Citat:
Ursprungligen postat av
AIP
Det är som du säger, hoppas bara att man snickrat på en plan som håller. Antar att det är mycket som händer bakom stängda dörrar som inte sipprar ut men jag hoppas att de i slutändan har en bra lösning på hela grejen för just nu känns allting jävligt långt bort.
Nederländerna som ligger "närmast" oss i deras respons till Covid tänker starta ligan i juni dock utan publik verkar det som. Vi får se helt enkelt men det verkar som att danskarna tar god höjd och det är mycket möjligt att de ändrar på reglerna i efterhand.
Gällande publiken blir det naturligtvis svårt. Verkar som att europeiska utbrott kan i vissa fall härledas till de matcher som spelades innan allting stängdes ner så vi har den aspekten också som glöms bort väldigt ofta i dessa diskussioner. Jag vill inte att Hans 70+ som sitter bredvid mig ska drabbas ifall jag är asymptomatisk och sprider det utan att veta om det.
Nu kan jag endast spekulera men säg att man kör cupen utan publik. Sedan påbörjar man allsvenskan med att endast tillåta en begränsad hemmapublik (vilket i sig blir ett helvete att lösa) och sedan öppna upp mer och mer för att till slut tillåta bortapublik, vilket jag är helt övertygad blir det sista de släpper på då de inte kommer vilja ha en massa folk i rörelse.
Jag gillar dock att danskarna tar höjd, det vore jobbigare att hela tiden planera för att man ska starta t.ex. 1Juni, sedan 15 juni, sedan 30 Juni o.s.v. hela vägen till 1 sep t.ex.
Vill man att det ska dröja längre än till igår med allsvensk boll? Givetvis inte men jag vill inte heller planera om alla resor, alla matcher etc flera gånger. Det vill givetvis inte klubbarna heller.
Styra upp allsvenska matcher är liksom inget man gör med ett fingerknäpp.
Väldigt intressant iakttagelse det med att en del matcher verkligen har bidragit så starkt till spridningen på vissa ställen.
Säg att man bara tillåter lagen att resa, men ett par spelare/ledare hos oss är sjuka men utan symptom, vi har bortamatch i Kalmar, reser dit och även om matchen i sig ska spelas utan publik kommer det ju finnas förutom motståndare även några vakter, ett par poliser, vaktmästare etc där. Någon spelare smittar ett par av dessa som i sin tur smittar sina familjer o.s.v det sprider sig sedan rätt fort. Ska serien startas ens utan publik får vi ha ett iaf nära på friskt samhälle.
Sedan är det också som du säger beträffande publiken, man kan knappast begränsa närkontakt där. Dels är det så många som på många av arenorna köpt årskort etc så det blir tätt ändå, hur sjutton ska en klubb kunna välja vilka som ska gå när etc?
Sedan även om man lyckas med det, hur ska man undgå att folk står nära varandra utanför arenan, i toakön, vid handfaten på dass etc. Visst kan man markera upp etc men det är ju bara att gå till en mataffär och se hur "väl" sådana regler följs...
Och en allsvenska utan bortafans blir ofantligt tråkigt det med, dels är ju resandet själva grejen med ett supporterskap, det är det roligaste. Sedan blir ju stämningen ofantligt mycket sämre när det inte finns nån motståndarklack att sjunga mot.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
Jag skulle kunna tänka mig matcher med begränsad kapacitet och utan bortasupportrar. Det är ju spridning pga resande man vill motverka.
Lite tveksamt dock om SvFF vågar. Det är som när de nu stoppar lokala ungdomsmatcher. 10-20 barn som springer runt utomhus på en fotbollsplan är tydligen en större risk än 30 barn i ett klassrum och som har pardans på idrotten?
Sedan kanske större internationella eller nationella cuper bör ställas in.
Fast beträffande skolan har det ju inte med att det är ofarligt med ungarna på samma plats att göra, det har att göra med konsekvenserna av stängningen. Många föräldrar inom främst vården men även andra samhällsviktiga yrken tvingas då vara hemma, ungarna kommer driva runt i många fall och det blir stora konsekvenser av det med.
Ska en 7åring sitta med distansundervisning krävs det ju nära på att en förälder sitter bredvid dels