2020-04-08, 23:40
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Haha. Var han ledig över helgen och missbedömde halveringstiden på olika medikament han intagit? Hade han helt enkelt inte hunnit komma ner från sin lördagstrip i tid så han var fortsatt hög på sönkvällen och flippade helt? Jag antar att det lär vi nog aldrig få veta!

Låter som en snefylla utan dess like. Överläkare som hotar folk med Coronahosta. Kan hända att han jobbat sig galen också, kanske tagit diverse medikament för att orka jobba dygnet runt och till slut har det slagit slint totalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Syns inga länkar, bara vanlig Lalladin-text. Är lite otydligt för mig, ska allt du skriver antas gälla Stockholm?
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/7-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/8-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Haha. Var han ledig över helgen och missbedömde halveringstiden på olika medikament han intagit? Hade han helt enkelt inte hunnit komma ner från sin lördagstrip i tid så han var fortsatt hög på sönkvällen och flippade helt? Jag antar att det lär vi nog aldrig få veta!

Jag tolkar hostande som att överläkaren tycker att allmänheten ska anpassa sig mer och inte vara i vägen för läkare. Eskilstuna är väl den hårdast drabbade staden i Sverige? Stockholm har i alla fall gett IVA platser till Södermanland. Jag tror att överläkaren är frustrerad av allmänhetens nonchalans. På Eskilstunas sjukhus upplevs corona som ett allvarligt problem.
Senast redigerad av Stanislaus 2020-04-08 kl. 23:44.
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell

Så nu gäller inte nyheterna från MSM längre? Hur bekvämt ni FHM och svenska regim propaganda troll har det. :-)

Polisen gör kravallgrupp nu när IVA platserna börjar ta slut för att hålla anhöriga i shack när de inte längre kan få vård och lämnas att dö. Det går åt helvete nu!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/kravallpoliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus

Läs artikeln, please.
Rubriksättaren som förmodligen knappt läst artikeln snackar om "kravallpoliser". I själva artikeln står det att det är poliser som genomgått sk. Särskild polistaktik (SPT). Har man nån koll på polisväsendet så vet man att det är vad polisen kallar "Dialogpoliser". Det är poliser med särskild utbildning att deeskalera konfliktsituationer utan våld, utan genom dialog.
Eller som polisen själv uttrycker det:
"Enligt konceptet arbetar polisen med kommunikation och dialog för att minska risken för konflikter snarare än att försöka kontrollera folksamlingar genom fysiska åtgärder."

I Sverige finns det ca 40st Dialogpoliser.

Alltså: Polisen skickar dit folk som kan snacka ner hysteriska anhöriga som vill stövla in på IVA-avdelningarna så att de slipper slå dessa anhöriga i huvudet med batong.

Men den beskrivningen genererar ju inga klick...

Fan ni har ju ingen koll på hur varken myndigheter eller media funkar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell
Det heter "Att ha polis redo känns ju ganska klokt när det spåra ur för att IVA platserna närsomhelst tar slut".

Jag delar inte uppfattningen.
Men som sagt, vi har en hel mässhall att ta i bruk lyckligtvis om det skulle stämma.
Citera
2020-04-08, 23:41
Medlem
Vasterass avatar
Kort ock gott så är lidandet och döden runt hörnet!
Bara jävla idioter undviker att skydda sig.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
För att det är lag på det. Begravningslagen. Går att söka anstånd från det i särskilda fall.

https://lavendla.se/begravning/fore-begravningen/begravningslagen/

"Sedan den 15 mars år 2012 gäller att tiden mellan dödsfall och gravsättning eller kremering högst får uppgå till en månad. Om man av någon anledning behöver mer tid, eller om tiden redan har överskridits, kan man ansöka om anstånd hos Skatteverket."

Men vi är bedrövliga på att följa lagen.

Att avlidna blir liggande länge beror framförallt på svenskarnas inställning till döden, tror Ulf Lerneus.

--Begravningarna speglar hur samhället mår. Vi har många gånger svårt med tiden. Inte ens vid ett dödsfall stannar vi upp. Vi ska hinna med allt annat också. Det är inte så att almanackan förändras på grund av ett dödsfall, säger han.

Förutom att många vill vänta för att hinna samla anhöriga skapas köer då alla vill ha begravning på fredagar. Ulf Lerneus och Mats Larsson pratar om vad de kallar en svensk begravningstradition, unik i världen.

Trots att vi gjorde den här lagändringen har vi den längsta tiden mellan dödsfall och begravning. Vi är rätt så unika. När man pratar med europeiska kollegor har de liten förståelse för det, säger Ulf Lerneus.

– Där kan man tillägga att många som kommer från andra länder…korta tider med judar och muslimer, de har inte anammat den svenska traditionen, säger Mats Larsson

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6483150
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Som sagt 200 var inlagda på iva kl 11.30 idag. Vi har 250 platser totalt i sthlm. De är nog slut och drf ska polisen reglera koaset som detta medför.

Har vi bara 250, länka källa eller är det en s.k egen uppfattning beslut?
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tror inte att det är så. Vad jag förstår så rapporterades idag, klockan 14, de avlidna för den 8 april mellan klockan 00.00 och 11.30. Därför är siffran alltid så låg för den senaste dagen, det är bara en bråkdel som kommit in. För alla andra dagar mellan klockan 00.00 och 23.59.

Det framgår i alla fall ingenstans bland FHM:s statistik att man skulle utgå från en dygnsrytm om 14.00 dag 1 till 14.00 dag 2.

Regionerna rapporterar dödsfall till svenska myndigheter. Man rapporterar inte till Worldometer eller John Hopkins, och dessa har inte tillgång till vilken tidpunkt respektive dödsfall inträffat. Faktiskt osäker på om man ens till myndigheter rapporterar tidpunkt för dödsfall.

Det är mycket möjligt att du har rätt.
Oavsett vilket verkar det finnas en ruskig massa felkällor i datamaterialet, bl.a. dödsfall som blir rapporterade flera dagar efter de dött och dödsfall som blir fel-registrerade, där t.ex. dödsorsaken rapporteras vara dubbelsidig lunginflammation, pga av falska negativ, när de i själva verket har dött i COVID-19.

Det känns inte särskilt stabilt att försöka bygga en modell när datamaterialet verkar vara minst sagt korrupt, eller än värre att försöka sig på prediktioner utifrån detta gungfly.
Citera
2020-04-08, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du får väl se när sanningen kommer fram.

Jag var aningen misstänksam mot dig. Efter att ha följt tråden sporadiskt måste jag erkänna dig som kunnig. Du är en av de fåtal som behandlar ämnet med balans.

Vill bara tillägga, inte till dig.

Diabetes är en en riskfaktor då det uppstår, ibland, insulinresistens vid infektioner. Risken med blodtryck är att oftast finns det bakomliggande orsaker bakom högt blodtryck.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
98% av svenskarna har ändrat sina beteenden enligt en undersökning från Kantar Sifo och MSB. Hur mycket 98% är får du räkna ut själv.

Det är övriga 2 procent som är problemet. Hela 200 000 som går omkring och smittas och smittar vidare utan någon hänsyn, med andra ord. Svenskar vet jag inte heller om jag skulle vilja kalla dem, när de inte ens förstår språket.
Citera
Medlem
Skillnad mellan Norge, Sverige och Finland ang corona (eller andra kriser i samhället ) ffa sättet att kommunicera utåt.
I Norge och i Finland är ansvariga politiker och myndigheter tydliga och precisa i sin kommunikation. Ffa har de finska ministrarna (alla kvinnor) varit helt enastående och respektgivande i sitt sätt att ta ansvar, fatta snabba beslut och motivera varje steg på ett tydligt och seriöst sätt.

När det gäller kön och ålder hos dem som man måste betrakta som ansvariga för att leda oss i denne krissituation: I Norge och i Finland och även i Danmark har det varit väldigt många kvinnor bland politiker och ledande myndigheter. Medelålder hos de centrala beslutsfattarna, män och kvinnor, verkar vara relativt låg, skulle uppskatta den till ca 45 år.

Sverige däremot leds av gubbar i pensionsålder, gubbar som pratar otydligt, mumlar och som blir lätt irriterade om man inte nöjer sig med deras otydliga svar utan försöker ställa följdfrågor. Och än värre, Sverige i kris leds av en myndighet, eller närmare sagt under de senaste veckorna av en enda myndighetsperson som är en frontfigur utan politiskt ansvar. Politiskt ansvariga gömmer sig bakom honom och stadsministerns försök att framstå som trygg landsfader känns som en påklistrat roll utan pondus ellet trovärdighet. Och samma tröttsamma mumlande även här.
Senast redigerad av Frederica 2020-04-08 kl. 23:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in