2020-04-08, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Varför är man inte förbred för sånt här bättre i världen ?

Menar e ju inte ovanligt att dessa virus kommer då och då

Känns som välden står å säger varför och hur nu ?

Som new York borde om någon va beredd på katastrofer efter terrorattacken med tornen , men även de verkar helt loss

Sen alla forskare välden över , vad gör de på jobbet kan man undra .
De borde väl kunnat varna långt innan på riktigt .

Att ett virus kan slå så hårt mot lungorna borde väl tillochmed ett barn förstå

Nu sitter hela välden helt loss , ingen fattar någonting

Finns inte en enda i världen som verkar veta någonting.

Tråden handlar bara om tegnell hit å ditt , redigt tråkig tråd .

Någon skriver om två veckor bla bla

Ingen vet något vettigt alls

Bara massa trams bråk i tråden
Hade vi haft alla svaren, en massa resurser ..tagit det mer på allvar från första början och handlat därefter, så hade varit 1000 ggr enklare.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
I princip samstämmiga uppskattningar från flertalet medicindriven expertis (vill du ha närmare referenser så säg till) talar om mellan 60-70% av ett lands befolkning, vilket som du säkert kan räkna ut innebär ganska många miljoner svenskar. Så alla kommer inte bli smittade, men de flesta. Och av för de allra flesta av de 60-70% så kommer det bli som för mig: man blir sjuk och därefter blir man frisk.

Vad menar du med att ”nu är ju inte dödligheten så hög ännu”?

Länk. Å på exakt det du påstår, inte nå svepande....

Nu pratar vi Lancet- nivå på din link.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Hur många vidtar åtgärder?
1, Andningsskydd
2, Hålla avstånd till folk
3, Tvätta händerna snarast när du kommer hem.

1. Jag använder munskydd i affärer och FFP3 på Ryhov (Sjukhus i Jönköping som hade Sveriges första inlåsta patient, en kines). Alltid nitrilhandskar så fort jag är utanför hemmet.
2. Går sällan i affärer, handlar on-line men då jag är på en affär brukar jag vara där på tider då det är lite folk. T.ex Apotek.
3. Tvättar händerna ofta, bl.a. när jag kommer hem. Tvål och vatten ibland handsprit
4. Desinficerar ytor, t.ex kök, badrum och toa
5. Har inköpt fem stycke Blueair luftrenare och tejpat munskydd för ventilerna i lägenheten
6. Paranoid? Jajamensan!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Exakt, här har man preppat och bunkrat toalettpapper och väntat på zombieapokalypsen.

Man har suttit nätterna igenom och fixat och trixat med siffror och tabeller. Dödssiffror jämförs land för land, timme för timme. Man letar maniskt efter just den studie som stödjer just sin egna uppfattning. Man gapar om slapphänta politiker och om tribunaler och om folkmord. Man kräver massavgångar bums. Någon ska ställas till svars och huvuden ska rulla. Man hatar Tegnell och man hatar Stockholmare om vartannat.

Och så dör bara några hundra, som ändå snart skulle dött
Så du menar att ingen behöver ta sitt ansvar efter att detta, förhoppningsvis, har blåst över? Ingen ska behöva ta ansvar för att vi har hamnat i ett sådant katastrofalt läge när det gäller beredskap och rustning? Av dem vars nästan enda uppgift under "fredens" tid var att rusta landet för ett sådant här läge? Och som kanske varje månad har lyft 70 000 i månaden för att se till att fixa det medan någon annan sliter för småpeng och har inte ens råd att handla skor till sina barn? Är du lakej till någon som står dig nära och jobbar för de berörda myndigheterna? Om inte de ansvariga ställs till svars och även inför ett domstol efter detta då är vi svenskar nästan det dummaste folkslag på denna planet...
Citera
2020-04-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Stockholms smitta ser ut att plana ut?

Detta trots att det inte är statistiskt signifikant att titta på en enskild dag för att avgöra en trend. Dessutom testar vi inte ordentligt. Som grädde på moset har Stockholm aldrig haft en dag med så många antal bekräftat smittade som senaste dygnet.
I en statistikers ögon var det uttalande fullkomligt jävla bisarrt.

// någon med en master i statistik

Men du är väl familjär med grafer antar jag om du har en master i statistik? Vad skulle du kalla en linje som är näst in till horisontell i en logaritmiskgraf?
Citera
Bannlyst
Polisen gör kravallgrupp nu när IVA platserna börjar ta slut för att hålla anhöriga i shack när de inte längre kan få vård och lämnas att dö. Det går åt helvete nu!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/kravallpoliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus
Citat:
Över 20 poliser med kravallutbildning kommer finnas i beredskap vid sjukhusen i Stockholm.

Anledningen är att man bland annat befarar att det kan bli stökigt om vårdplatserna tar slut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Du vägrar bemöta min fakta ifrån Stockholms region där de skriver att Stockholm har ökat med 150 fall idag. Du blir ganska fort slaktad i detta forum med den inställningen.

Du borde kolla upp definitionen på "eftersläpning" och "sammanräkning" och "statistisk anomali". 150 är inte en pågående trend. Kurvan som AT presenterat är lik förbannat fortfarande korrekt. Hur förklara du det, utan att kalla mig feg?
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Stockholms smitta ser ut att plana ut?

Detta trots att det inte är statistiskt signifikant att titta på en enskild dag för att avgöra en trend. Dessutom testar vi inte ordentligt. Som grädde på moset har Stockholm aldrig haft en dag med så många antal bekräftat smittade som senaste dygnet.
I en statistikers ögon var det uttalande fullkomligt jävla bisarrt.

// någon med en master i statistik
Ja jag håller med dig. Har tittat på kurvan och kan inte se vad han menar. 705 ny fall i dag, det är ju rekord. 78 döda och nu är inte helgens eftersläpningar med.
Men han lyckas lura et helt folk.
Citera
2020-04-08, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej jag fattar inte heller vad som hänt efter det här "krismötet" idag, vad de sett för beräkningar som gjort att de stänger ner dagliga verksamheter nu? Eftersom kurvan planar ut och Anders Tegnell hoppas det håller i sig.
Kanske därför man inte vill ha samma dödlighet inom daglig verksamhet, de yngre medelålders sköra som de fick med de äldre äldre sköra. Så inte LSS boenden måste ha personerna inne på rummen och låta dem dö där? Nä nu kanske jag var taskig emot Anders Tegnell? Men man undrar ju.

Ja, enligt min uppfattning så stängs de funktionshindrades "arbetsplats" och de vara på sina boenden, alltså hemma om dagarna. Om de inte bor hos sina föräldrar då. Dessa boenden har personal, likt ett äldreboende, som kommer och går.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deerhunter10
Det kan jag mycket väl förstå att respirator är för tufft för dem som är riktigt gamla och utsikterna för denna behandling är mkt låg för denna grupp.Känns dock som de äldre lämnas ensamma till sitt öde. Får de någon behandling alls på ålderdomshemmen? T.ex. syrgas, smärtstillande och ev lugnande eller de får bara möta döden ensamma?
Rapporter har kommit om rummen efter avlidna i misstänkt Colin-19 inte ens saneras innan nästa boende flyttar in. Finns inte tid säger de, snarare saknas rätta viljan i samhället. Satan vilket pisseland Sverige blivit!

Det att gamla inte skulle klara respiratorvård är ett statement som bör tas med en ordentlig nypa salt. Du kan själv söka fakta kring och bilda dig en uppfattning om det svepande uttalandet verkligen stämmer. För ngn dag sedan postades t.ex. statistik för överlevnadschans åldersgrupp 70-79 år i tråden. Denna chans var då 50%.

Det finns också information från vården via media, (har pratats om i tråden flera ggr) att man kommer tvingas att välja bort äldre i högre och högre utsträckning, för att bereda chans för yngre med större överlevnadschans, detta i ökande grad naturligtvis i och med att intensivvårdsplatser blir mer och mer brist på.

I Stockholm beräknas att dessa platser kan ta slut denna vecka.( Källa Aftonbladet idag).

Det har dött många på äldreboenden hittills och fler kommer det säkert bli. Hela situationen är svår att överblicka nu, man kommer säkert få räkna på det sedan.

Min egen bedömning efter allt jag läst är att risken är mycket stor, att man väljer bort äldre från intensivvård, som i en annan tid skulle ha klarat sig.
.på 90-talet fanns 3000-4000 IVA-platser för en mindre befolkning än vad vi är nu. Nu hade vi 500 innan Corona pga nedskärningar. Några hundra till har de lyckats skaka fram.

Så tänk väldigt kritiskt när du läser uttalanden som att "de äldre skulle inte klarat IVA-vård iaf". Det är ett högst tvivelaktigt uttalande.

Ang. smärtlindring. Tanken är att de äldre skall få det i sina hem ja. Dock börjar det bli brist på läkemedel, så man kan bara hoppas att de flesta äldre får smärtlindringen.
Senast redigerad av Maharaja79 2020-04-08 kl. 23:24.
Citera
Medlem
Citat:
Mycket intressant svar.
Uttrycket ”växer fortfarande exponentiellt” var för att det är halvsant och det inte är någon mening att försöka utbilda den jag citerade i statistik.

Har du lust att delge mig vilka funktioner du använde dig av? Vore intressant,

Ska kolla dina skattningar och kurvor.

Jag gör det i MATLAB, men du gillar väl kanske R bättre gissar jag om du är statistiker Men de påminner ju en del om varandra. Jag skriver säkert mer utförande än nödvändigt för dig, men gör det då kanske någon annan också undrar.

Jag tittar på antalet som dött varje dygn och har det i en vektor.
Klipper bort svansen, som jag brukar definiera allt innan den dagen då minst 5 personer dog och dessutom det fortsatte så vidare, alltså så alla tal i vektorn är minst 5. Så om antalet döda i ett land per dygn var [2 3 2 8 3 4 7 11 9 18 22 34 52...] till exempel, tar jag bara med [7 11 9 18 22 34 52...]. Exakt hur man ska "klippa" svansen är ju upp till diskussion och beror väl på vad man ska skatta skulle jag vilja säga. Min känsla är att man nog borde klippa bort ännu mer. Men det är helt uppenbart att man bör klippa bort de tidiga värdena.

Sen logaritmerar jag vektorn. Låt oss kalla den vektorn L

Sen anpassar jag en andragradsekvation F till L. Alltså en ax²+bx+c

Sen kör jag e^F. Detta ger mig alltså skattning av antalet döda per dygn på formen e^(ax²+bx+c). Är skalären a negativ kommer arean under grafen ju vara ett reellt tal (antalet döda totalt kommer konvergera). Lite slarvigt kan man påstå att ju längre ifrån 0 skalären a är, desto längre kan man känna sig bekväm med att extrapolera.

Sen utför jag numerisk integration (går ju inte att analytiskt integrera) med till exempel trapetsmetoden med halvkorrigering. Sen plottar jag den kurvan och dessutom då med de faktiska värdena (cirklarna). Jag påstår ju absolut inte detta ger någon magisk spåkula, men det ger ju förklaringsgrader som är i en helt annan liga än en vanlig exponentialfunktion och en trovärdig extrapolering i betydligt fler dagar.

Dock är ju Sveriges siffror så konstiga att det inte går få någon vettig kurva, åtminstone sist jag provade, men det var nog 3 dagar sedan, det kanske går bättre nu om du provar. Men blir ju konstigt när döden tycks jobba på halvtid i helgerna i Sverige...
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Hur är accelerationen?

Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Du vägrar bemöta min fakta ifrån Stockholms region där de skriver att Stockholm har ökat med 150 fall idag. Du blir ganska fort slaktad i detta forum med den inställningen.
Nej det har de inte gjort. De har rapporterat att antal rapporterade fall ökat med 150 sen igår. Jag begär inte att du ska förstå för du är alldeles för ointelligent för att förstå det, jag ville bara påpeka att du ljög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in