inte kommer vilja ha en massa folk i rörelse.

Jag gillar dock att danskarna tar höjd, det vore jobbigare att hela tiden planera för att man ska starta t.ex. 1Juni, sedan 15 juni, sedan 30 Juni o.s.v. hela vägen till 1 sep t.ex.
Vill man att det ska dröja längre än till igår med allsvensk boll? Givetvis inte men jag vill inte heller planera om alla resor, alla matcher etc flera gånger. Det vill givetvis inte klubbarna heller.
Styra upp allsvenska matcher är liksom inget man gör med ett fingerknäpp.

Väldigt intressant iakttagelse det med att en del matcher verkligen har bidragit så starkt till spridningen på vissa ställen.
Säg att man bara tillåter lagen att resa, men ett par spelare/ledare hos oss är sjuka men utan symptom, vi har bortamatch i Kalmar, reser dit och även om matchen i sig ska spelas utan publik kommer det ju finnas förutom motståndare även några vakter, ett par poliser, vaktmästare etc där. Någon spelare smittar ett par av dessa som i sin tur smittar sina familjer o.s.v det sprider sig sedan rätt fort. Ska serien startas ens utan publik får vi ha ett iaf nära på friskt samhälle.

Sedan är det också som du säger beträffande publiken, man kan knappast begränsa närkontakt där. Dels är det så många som på många av arenorna köpt årskort etc så det blir tätt ändå, hur sjutton ska en klubb kunna välja vilka som ska gå när etc?
Sedan även om man lyckas med det, hur ska man undgå att folk står nära varandra utanför arenan, i toakön, vid handfaten på dass etc. Visst kan man markera upp etc men det är ju bara att gå till en mataffär och se hur "väl" sådana regler följs...

Och en allsvenska utan bortafans blir ofantligt tråkigt det med, dels är ju resandet själva grejen med ett supporterskap, det är det roligaste. Sedan blir ju stämningen ofantligt mycket sämre när det inte finns nån motståndarklack att sjunga mot.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag skulle kunna tänka mig matcher med begränsad kapacitet och utan bortasupportrar. Det är ju spridning pga resande man vill motverka.

Lite tveksamt dock om SvFF vågar. Det är som när de nu stoppar lokala ungdomsmatcher. 10-20 barn som springer runt utomhus på en fotbollsplan är tydligen en större risk än 30 barn i ett klassrum och som har pardans på idrotten?

Sedan kanske större internationella eller nationella cuper bör ställas in.

Fast beträffande skolan har det ju inte med att det är ofarligt med ungarna på samma plats att göra, det har att göra med konsekvenserna av stängningen. Många föräldrar inom främst vården men även andra samhällsviktiga yrken tvingas då vara hemma, ungarna kommer driva runt i många fall och det blir stora konsekvenser av det med.
Ska en 7åring sitta med distansundervisning krävs det ju nära på att en förälder sitter bredvid dels
Citera
2020-04-09, 08:50
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller

Delar den uppfattningen, det innebär också att 75% av klubbarna i Allsvenska och sannolikt alla klubbar i superettan kommer att gå i konkurs ...
Citera
2020-04-09, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller

Med 5 lag då eller?
Citera
2020-04-09, 09:35
Avstängd
IWannaBeAdoreds avatar
Om Allsvenskan inte blir av i år så kommer det påverka enormt mycket inför framtiden. Så tråkigt när nivån har varit på uppgång senaste åren känns det som.

Som ovan skriver. Vilka lag klarar sig? Storklubbarna med många supportrar klarar sig ju. Vi sålde över 10k säsongskort, blir det ingen allsvenska 2020 kan man ju låta de pengarna stanna hos DIF (att man får välja själv möjligtvis) och andra kan göra samma sak. Klart inte det är i närheten av hur det blivit annars med matcher över det dubbla plus andra intäkter. Men de mindre klubbarna? Nivån lär sjunka rätt mycket. Finns andra länder där det finns så mycket stålar inom fotbollen som inte påverkas så som Sverige så de bästa spelarna lär då dra.

Tur att vi hann sälja Danielson.

Men Allsvenskan med start i slutet på sommaren utan publik? Känns så jävla fel. Allsvenskan är inget utan sin publik.

Och jag som hade sett fram enormt mycket mot CL-kval Och EM och.. Ja mycket mer. Tycker synd om Liverpool också om de inte får sin efterlängtade titel, helt sjukt.

Man känner sig rätt egoistisk som tänker på allsvenskan och fotboll när världen går åt helvete, men kan inte rå för det.
Citera
2020-04-09, 09:40
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Om Allsvenskan inte blir av i år så kommer det påverka enormt mycket inför framtiden. Så tråkigt när nivån har varit på uppgång senaste åren känns det som.

Som ovan skriver. Vilka lag klarar sig? Storklubbarna med många supportrar klarar sig ju. Vi sålde över 10k säsongskort, blir det ingen allsvenska 2020 kan man ju låta de pengarna stanna hos DIF (att man får välja själv möjligtvis) och andra kan göra samma sak. Klart inte det är i närheten av hur det blivit annars med matcher över det dubbla plus andra intäkter. Men de mindre klubbarna? Nivån lär sjunka rätt mycket. Finns andra länder där det finns så mycket stålar inom fotbollen som inte påverkas så som Sverige så de bästa spelarna lär då dra.

Tur att vi hann sälja Danielson.

Men Allsvenskan med start i slutet på sommaren utan publik? Känns så jävla fel. Allsvenskan är inget utan sin publik.

Och jag som hade sett fram enormt mycket mot CL-kval Och EM och.. Ja mycket mer. Tycker synd om Liverpool också om de inte får sin efterlängtade titel, helt sjukt.

Man känner sig rätt egoistisk som tänker på allsvenskan och fotboll när världen går åt helvete, men kan inte rå för det.
Håller med dig! Jag saknar också Allsvenskan och utan publik så är stämningen borta. Som under förra årets säsong när fansen protesterade mot polisen genom att vara tysta i tio minuter från matchstart.

Självfallet är det egoistiskt med tanke på hur många som drabbats av såväl sjukdom som dödsfall samt ekonomiskt bortfall till följd av pandemin men en av årets höjdpunkter är de facto borta.

Lite fint dock att AIK håller på samlar in gulsvarta matlådor till vårdpersonalen här i Stockholm!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in