2020-04-08, 22:53
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muslicornflakes
Anders Tegnell har inte haft ett enda faktafel än så länge.

Så vi har alltså fortfarande inte Covid-19 i Sverige? Då blir jag lite förvirrad, vad är det vi diskuterar?

På nyheterna ikväll så fick jag uppfattningen att folk till och med hade avlidit i Covid-19 i Sverige, men hur går det till om vi inte har något fall av viruset innanför våra gränser?
Citera
2020-04-08, 22:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deerhunter10
Varför dör så många på ålderdomshem när det fortfarande finns lediga platser på sjukhusen?
Är de äldre inte värda att få vård utan istället lämnas ensamma att dö?

För de är inte längre välkomna på sjukhuset.., de "vårdas" på sitt nersmittade äldreboende. Sjukhuset är för produktiva människor. Åldringar som byggde upp Sverige.., "detta" var vad de fick som tack !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej men jag vet vilka strategier som historiskt varit framgångsrika och dessa tillämpar andra länder och givet det faktum Sverige är beroende av andra länders verksamheter för att vara ett funktionellt samhälle så är det Svenska sättet att hantera det än mer konstigt.

Utöver det så är jag helt säker på att Sverige plockar inga pluspoäng in något internationellt hänseende med sitt agerande och det är en annan diskussion som rör framtida ekonomi.
Lyssna på killen, han har läst om Digerdöden och Spanska sjukan. Så mycket har ju inte samhället förändrats sedan dess, så hans minst 700-åriga kunskap kan vi väl inte vara utan?

”Jag vet vilka strategier som historiskt varit framgångsrika...” Säg till om du behöver undervisning i PM om minst 1000 saker som förändrats sedan 1918.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Hur många vidtar åtgärder?
1, Andningsskydd
2, Hålla avstånd till folk
3, Tvätta händerna snarast när du kommer hem.
Citera
2020-04-08, 22:56
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Nja, alldeles för hög siffra. 10 gånger för hög. Problem med matte? 0.7% av Sveriges befolkning, som jag tror du försökte räkna ut, är ca 70 000. Fortfarade väldigt många liv.

Ja, en noll extra slank med... tro även du förstår det

Sverige kom lindrigt undan vad gäller spanskan ( i relation till många andra länder). Vi får se hur det blir denna gång...
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Hur många vidtar åtgärder?
1, Andningsskydd
2, Hålla avstånd till folk
3, Tvätta händerna snarast när du kommer hem.

1. Nej
2. Nja, tänker på det. Följer inte slaviskt.
3. Ja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Så vi har alltså fortfarande inte Covid-19 i Sverige? Då blir jag lite förvirrad, vad är det vi diskuterar?

På nyheterna ikväll så fick jag uppfattningen att folk till och med hade avlidit i Covid-19 i Sverige, men hur går det till om vi inte har något fall av viruset innanför våra gränser?

Jag pratar om hans uttalanden på presskonferenserna, pappskalle. Det finns få människor som aldrig uttalar sig felaktigt privat eller till journalister. Visa mig en enda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
+726 New cases Sweden
https://www.worldometers.info/coronavirus/

+705 Nya fall
https://c19.se/

Jag tittade på Aktuellt ikväll för att se sveriges public service rapportering om dagens rekordsiffror av nya smittade. Rekordsiffror som har stort allmänintresse.

Stats-tv inledde med Bernie Sanders avhopp som toppnyhet. En märklig nyhetsvärdering då inte en ens amerikanska medier(cnn, abc eller cbs) har detta som toppnyhet.

Efter Sanders, 7:25 min in i sändningen börjar Corona-bevakningen. Man toppar med att "smittspridningen verkar plana ut i Stockholm" och att "antalet smittade fall i andra delar av landet ser ut att öka". Sedan rullar de igång ett inslag där man inte nämner något om dagens rekordsiffror. Efter sedvanligt AT svammel säger en röst att "totalt är nu ca 8500 personer smittade i landet, närmare 700 av dom har vårdats på intensiven och nästan likamånga har avlidit av viruset".
I studion sitter Johan Giesecke och kommenterar utvecklingen. Återigen nämns inte något om dagens rekordsiffror.

Källa: Aktuellt 7:25 min in i sändningen
https://www.svtplay.se/video/24741226/aktuellt/aktuellt-8-apr-21-00-3

*verkar och *ser ut = är vaga formuleringar som seriösa nyhetsförmedlare vanligtvis inte använder.

Regimmedia lägger locket på. Obehagligt.

Så det är positivt. Sedan slår man över till TV4 nyheterna där de sade att New York hade haft ännu en mörk dag, med 700 döda. New York har väl åtminstone 10 ggr region Stockholms befolkning, så vi ligger väl ungefär lika. Ofattbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Lyssna på killen, han har läst om Digerdöden och Spanska sjukan. Så mycket har ju inte samhället förändrats sedan dess, så hans minst 700-åriga kunskap kan vi väl inte vara utan?

”Jag vet vilka strategier som historiskt varit framgångsrika...” Säg till om du behöver undervisning i PM om minst 1000 saker som förändrats sedan 1918.

Kan du inte erbjuda den undervisningen till andra länder som Norge, Danmark, Finland, UK, USA, Frankrike, Italien, Spanien osv? Eller är det bara i Sverige saker förändrats sedan 1918? Pucko.
Citera
2020-04-08, 22:57
Medlem
frdks avatar
Halvjobbigt intervju med akutläkare på aktuellt nu ikväll.

’Man bör ta ställning i samspråk med de äldre hur de vill avlida, ensam på hård brits utan omsorg eller anhörig på sjukhuset pga selektering, eller vill man dö hemmavid i familjens omvårdnad’

Går klaga på att det uppmuntrar till lätta sjukhusen på bekostnad av att man inte försöker hjälpa, lämnar till närstående och patienten själv att välja gravplats.

Andra sidan är att hon har rätt, vem vill dö övergiven på ett sjukhus. Ska staten skicka en how-to manual och syrgastuber till inrapporterade hemma vårdare. Förpassa sjukvården till närstående med direktlina för support.
Citera
2020-04-08, 22:57
Medlem
Herzs avatar
Hur många av dessa patienter som dött av covid-19 har faktiskt dött av pneumoni? Finns det data om det?

Dom gamla som dör kan lika väl dö av förkylning eller influensa och adderas till Corona dödstal bara för att tester (PCR test) som ger utslag på covid-19 kan väldigt lätt ge falska positiva resultat på andra förkylningsvirus som kan även tillhöra corona familjen.
Citera
2020-04-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Nä jag blir också lite störd när någon provar att extrapolera en förstagradig exponentialkurva (alltså bara en e^ax), då den uppenbarligen går mot oändligheten. Sen stör det mig också när folk säger "växer fortfarande exponentiellt" även när det är uppenbart att den relativa växthastigheten avtar.

Som statistiker känner du naturligtvis till normalfördelningens täthetsfunktion. Antar vi att antal döda per dygn följer en sådan kurva kan vi ju anpassa en e^(ax²+bx+c), där a är negativ. Denna kommer ju INTE gå mot oändligheten utan konvergera. Dessutom får man extremt mycket bättre förklaringsgrader när man gör så, i synnerhet om man provar anpassa kurvan ett bra tag in i förloppet som till exempel Italien och Spanien.

Gjort det några gånger i tråden, men sådana saker drunknar i ett hav av polariserade åsikter

Postade bland annat detta 2 April

Och detta 29 Mars:

Även dessa är ju extremt osäkra, men är ju åtminstone lite mer trovärdiga än bara max 2-3 dagar som en vanlig exponentialfunktion ofta är, dock något mindre spektakulära, så det brukar inte sälja så bra på Flashback...

Mycket intressant svar.
Uttrycket ”växer fortfarande exponentiellt” var för att det är halvsant och det inte är någon mening att försöka utbilda den jag citerade i statistik.

Har du lust att delge mig vilka funktioner du använde dig av? Vore intressant,

Ska kolla dina skattningar och kurvor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in