2020-04-09, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Håhåjaja...

min reaktion med. Stämmer detta så kan det bli semester i sommar trots allt
Citera
2020-04-09, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja och det otäcka är att de visat total motvilja på att ta ansvar så man förstår inte varför, om de bara är så dåliga på att kommunicera, trots det är vad de egentligen ska vara tränade på att göra eller om det finns någon större baktanke men det är förmodligen det tidigare för jag kan inte se hur någon av dom skulle vinna något på att det går riktigt illa i Sverige.

Kan bero på allt möjligt bakomliggande eller en kombination av allt, dvs. man vet att det inte finns beredskapslager eller IVA-platser, man har en cynisk inställning att försöka rädda ekonomin men lite "svinn" av "äldre äldre" får då vara okej, osv osv. Deras strategi samt sätt att uttrycka sig och lägga mkt ansvar på folket, tycker jag gör att man anar ett sätt att försöka svära sig fri senare.

Med flera hundra anställda på FHM finns det inte en chans i helvetet, att de inte febrilt räknade på olika scenarier initialt. Så nån form av medvetet val har de ju gjort.

Trumps scenarier gick ju ut i media helt öppet, med prognoser på dödssiffror från start (utan restriktioner resp. med restriktioner), vilket faktiskt förvånade mig oerhört. För ett år sen skulle jag nog gissat att Sverige skulle vara mer transparent och öppna i ett sånt här läge, än USA. Men man lär så länge man lever.

Det som jag verkligen vill höra mer om och hoppas ngn svensk journalist tar tag i, är Björn Olsens antydningar om att han blev så att säga mer eller mindre "tystad" i januari då han försökte varna myndigheter. (Hans intervju NRK idag eller igår).
Citera
2020-04-09, 00:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Opinionsinstituten visar ju att svenskarna tycker S, C, MP och L sköter detta utomordentligt.....för det är väl inte desinformationsmyndigheten som är i farten ?

Nä det är helt omöjligt, Tegnell har alltid rätt, även om han har haft 100% fel hittills, bara i Sverige! Var är våra politiker förresten?
Citera
2020-04-09, 00:56
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tråden är bortom kontroll, jag hinner inte ens med att läsa det senaste.

Det är för att 75% av inläggen fortfarande är citat på vad Tegnell sa för två månader sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Man kan vaccinera sig mot en "vanlig influensa" så man måste inte dö av influensan, om man inte vill... Går att förebygga liksom.

Att det dör 250 personer om dagen är helt orrelevant, nu pratar vi om covid 19 och inget annat.

Det dör 1,500-2,000 personer av influensa per år i Sverige, trotts vaccin.

Nej det är inte irrelevant att jämföra med dödligheten vid ett normalläge. Det hjälper till att förstå hur pass stor katastrofen är och hur pass stor den riskerar att bli. Det i sin tur hjälper till att veta hur långt man är beredd att gå för att stoppa den.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ska testa, men jag får bara 20 sidor.
Längst ner (typ) kan du växla till nästkommande tjugotal.

Det finns några parametrar, t ex att söka på ämnen eller inlägg, ämnen i specifika forum etc.
Det påverkar det som presenteras. Du kanske har startat < 20 trådar, gjort inlägg i 20 forum etc.
Citera
2020-04-09, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
280000 döda i Sverige innan flockimmunitet uppnås.
Nuläget om man räknar med dom för närvarande gällande siffrorna.

https://thinkpol.ca/2020/04/08/covid-19-twice-contagious-previously-thought/

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/#who-03-03-20
Skärp dig nu. Låt mig gissa på att du tagit (antal döda)/(antal bekräftade fall)*0.7*10000000. Finns för fan inte en enda vettig människa som tror på att det skulle bli slutresultatet. Danskarna testade ju antikroppar hos blodgivare där knappt 3% var smittade i Köpenhamnsregionen. Alltså skulle det kunna vara 40000 där(förmodligen aningen högre då det tar flera veckor att få antikroppar). Köpenhamn har förmodligen runt 100 döda(Danmark har 218 döda). Du kan göra matten.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Det dör 1,500-2,000 personer av influensa per år i Sverige, trotts vaccin.

Nej det är inte irrelevant att jämföra med dödligheten vid ett normalläge. Det hjälper till att förstå hur pass stor katastrofen är och hur pass stor den riskerar att bli. Det i sin tur hjälper till att veta hur långt man är beredd att gå för att stoppa den.
Man kan ju också lyfta blicken och titta sig runt i världen ...
Citera
Medlem
Kommer det att vara nån presskonferens skärtorsdag eller är det efter påsk som gäller nu?
Citera
2020-04-09, 00:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muslicornflakes
Jag förstår att det är svårt att förstå hur en expert tänker i och med att du är n hobbypajas men en expert ändrar sig allt eftersom bättre information strömmar in. Häpnadsväckande!

Så du menar att en militär står och väntar på att något ska hända så att han kan reagera? Istället för att agera proaktivt och sänka fienden innan denne kliver i land? Ja det kanske är helt ok att offra en miljon man för att man ska få rätt?
Citera
Medlem
G-punktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Nej precis, jag är rätt så säker på att vi över en period om 5år inte kommer att se någon överdödlighet öht pga. Corona. Kanske kortare period än så.

Italien har nästan 15,000 dödsfall, då ska man också veta att det i Italien normalt dör 50,000 människor i månaden.

Jag försöker inte förminska risken med Corona, det är många liv och mycket lidande viruset skapar.
Men, man måste samtidigt förstå att människor dör hela tiden runt omkring oss i alla åldrar. Tyvärr

Ja och dom 50k dör också. Så från 50k till 65k i månaden. En ökning på 29,4 %. Låter ju inte som något man kan vifta bort
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det är för att 75% av inläggen fortfarande är citat på vad Tegnell sa för två månader sedan.

Så är det kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in