2020-04-09, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Vad menar du? Hur vet du att det håller? Baserar du det endast på att de "tror" att spridning har avstannat i Stockholm baserat på dagens siffror. De som har suttit i ledningen för de berörda myndigheter, t ex MSB har ett uppdrag. Att se till att landet är rustad och att beredskap fungerar. Vi betalar bland världens högsta skatter och så har vi ändå minst vårdplatser per capita. Hur förklarar du det? Medan chefer för diverse myndigheter och våra riksvalda lyfter feta ersättningar och åtnjuter diverse förmåner som många andra bara kan drömma om. Hur naiv kan du vara? Typiskt svenskt beteende, knyta näven i fickan och låt diverse tillsatta chefer och låtsaspolitiker leka med en, låtsas som om ingenting hade hänt. De ska STÄLLAS TILL SVARS, varenda en. Även chefer inom äldrevården....

Håller med.

Inget "vi såg det inte komma" osv. ska kunna rädda dem denna gången.

Lagstiftningen bör också ses över rejält efter detta, så att enskilda höga tjänstemän och politiker ska kunna ställas till svars rättsligen om deras agerande/icke-agerande eller allvarlig försummelse i tjänsten leder till allvarlig skada/död hos befolkningen. Enough is enough.
Citera
2020-04-09, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Det jag vinner på min jämförelse är att jag kan se att Expressen jämför äpplen med jordnötter,
och att jag kan fråga mig om Expressen vill ge en sann bild av verkligheten.

• Stockholm har 2,3 miljoner invånare
  • Chicago har 2,7 miljoner invånare
Båda städerna har ungefär samma befolkningstäthet

• Stockholm har fn total 419 döda i COVID-19. (182 per miljon invånare)
  • Chicago har fn totalt 177 döda i COVID-19. (66 per miljon invånare)
http://www.dph.illinois.gov/covid19
Du jämför dock Stockholms län, dvs storstadsområde mot vad som motsvarar Chicagos "kommun". Chicagos storstadsområde har snudd på 10 miljoner invånare. Sedan vet jag inte vad coronasiffrorna åsyftar, men är det just "kommunen" i Chicagos fall och länet i Stockholms, så kanske det inte spelar någon större roll annat än att befolkningstätheten borde bli missvisande?
Citera
2020-04-09, 01:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
IDIOTER, ni kommer att dö likt flugor. Det finns ingen hjälp för de flesta av er, det är för sent nu.

Nu ska vi nog ta det lite lugnt med spånken tror jag! Det kan bli illa ja, men än är det ingen vits att skrika "vargen kommer"! De flesta överlever faktiskt, om än ärrade av sorg.
Citera
2020-04-09, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Kravallpoliserna runt sjukhusen innebär att anhöriga som har sina sjuka åldringar boende hos sig, accepterar inte myndigheternas beslut att de riktigt gamla och sköra skall inte släpas till akutmottagningar utan skall få palliativ vård och få dö i sina hem. Jag tror att det blir många tuffa diskussioner om ambulanspersonalen inte vill ta den sjuke med sig, tror faktiskt att personalen ger sig oftast och gör som anhöriga säger, bara för att komma därifrån.
Då blir det akutens läkare som måste förklara till änhöriga varför deras gamla mormor inte får intensivvård eller varför man vill skickade henne direkt till geriatrisken för palliativ behandling. Kan förstå att det uppstår behov av kravallpolisiär "trygghetsskapande" närvaro.

Och ändå får dessa patienter, vars anhöriga är aggressiva och hotfulla mot vårdpersonal, oftast mycket mera vård än patienter som inte har krävande anhöriga. Det är mänskligt att som läkare att ge sig om du hotas typ "jag vet vad du heter" etc. Då får man vara tuffare med lilla Stina vars tyslåtna och snälla anhöriga höjer inte rösten ens en gång när Stina nekas vårdplats och skickas tillbaka till äldreboendet för att få dö "under värdiga former" dvs kvävas långsamt med endast Alvedon som "palliativ medicin" och öppnat fönster som syrgas.

Vad skall man säga? Jag säger som ett gäng ungdomar från "utsatta områden" när de hade misshandlat en ljushårig handikappat kille medan vuxna svenska karlar bara tittade på och gjorde ingenting för att hjälpa offret:
Heja Sverige!

Jag kokar av raseri. Det blev likt jag befarade. De gamla slängs på soptippen och man låter de dö utan vård. Man anser deras människovärde lägre helt enkelt.

Efter alla miljoner de betalt till sossarna är detta tacken. Fy fan alltså

Sen när de kolar testar man inte liken och dödsfallet syns inte ens i coronastatistiken. Så kan man hålla nere siffrorna och undkomma kritik.

Sossarna är som grisarna i djurfarmen. När arbetshästen inte behövs längre avrättas den kallblodigt.

Usch tvi och fy för mördarsossepacket! Minns detta! Minns det i evigheten!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rARez3/eva-96-nekades-coronatest--dottern-catharina-sag-henne-do-pa-aldreb
Citera
2020-04-09, 01:23
Medlem
G-punktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Med tanke på att medelåldern var över 80 på de som omkommit, och över 99% av dem hade minst 2 underliggande sjukdomar, tror du inte att många av dem hade somnat in ändå den närmsta tiden?

Jag säger inte att 15,000 är "ok" då det normalt dör 50,000. Jag försöker ge ett större perspektiv, då vissa verkar leva i en bubbla att människor normalt inte dör runt omkring oss bara för att aftonbladet inte har en tickande mätare.

Är medelåldern över 80 på alla döda i Italien?
99% av alla som dog hade minst 2 underliggande sjukdomar?

Har svårt att tro dig, vart står det här? Det är inte vad jag har läst
Citera
2020-04-09, 01:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Hoppsan. Viruset var tydligen dubbelt så smittsamt som man först hade trott...

https://thinkpol.ca/2020/04/08/covid-19-twice-contagious-previously-thought/

R0 ligger på 5.7 enligt senaste studien.
Ställer alla modeller på ända.

Hur tacklar man då en sådan smitta?

“However, when 20% of transmission is driven by unidentified infected persons, high levels of social distancing efforts will be needed to contain the virus (Figure 6), highlighting the importance of early and effective surveillance, contact tracing, and quarantine.”

Nämen se där. Precis dom tre sakerna som Sverige INTE gör...

Känns det fortfarande tryggt och hyfsat OK när Tegnell öppnar käften på presskonferenser?
Lugn, det går snart över.

Är thinkpol en trovärdig källa?
Citera
Medlem
Är svårt att veta vem som har gjort rätt men jag tror Sverige gör det rätta med att inte stänga ner Sverige. Tror alla andra länder gjorde allt fel. Vi kommer nå mellan 10-20 tusen döda snabbt, men sedan kommer det lugna ner sig. Är helt omöjligt att veta hur detta slutar man vi kommer ha c-18 långt framöver och vi hade det långt innan första fallet. Vi har säkert 200 nya döda imorgon och det kommer nog avta jämfört med länder som försöker öppna om ett tag igen
Citera
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Visst finnes chansen men ändå liten...
Då är det större risk det finnes i grönsaksdisken där alla skall klämma och lukta på grönsakerna

JA, men grönsakerna tvättar du ju av innan du ens tänker tanken på att stoppa dem i mun!
Citera
2020-04-09, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Det dör 1,500-2,000 personer av influensa per år i Sverige, trotts vaccin.

Nej det är inte irrelevant att jämföra med dödligheten vid ett normalläge. Det hjälper till att förstå hur pass stor katastrofen är och hur pass stor den riskerar att bli. Det i sin tur hjälper till att veta hur långt man är beredd att gå för att stoppa den.

Lol 1500-2000 som dör av INFLUENSA? Hittade du på den siffran i ditt huvud precis? Med vaccin menar jag att DU eller vem som helst KAN vaccinera dig mot den.

Om du tillhör foliehattarna som är antivaccin, ja skyll dig själv om du dör. Majoriteten av dom som dör av vanlig influensa är inte ens vaccinerade.
Citera
2020-04-09, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Fan, tycker jag varit i förorterna (typ Andréegatan i Åmål) men det har mest varit nån grek jag stött på. Kan iofs varit en jugge också. Men tror inte jag sett somalier, för de är väl typ helt svarta?

Jag gick av i Rinkeby en gång, på ett besök i Stockholm. Vi skulle ta pendeln tillbaka, och hoppade av på första station.

Rinkeby torg eller vad det heter, fin blandning mellan Bagdad och mogadishu
Citera
2020-04-09, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag kokar av raseri. Det blev likt jag befarade. De gamla slängs på soptippen och man låter de dö utan vård. Man anser deras människovärde lägre helt enkelt.

Efter alla miljoner de betalt till sossarna är detta tacken. Fy fan alltså

Sen när de kolar testar man inte liken och dödsfallet syns inte ens i coronastatistiken. Så kan man hålla nere siffrorna och undkomma kritik.

Sossarna är som grisarna i djurfarmen. När arbetshästen inte behövs längre avrättas den kallblodigt.

Usch tvi och fy för mördarsossepacket! Minns detta! Minns det i evigheten!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rARez3/eva-96-nekades-coronatest--dottern-catharina-sag-henne-do-pa-aldreb

Lugn nu, att sossarna är inkompetenta och respektlöst slösar våra skattepengar är vi många som är överens om.
Att de i konspiration egentligen önskar död och elände åt alla som inte är arbetsföra, så är det givetvis inte.

Förhoppningsvis slipper du dock se dem vid makten länge till, jag spår nyval innan året är slut.
Citera
2020-04-09, 01:30
Medlem
Över tio av de 50 boende har konstaterad corona och personalen använder samma munskydd när de sköter sjuka som när de går in till friska. Lovett berättar att det vid ett tillfälle bara fanns tre munskydd på hela boendet och att undersköterskorna då fick turas om att ha munskydd.

– De som har varit inne hos de coronasjuka är ofta rädda, ledsna och frustrerade. Vi gråter i omklädningsrummet, håller avstånd från varandra som om vi vore pestsmittade och även om ingen vill bråka blir stämningen irriterad när alla är så spända. Det är otroligt tungt psykiskt, säger Lovett.

Expressen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in