2020-04-09, 00:03
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jeg ved ikke noget om at man "man medger sit misstag"

Har Mette Frederiksen udtalt at det var en fejl at stænge grænserne som mig bekendt er det eneste tiltag som ikke støttedes af Sundhedsstyrelsen?

Har Mette Frederiksen udtalt sig om fejl, ud over at det var en fejl ikke at have nok beskyttelsesudstyr?

Kurven for nye corronatilfælde er stagnerende og dermed er intensiv kapaciteten ikke presset.

Det giver mulighed for forsigtig åbning af samfundsfunktioner, med den forudsætning at intensiv kapaciteten ikke må presses, for så bliver der lukket igen.

Det ideelle ville være at fortsat have nedlukket samfundet, men regeringen mener den skal forsøge at få lidt gang i erhvervslivet, og prøver sig forsigtigt frem i ukendt farvand - det går forhåbentligt godt fordi den danske befolkning har umådeligt stor respekt for virusset, og tager vidtgående personlige sikkerhedsforanstaltninger, i form af ingen unødig ricikotagning i sociale sammenhænge.
Läs här:
https://www.svd.se/darfor-oppnar-danmark-samhallet--trots-riskerna
En dansk expert till undsättning och skyddar Mette, det gick ju mycket bättre i Danmark än i Sverige så strategin fungerade. Och det kunde gärna gått för Sverige som det gick för Italien. Hvabehar?

Citat:
När ingen är ute kan ingen bli smittad och ingen blir immun

Danmark lägger om kursen i kampen mot covid-19. Hårda restriktioner för befolkningen gör att smittan har spritts alltför långsamt. Då dröjer det för länge innan tillräckligt många är immuna.

Efter påsk får de minsta barnen gå till skolan igen i Danmark.

Om spridningen av covid-19 i samhället hejdas alltför effektivt kommer det att dröja länge innan tillräckligt många blir immuna. Därför börjar Danmark öppna igen efter påsk.
– Utvecklingen har varit stabil vad gäller antalet smittade, inlagda och allvarligt sjuka, sa statsminister Mette Frederiksen (S) när hon skulle förklara varför Danmark nu ska börja ”öppna igen”.

I klartext: Åtgärderna mot befolkningen har dämpat smittspridningen så kraftigt att man riskerar att skjuta ett oundvikligt problem framför sig. När så få blir immuna kan en explosiv utveckling ta fart i höst i stället.

Därför lättar den danska regeringen nu stegvis på restriktionerna. Man börjar med de allra minsta. Små barn ska få gå till förskolan, elever upp till femte klass ska få gå i skolan som vanligt efter påsk.
https://www.sydsvenskan.se/2020-04-07/nar-ingen-ar-ute-kan-ingen-bli-smittad-och-ingen-blir-immun

Jan Størup ute med hastiga uttalanden angående Danmarks ekonomiska situation igen:
Citat:
Allt sammantaget gör att Danmark ser ut att klara sig bättre än till exempel Tyskland och Sverige”, säger Jan Størup Nielsen.
Fast.. det kan du ju omöjligen veta redan. Danmark har kanske förlorat ett par veckor istället för att få problemen nu istället. Hoppas vädret talar emot detta. Är ganska uppenbart vilken expert som rådde till den onödiga skol- och förskolenedstängningen i alla fall.
https://www.di.se/nyheter/danmark-borjar-oppna-efter-pask-men-statsministern-varnar-for-helgfirandet/
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell
Naw gulligt. Läs igen.
Hjälp! Vad planerar dom för....
Jaha, det här blir dödsstöten för Sveriges anseende i resten av världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Ett litet urval av Tegnell-citat:

Tycker du att han hade rätt?

- ”Det (viruset) smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger.”

- Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.”

- ”Viruset sprids inte heller i andra länder.”

- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.,,

- I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.”

- “Det finns ingen kunskap någonsin som visar att den här typen av sjukdomar påverkas om man begränsar sina sociala kontakter.”

- ”Inga bevis för att coronaviruset sprids under inkubationstiden.”

- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.”

- ”I Italien verkar det vara ganska klart att det (viruset) kommer från en källa, och att man har rätt bra kontroll på vilka som möjligen kan vara utsatta och sånt...öhhh det tror jag inte ska behöva bli så stort”

- ”Vår grundbedömning för en omfattande spridning i Sverige är att den risken fortfarande är låg.”

- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.”

- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa”

- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” [Sverige 687 döda – Resten av Skandinavien 365 döda]

- Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat...Så vi kan förvänta oss en peak nu, kanske också imorgon, men sen borde det lugna sig igen.” [sagt den 5:e mars]

- ”Jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.”

- ”Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [sagt den 8:e mars]

“Jag är väldigt tveksam till att det hade gjort någon större skillnad.” (Ett tidigare besöksförbud på äldreboenden)

Ja alla dessa ord har man hört mer än en gång från Mr. Tegnell!Skandal
Citera
Medlem
Livsgjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Tegnells sätt att räkna:
Dag1 10döda
Dag2 20döda
Dag3 30döda
Dag4 40döda
=100döda

Hmmm det där ser inte bra ut 🤔
Vi räknar så här istället

Dag1 25döda
Dag2 25döda
Dag3 25döda
Dag4 25döda
=100döda

Bra va, det ökar inte 🙂

Anders Tegnell: Mannen som kunde tala med siffror.

Skämt åsido jag hoppas gubben blir helgonförklarad efter detta. Han har hitills besparat oss en månads lockdown. Ni som är så duktiga på siffror och plussar och minusar och drar streck i grafer å sådär kan ju räkna ut hur många år det blir som han totalt gett svenska befolkningen i frihet hitills.
Citera
2020-04-09, 00:04
Medlem
Bunsofsteels avatar
Hoppsan. Viruset var tydligen dubbelt så smittsamt som man först hade trott...

https://thinkpol.ca/2020/04/08/covid-19-twice-contagious-previously-thought/

R0 ligger på 5.7 enligt senaste studien.
Ställer alla modeller på ända.

Hur tacklar man då en sådan smitta?

“However, when 20% of transmission is driven by unidentified infected persons, high levels of social distancing efforts will be needed to contain the virus (Figure 6), highlighting the importance of early and effective surveillance, contact tracing, and quarantine.”

Nämen se där. Precis dom tre sakerna som Sverige INTE gör...

Känns det fortfarande tryggt och hyfsat OK när Tegnell öppnar käften på presskonferenser?
Lugn, det går snart över.
Citera
2020-04-09, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Ja men uttryck som "näst intill horisontell" är mer eller mindre meningslösa. Ert försök att rata det Orkanuz säger är inte särskilt imponerande.

Jag ratar inget och jag håller med Orkanuz i stort men jag tycker han attackerar felaktiga permisser när han attackerar den data som FHM presenterar för den är konsekvent med vad de säger, sen om den är friserad eller inte verklighetsförankrad är en annan sak.

Men att utvecklingen är mörk och att Stefan Löfven floskler som "det kommer bli värre innan det blir bättre" stämmer kan nog de flesta med fungerande tankeverksamhet se.
Citera
2020-04-09, 00:05
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Om Anders T säger något så får man utgå från att det förhåller sig tvärtom!

Ja det är verkligen irriterande att man ska känna så om en myndighet som ska uppdatera oss om läget med smittspårning, testningar och föreskrifter förmaningar om vad vi ska göra för att skydda oss.

Jag hoppas jag har fel!
Citera
2020-04-09, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tack för det, även om inlägget var lite kryptiskt. Har inget att tillägga angående riskfaktorer, de är reella.

Inget kryptiskt i det. Du har kunskap, vilket du har bevisat! Finns fler som har kunskap, ex. NurseRatchen (innan urflippningen) som sköterska, MikeHanlon (balanserad), DeBugger (inte att förglömma, samt HerrGårMan (eller HärGickMan).

Även jag har "viss" kunskap, men jag är som Blyger ;-)
Citera
2020-04-09, 00:06
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Expressen är bekymrad över att Donald Trump inte fattar att COVID-19 inte är något problem i Sverige:
https://www.expressen.se/nyheter/efter-trumps-utspel-siffrorna-visar-skillnaden/

Och jämför Stockholm med New York.

Jag funderade på om det var rätt att jämföra Stockholm med en stad som var så mycket större.

• Stockholm har 2,3 miljoner invånare.
  • Houston har 2,3 miljoner invånare.
(https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_cities_by_population)

• Stockholm har fn 419 döda i COVID-19.
  • Houston fn 12 döda i COVID-19.
https://c19.se/Sweden/Stockholm
https://houstonemergency.org/covid19/

• Sverige har 5,8 IVA-platser per 100 000 invånare.
  • USA har 34,7 IVA-platser per 100 000 invånare.
  • Sverige har 5,7 respiratorer per 100 000 invånare.
  • USA har 18,8 respiratorer per 100 000 invånare.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_hospital_beds
Man ”glömmer bort” att NY är en turiststad och att de kommer folk från världens alla hörn, folk som tar med sig smittan dit.
Citera
2020-04-09, 00:06
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vad är wt-beteende? Ja vilken knäppis, överläkare som går och hostar på folk. Han måste ju rimligtvis fått ett knäpp eller nåt?

En jävla dålig dag (snefylla tror jag), att som överläkare (med den prestigen o anseendet) gå runt och hota folk med en smittsam skitsjukdom, han kunde lika bra dragit till med "Dengu-feber" eller något annat exotiskt !

Blir inget porträtt utav honom på sjukhuset, vid pension.
(om han är på sjukhuset)

Du kan söka i min historik genom åren, detta är första gången jag "ger" wt-stämpel.
Citera
2020-04-09, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja precis dagens PK var precis som att säga att Stockholm nu verkar ha plana ut sin kurva, vilket säkert får många att omprioritera deras nödvändiga resa att verkligen bli nödvändig eftersom läget ser ut att ha stabiliserats, planats ut, se bättre ut. Detta kommer ju bara sänka folks medvetandegrad att vara försiktiga. Det är såhär luddiga och motstridiga budskap ser ut. Det ä r som att be med en ökning på IVA om 2-4 veckor.

Ja och det otäcka är att de visat total motvilja på att ta ansvar så man förstår inte varför, om de bara är så dåliga på att kommunicera, trots det är vad de egentligen ska vara tränade på att göra eller om det finns någon större baktanke men det är förmodligen det tidigare för jag kan inte se hur någon av dom skulle vinna något på att det går riktigt illa i Sverige.
Citera
2020-04-09, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Hjälp! Vad planerar dom för....
Jaha, det här blir dödsstöten för Sveriges anseende i resten av världen.

Tror nog redan anseendet är förstört sedans en bra tid tillbaks. Andra länder ser Sverige som ett fullständigt misslyckat land med arrogant besserwisser attityd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in