2020-04-08, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Fast den logoritmiska ser mer hoppfull ut då allt verkar lugna ner sig

Hur menar du nu? På vilken sätt tycker du en horisontell graf ser mer hoppfull om den ritas med en logaritmisk axel än om den ritas på en "vanlig" axel.
Citera
2020-04-08, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
En horisontell linje i en logaritmisk graf är även en horisontell linje i en traditionell graf

Ja en horizontell är så, men så platt blir ju naturligtvis inte linjen innan vi är nere på 0 fall per dag.
Citera
2020-04-08, 23:55
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muslicornflakes
Anders Tegnell har inte haft ett enda faktafel än så länge.

Aldrig förr har en och samma person haft så många faktafel som Anders Tegnell. Han har förmodligen slagit världsrekord i faktafel. Fel på fel på fel... På fel...

IQ-145 har en bra lista här:

Anders Tegnells alla faktafel (1)
Anders Tegnells alla faktafel (2)

Som du ser... Fel på fel på fel... På fel...
Citera
2020-04-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man kan ju hålla tummarna för att det håller. Men 1 promille känns som att det är i linje med den statistik man sett hittills, i alla fall vad jag kan bedöma.

Det kommer givetvis att variera mycket med demografin, eftersom dödligheten slår så otroligt snett.

Äntligen något svar:
https://twitter.com/henrik_ullum/status/1247966082029232130

1/450 negativa som testat positivt i deras kontrolltest rapporteras det. De kommer komma med vetenskaplig rapport också, så småningom. Vi får hoppas att de här resultaten faktiskt håller nu.

Det lutar åt att jag hade fel och dessa siffror verkar nu mer och mer pålitliga om än aning orealistiska. Huruvida mörkertalet är 10x eller 40x spelar ingen roll egentligen. Folkimmunitet är på väg och vi kanske är där inom en snar framtid.
Citera
2020-04-08, 23:57
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag delar inte uppfattningen.
Men som sagt, vi har en hel mässhall att ta i bruk lyckligtvis om det skulle stämma.

älvsjömässan håller väl bara en 140st vårdplatser eller så?

vad hände med vårt enda(!) fältsjukhus förresten? varför smackas det inte upp nånstans i/utanför sthlm?
Citera
2020-04-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är inte bara förtroendeingivande det är precis så man bör bemöta något man inte förstår, det är naturligt i oss också att vi har rädsla för det okända.

I stället ber man nu samhället lyssna på myndigheter och regering som knappt gjort ett rätt under alla år de suttit vid makten, som harklar sig i var och varannan mening och skyller i från sig på ospecifika massor så som "regionerna inte tagit sitt ansvar" osv.

Det är vansinne.

Dessutom svarar de aldrig rakt på en rak fråga!
Så obegripligt dumt att inte hålla landet med beredskapslager.
Tragiskt att inte se till att vi har tillräckligt med personal inom sjukvården.
Citera
2020-04-09, 00:00
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muslicornflakes
JAG förutspår inte ett smack idiot Jag lyssnar på experterna på FHM som tar fram fakta med bevis, modeller, vetenskap och forskning. Något som ni Flashbackare också borde pröva på någon gång Nog förstår jag hur kul det är att klippa och klistra siffror, felaktig statistik, Fria-Tider källor och leka hobbyexpert men även högertroll kan må bra av att lyssna på riktiga experter ibland
Finns experter över hela världen som pratar om covid-19.
FHM behöver nödvändigtvis inte vara experternas expert.
Allt kommer att visa sig när det är över med både kurvor, staplar, siffror och dödstal.
Än så länge har ingen rätt.
Varken höger, vänster, skithögar, dårar, intelligenta, inbillat goda, påtvingat onda, goda och onda, du eller jag.
Det har dött flera hundra människor i Sverige. Skall man slåss om vems siffror som är bäst.
Där ser du vad fel du hade det dog " bara" 1500.
Där ser du vad fel du hade det dog 5000.

Det kommer absolut att dö många fler. Det får vi räkna med.
Har vi tur kommer vi inte upp i 800 om dagen.
Citera
2020-04-09, 00:01
Medlem
Citat:
Ja en horizontell är så, men så platt blir ju naturligtvis inte linjen innan vi är nere på 0 fall per dag.

Ja men uttryck som "näst intill horisontell" är mer eller mindre meningslösa. Ert försök att rata det Orkanuz säger är inte särskilt imponerande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Håller 100% med dig. Statistiker som Anders Tegnell pratar om folk som siffror i ett diagram som han inte får det utfallet han vill ha med. Det är oerhört tragiskt. Ingen gång har jag hört honom säga någonting om de anhöriga, sörjande till de personerna bakom de "siffrorna". Han är oerhört kall och så tvärsäker om allting så jag förstår att många tror honom, och litar till hans uttalanden.

Som människokännare så vet man att när människor är tvärsäkra och inte kan ta in någon annan information än den som stödjer deras "tes" så ska man dra öronen åt sig.

Jag skulle känna mig mycket mer säker på Anders Tegnell och FoHM om dem var mer seriösa och faktiskt sa rätt ut att de är osäkra på sina prognoser (som ofta bygger på andra influensor), och istället påpekade att de faktiskt inte kan veta. Och inte som Anders Tegnell brukar säga;

- Men vi gissar, alla länder gissar, Norge också.

Det inger inte förtroende. Den enda som jag tycker är förtroendingivande är Björn Olsen som är tvärsäker på att vara osäker eftersom det är ett nytt virus som man ska ha respekt för, och ta höjd för allting, och vara proaktiv.

Ja, tycker det med. Man blir konfunderad av mycket som sägs, alltså hur tänker de?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Dessutom svarar de aldrig rakt på en rak fråga!
Så obegripligt dumt att inte hålla landet med beredskapslager.
Tragiskt att inte se till att vi har tillräckligt med personal inom sjukvården.

Ja för att inte tala om att det märkligt nog finns hur mycket pengar som helst i ladorna nu, men trots detta har det varit sparkrav på var och varannan organisation i flera år, inte minst sjukvården som varit uppe för diskussion länge om vårdköer osv. Trots det så lades det varsel på 200 personer runt jul på karolinska har jag för mig och nu "bönar man och ber" att varenda kotte som läst så mycket som en förstahjälpen bok ska anmäla sig till sjukvården.
Citera
2020-04-09, 00:02
Medlem
sannes avatar
Citat:
Tegnell och FHM är sannolikt precis som redan påtalats i tråden, något som ansvariga politiker gömmer sig bakom om det nu går åt helvete så kan man alltid hävda att befolkningen inte lyssnade på uppmaningarna osv osv.

Jag blir faktiskt mer och mer orolig för var dag för de säger en sak men är väl medvetna om att de effektivt kommunicerar något annat som att corona är påväg bort, medans vem som helst kan se att situationen är ur ett absolut perspektiv värre idag än den var för tre veckor sedan, men det man presenterar ger i stället budskapet att vi har klarat detta och nu är allt påväg till det normala, samtidigt säger man i släpig samtalston att vi måste fortsätta som vi gör som man vet att folk inte uppfattar eller tar allvarligt.

Ja precis dagens PK var precis som att säga att Stockholm nu verkar ha plana ut sin kurva, vilket säkert får många att omprioritera deras nödvändiga resa att verkligen bli nödvändig eftersom läget ser ut att ha stabiliserats, planats ut, se bättre ut. Detta kommer ju bara sänka folks medvetandegrad att vara försiktiga. Det är såhär luddiga och motstridiga budskap ser ut. Det ä r som att be med en ökning på IVA om 2-4 veckor.
Citera
2020-04-09, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell
Ändrar inte att polisen gör sig redo för att snart behöva reglera kaoset.

Nej nej, om vi bara tvättar händerna och lämnar påskkärring-kvasten hemma, så kommer ju våra äldre äldre äldre att skyddas.

Polisen är nog säkert där bara för att ha dialog...

Mvh/trött
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in