2020-04-08, 23:30
Medlem
En annan prognos, dock lite längre fram, postad tidigare:

Citat:
Vad blir du utfallet:
- Peak dödlighet inträffar 2020-05-05, då 1529 personer avlider
- Totalt avlider 40785 personer i Sverige
- Dödligheten är tillbaka på dagens nivå ungefär första/andra veckan i juni

Vi får väl se...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Sverige kanske är ganska ensamma om att bry sig om att varje dödsfall registreras på rätt dag? Andra länder kanske inte ens har tid och resurser till att justera detta, utan har fullt upp med att ta hand om sjuka?

Jag har också lekt med den tanken, men finner det inte särskilt sannolikt. För om så vore fallet borde väl Sveriges dödstal i bättre grad kunna anpassas till en sannolik klockformad funktion e^(ax²+bx+c) än andra länder. Men det är ju precis tvärt om. Sveriges dödssiffror, i synnerhet förra veckan är "all over the place".

Av det jag har sett så har Sverige den mest ologiska kurvan av alla (åtminstone 12 länder) som jag granskat relativt noga. Det kanske börjar ordna till sig nu, jag har inte granskat talen på det sättet från denna veckan. Med graden av avvik av det man kan förvänta sig som en rimlig utveckling av antal döda, även när antalet börjar bli så stort att de slumpmässiga avviken relativt sett inte är så stora, är för Sverige anmärkningsvärt stort.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Nej, nej inte läkare, men jag tillhör fyra olika riskgrupper samtidigt!

Det kan ju lätt bli så när man är drabbad, tack för din intelligens och din välvilja!
Citera
2020-04-08, 23:31
Medlem
Livsgjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell
Polisen gör kravallgrupp nu när IVA platserna börjar ta slut för att hålla anhöriga i shack när de inte längre kan få vård och lämnas att dö. Det går åt helvete nu!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/kravallpoliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus

Det hade varit så jävla förlösande om media någon gång kunde skriva rakt upp och ner vad dom faktiskt menar. Helt onyanserat och ofiltrerat bara ge oss sanningen. Tänk att få läsa en artikel som beskriver sanningen utan att försköna eller på något sätt undanhålla information. Ingen agenda, inga krussiduller. Dom som jobbar inom vården vet, polisen vet, och många av oss här vet. Att hävda att det inte fyller något syfte eller inte är relevant att ange exakt vilka det är som tros ställa till med oroligheter är osanning. För denna gången är det nämligen så att även "svensson" som läser aftonbladet kan tvingas ansluta till detta väntade caos när mormor Agda inte får IVA.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Hade vi inte avslutat diskussionen?

Du skrev att Tegnell sagt att antalet dödsfall i Stockholm planat ut och gjorde ett stort nummer av att det inte stämmer.

Jag har förklarat att du har fel, att det inte var det han sade och försåg dig med källan där du i efterhand kan gå in och lyssna själv eftersom du uppenbarligen inte lyssnade första gången.

Att du sedan är av en annan uppfattning än statsepidemiologen gällande vilken data som är väsentlig eller inte när det gäller spridningen av en pandemi är upp till dig. Om din poäng är att man enbart ska titta på antalet döda för att förstå hur smittan sprids så för då fram den ståndpunkten - men ljug inte och hitta på att Anders Tegnell sagt något han bevisligen inte sade uteslutande för att det passar din världsbild.

Någon grundkurs i ”vetenskaplig ansats” har jag inget behov av, jag har högskolepoäng så det räcker och har sedan länge lämnat den tiden i mitt liv bakom mig, men skulle jag mot förmodan ändra mig på den punkten skulle jag sannolikt inte vända mig till någon som verkar använda merparten av sin vakna tid att sitta och skriva halvt psykotiska inlägg på Flashback...

Igen, vad anser du Tegnell menade med 'fall'?

Jag förtydligade i mitt tidigare inlägg att jag drog slutsatsen att han menade dödsfall, då det är den mest intressanta siffran och definitivt det enda väldefinierade begreppet som kan betraktas som fall. I synnerhet som Tegnell själv gång på gång påpekat att antalet smittade är ointressant.

Men låt oss för diskussionens skull anta att jag har fel. Då är frågan: just vad syftade Tegnell på när han talade om 'fall'?

För du anser väl inte att 'fall' är ett väldefinierat begrepp, eller?

Så igen:
V A D
M E N A D E
T E G N E L L
M E D
"F A L L"?

Se så, svara nu och sluta fega ur.

Avslutningsvis, anledningen till att jag torterar dig på detta vis är att jag anser du sprider irrläror, vilket omöjliggör en fruktbar diskussion. Jag är ruskigt trött på ideologiskt drivna debattörer som känner sig tvingade att försvara 'sina' politiska figurer till varje pris.

Det är för övrigt ett ganska billigt nybörjartrick att försöka undvika torgföra sin obildning genom att förflytta fokus när argumentationen går åt helvete.

Vad det gäller din högskoleutbildning, anser jag att, döma av vad du åstadkommit här, borde ha en god möjlighet att kunna få pengarna tillbaka från CSN, då vem som nu än försökte lära dig något uppenbarligen misslyckades kapitalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Förlåt men är du dum i huvudet?

Dagens siffror ökade markant jämfört med alla tidigare dagar. Alla andra tidigare dagar har också haft eftersläpning.

Med tex 2 dagars eftersläpning gäller det samtliga dagars rapportering. Om siffrorna idag är högsta någonsin så är dom alltså just det. Eftersläpning eller ej.

Citera mig helst inte igen din jävla idiot.

Det du helt verkar missa är att eftersläpning INRÄKNAT är det ändå ögonblicksbilder. Du kan inte förutspå någon trend med det överhuvudtaget. Så du kan sitta och lukta på examensbeviset bäst du vill men dina ögonblicksbilder kommer ändå aldrig bli någon bevisbar trend. Förstår du nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muslicornflakes
Ja du får attackera mig bäst du vill, faktum kvarstår att Stockholm håller på att vända tack vare ATs strategi. Kan du, med källor, motbevisa det? Nä, det kan du inte.
Dagens rapport visar att 298 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 3 577 personer är konstaterat smittade i Stockholm. Totalt 419 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit, det är 38 ytterligare dödsfall. Cirka 13 500 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.

198 patienter med covid-19 vårdas i intensivvård vid akutsjukhus. Förutom de som får intensivvård är det 758 patienter som vårdas på sjukhus med covid-19.

Alla personer som har konstaterats smittade av covid-19 har vårdats eller vårdas isolerat för att minska risken för vidare smittspridning.

Det är idag och nedersta är igår.

Dagens rapport visar att 136 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 3 279 personer är konstaterat smittade i Stockholm. Totalt 381 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit, det är 78 ytterligare dödsfall. Cirka 13 000 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.

191 patienter med covid-19 vårdas i intensivvård vid akutsjukhus. Förutom de som får intensivvård är det 755 patienter som vårdas på sjukhus med covid-19.

Alla personer som har konstaterats smittade av covid-19 har vårdats eller vårdas isolerat för att minska risken för vidare smittspridning.

Du kan sluta trolla nu. Jag har gett dig. Länkar 2 gånger nu som motbevisar dig. Du har ej gett mig ngt.
Citera
2020-04-08, 23:32
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej han har rätt i det här fallet, sen går det diskutera om det beror på provtagningsmönster och frekvens. Men pratar vi exponentiell tillväxt så är invers funktionen logaritmisk och alltså får du använda ett logaritmisk diagram för att titta på utvecklingen och logaritmiskt så är utvecklingen nästan platt för tillfället. Linjärt så är den nästan diagonal men en exponentiell funktion blir inte linjär på ett linjärt diagram.
Har du lagt märke till att andras länders kurvor är ganska raka medans våra är svajiga som ett stormigt hav.
Det är alltid låga dödstal på helgen och höga på måndag, tisdag.
Lika så är det mindre smittade under helgen och dagarna efter. Man testar väl inte så många då och provsvaren går trögare. Sen drar det i från. Som i dag, både nytt rekord i Stockholm i hela Sverige.
Citera
2020-04-08, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muslicornflakes
Det du helt verkar missa är att eftersläpning INRÄKNAT är det ändå ögonblicksbilder. Du kan inte förutspå någon trend med det överhuvudtaget. Så du kan sitta och lukta på examensbeviset bäst du vill men dina ögonblicksbilder kommer ändå aldrig bli någon bevisbar trend. Förstår du nu?
Och hur fan kan du förutspå en nedgång om vi ej kan förutspå en uppgång?
Citera
2020-04-08, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Vi har en hel alvsjömässa som står tom för att ta emot folk.
Klart att det blir mer folk och viss panik på sjukhus i dessa lägen.
Men som samhälle är det under kontroll just nu.

Ändrar inte att polisen gör sig redo för att snart behöva reglera kaoset.
Citat:
Polisen gör kravallgrupp nu när IVA platserna börjar ta slut för att hålla anhöriga i shack när de inte längre kan få vård och lämnas att dö. Det går åt helvete nu!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/kravallpoliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus
Citat:
Över 20 poliser med kravallutbildning kommer finnas i beredskap vid sjukhusen i Stockholm.

Anledningen är att man bland annat befarar att det kan bli stökigt om vårdplatserna tar slut.
Citera
2020-04-08, 23:33
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Jag har också lekt med den tanken, men finner det inte särskilt sannolikt. För om så vore fallet borde väl Sveriges dödstal i bättre grad kunna anpassas till en sannolik klockformad funktion e^(ax²+bx+c) än andra länder. Men det är ju precis tvärt om. Sveriges dödssiffror, i synnerhet förra veckan är "all over the place".

Av det jag har sett så har Sverige den mest ologiska kurvan av alla (åtminstone 12 länder) som jag granskat relativt noga. Det kanske börjar ordna till sig nu, jag har inte granskat talen på det sättet från denna veckan. Med graden av avvik av det man kan förvänta sig som en rimlig utveckling av antal döda, även när antalet börjar bli så stort att de slumpmässiga avviken relativt sett inte är så stora, är för Sverige anmärkningsvärt stort.

Har vi i Sverige något extraordinärt sätt vid döden, jämte andra länder? Dödsorsak bestämmas av läkare, före man kan ta in dom på rätt datum. Brist på läkare som bestämmer dödsorsaken? Eller ens dödförklarar dom på pappret så att dom får komma in i statistiken. Nånstans är det en flaskhals
Citera
2020-04-08, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har du lagt märke till att andras länders kurvor är ganska raka medans våra är svajiga som ett stormigt hav.
Det är alltid låga dödstal på helgen och höga på måndag, tisdag.
Lika så är det mindre smittade under helgen och dagarna efter. Man testar väl inte så många då och provsvaren går trögare. Sen drar det i från. Som i dag, både nytt rekord i Stockholm i hela Sverige.

Bara att kika på data med korrekta dödsdatum så slipper du spekulera:

https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/68d4537bf2714e63b646c37f152f1392
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in