Citat:
Ursprungligen postat av
Orkanuz
Mycket intressant svar.
Uttrycket ”växer fortfarande exponentiellt” var för att det är halvsant och det inte är någon mening att försöka utbilda den jag citerade i statistik.
Har du lust att delge mig vilka funktioner du använde dig av? Vore intressant,
Ska kolla dina skattningar och kurvor.
Jag gör det i MATLAB, men du gillar väl kanske R bättre gissar jag om du är statistiker

Men de påminner ju en del om varandra. Jag skriver säkert mer utförande än nödvändigt för dig, men gör det då kanske någon annan också undrar.
Jag tittar på antalet som dött varje dygn och har det i en vektor.
Klipper bort svansen, som jag brukar definiera allt innan den dagen då minst 5 personer dog och dessutom det fortsatte så vidare, alltså så alla tal i vektorn är minst 5. Så om antalet döda i ett land per dygn var [2 3 2 8 3 4 7 11 9 18 22 34 52...] till exempel, tar jag bara med [7 11 9 18 22 34 52...]. Exakt hur man ska "klippa" svansen är ju upp till diskussion och beror väl på vad man ska skatta skulle jag vilja säga. Min känsla är att man nog borde klippa bort ännu mer. Men det är helt uppenbart att man bör klippa bort de tidiga värdena.
Sen logaritmerar jag vektorn. Låt oss kalla den vektorn L
Sen anpassar jag en andragradsekvation F till L. Alltså en ax²+bx+c
Sen kör jag e^F. Detta ger mig alltså skattning av antalet döda per dygn på formen e^(ax²+bx+c). Är skalären a negativ kommer arean under grafen ju vara ett reellt tal (antalet döda totalt kommer konvergera). Lite slarvigt kan man påstå att ju längre ifrån 0 skalären a är, desto längre kan man känna sig bekväm med att extrapolera.
Sen utför jag numerisk integration (går ju inte att analytiskt integrera) med till exempel trapetsmetoden med halvkorrigering. Sen plottar jag den kurvan och dessutom då med de faktiska värdena (cirklarna). Jag påstår ju absolut inte detta ger någon magisk spåkula, men det ger ju förklaringsgrader som är i en helt annan liga än en vanlig exponentialfunktion och en trovärdig extrapolering i betydligt fler dagar.
Dock är ju Sveriges siffror så konstiga att det inte går få någon vettig kurva, åtminstone sist jag provade, men det var nog 3 dagar sedan, det kanske går bättre nu om du provar. Men blir ju konstigt när döden tycks jobba på halvtid i helgerna i Sverige...