2020-04-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Hur många av dessa patienter som dött av covid-19 har faktiskt dött av pneumoni? Finns det data om det?

Dom gamla som dör kan lika väl dö av förkylning eller influensa och adderas till Corona dödstal bara för att tester (PCR test) som ger utslag på covid-19 kan väldigt lätt ge falska positiva resultat på andra förkylningsvirus som kan även tillhöra corona familjen.

De ställer ingen diagnos på pneumoni på äldraboenden - har en vän som jobbar på ett boende , de har haft 5st som dött av lunginflammation på hennes boende på mindre än 3,5 vecka. Enstaka fall har de haft förr men aldrig så många på kort tid -inga prover togs. Pneunomi ospeciferad blir dödsorsaken.
Så du behöver inte oroa dig för någon över diagnostisering.
Citera
2020-04-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Smittspridningen av covid-19 i Stockholm har nått ett ”platåläge”, säger Tegnell

Men var har då de smittade stokholmarna tagit vägen?

Men vi börjar se en viss ökning i resten av landet. Säger Tegnell

Jaha, rest ut i övriga sverge.

https://omni.se/tegnell-utplaning-visar-att-epidemin-natt-ganska-langt/a/y3dKvr
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7448728

Stockholms smitta ser ut att plana ut?

Detta trots att det inte är statistiskt signifikant att titta på en enskild dag för att avgöra en trend. Dessutom testar vi inte ordentligt. Som grädde på moset har Stockholm aldrig haft en dag med så många antal bekräftat smittade som senaste dygnet.
I en statistikers ögon var det uttalande fullkomligt jävla bisarrt.

// någon med en master i statistik
Citera
2020-04-08, 23:16
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Hoppsan, daglig verksamhet i min "by" stängdes för flera veckor sedan, kan inte fatta att Stockholm agerar först nu. Bara inom de närmsta meterna har röda korset, invandrargruppen, hyresvärd, daglig verksamhet, kinarestaurang satt upp lappar om att det är stängt. Det sitter lappar överallt med info, uppmaningar etc. Är det inte så i Stockholm?

Nej jag fattar inte heller vad som hänt efter det här "krismötet" idag, vad de sett för beräkningar som gjort att de stänger ner dagliga verksamheter nu? Eftersom kurvan planar ut och Anders Tegnell hoppas det håller i sig.
Kanske därför man inte vill ha samma dödlighet inom daglig verksamhet, de yngre medelålders sköra som de fick med de äldre äldre sköra. Så inte LSS boenden måste ha personerna inne på rummen och låta dem dö där? Nä nu kanske jag var taskig emot Anders Tegnell? Men man undrar ju.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Exakt, här har man preppat och bunkrat toalettpapper och väntat på zombieapokalypsen.

Man har suttit nätterna igenom och fixat och trixat med siffror och tabeller. Dödssiffror jämförs land för land, timme för timme. Man letar maniskt efter just den studie som stödjer just sin egna uppfattning. Man gapar om slapphänta politiker och om tribunaler och om folkmord. Man kräver massavgångar bums. Någon ska ställas till svars och huvuden ska rulla. Man hatar Tegnell och man hatar Stockholmare om vartannat.

Och så dör bara några hundra, som ändå snart skulle dött

Haha ja exakt, så jäkla tragiskt. De sitter å lappar siffror och hittepå statistik hit och dit och felciterar AT. Det är rätt uppenbart att det är en jakt efter syndabock, de har väl inget bättre för sig. Nåväl, faktum kvarstår att Tegnell styr skutan i krisen och landet kommer överleva. Trixa på ni troll där ute med era siffror, vad ni skriver här betyder lite när FHM yttrat sig. Era ord försvinner i cyberrymden och AT är den enda som kommer bli ihågkommen. Den hatiska vite konspirationsteoretikern i sin källare kommer glömmas bort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siiickan
Svårt att läsa?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/poliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus

Du är fixerad vid en brytpunkt som inte finns. Det kommer alltid att finnas en ledig IVA plats i Stockholm precis som det alltid kommer att finnas folk som eventuellt skulle ha nytta av intensivvård men inte får intensivvård. Den senare gruppen växer kontinuerligt varje dag som coronautbrottet pågår. Det finns ingen brytpunkt där de plötsligt blir jättemånga.

Tjugo poliser är inte många.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell
Del av mörkertalen svenska regimen vill hålla i det dolda.

antalet månader en äldre person förväntas på på ett äldreboende är i genomsnitt några månader, vet inte hur många, men mindre än ett år. Det dör äldre hela tiden, och nya flyttar in. När jag jobbade som vikarie och det gått ett tag sen man jobbade sist fick man alltid upodatering om vilka som dött. Kan ju vara en anledning till slappheten. Enligt "beräkningarna" skulle dessa på äldreboende ändå snart dö, och många dör väl i ÖLI, lunginflammation, och så covid-19 idag eller stroke om tre månader kanske kvittar enligt vissa?
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
New US model predicts much higher Covid-19 death toll in UK. But British scientists are skeptical

The grim forecast came from the Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) at the University of Washington's School of Medicine in Seattle on Tuesday. It predicted 66,314 people would die of Covid-19 in the UK by early August.

The authors of the IHME forecast admit their model is highly uncertain, giving the range of possible deaths in the UK as between 55,022 and 79,995.
Källa: CNN

Jag hoppas att de har fel. Kan det verkligen bli så illa?
En promille? Låter rimligt.
Citera
2020-04-08, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att kräva svar på: hur kan ett av världens bäst organiserade folk(lägg därtill en någorlunda framstående IT-nation) inte klara av att räkna och rapportera döda kroppar ordentligt?

Ajabaja. Vi är bäst i världen på detta:
(FB) Tegnell förbereder att skylla Sveriges höga dödstal på högre anmälningsbenägenhet!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Jag tror, tror, dödstalen börjat plana ut redan.
Jag tror inte på 1900 döda på måndag, snarare 1500. Min mellan tummen och pekfingret modell är att kumulativa antalet döda dubbleras 2 ggr/vecka. Inte av någon anledning mer än att jag sett den trenden i statistiska mätningar av Coronan.
Det skulle ge 900 döda redan på onsdag/torsdag och det har jag svårt att se skulle ske. Våra förändrade levnadsmönster måste nå genomslag i siffrorna snart. Allt annat är orimligt.

Men jag har fått fel mot modellen förut, så vi får se. Människohjärnan är inte lämpad att tänka exponentiellt, det kräver mycket träning och tillvänjning.

Då tror vi olika. Blir spännande att se.
Citera
Medlem
klettermauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Varför så otrevlig?
Nä, stämmer inte! ! Begravningsakten går att streama. Har funnits många inslag om det i medierna. Det myndigheterna påpekar är att antalet deltagare i en begravning minimeras. Precis som vid fester, bröllop, föreläsningar osv. Resande bör undvikas. Därav att en del anhöriga vill skjuta upp begravningsakten! Det är inte samma sak som att begravningar stoppats! Minnesstunden efter begravningen med kaffe, smörgås etc går däremot inte att ha.
Varför säger du att begravning måste ske 1 månad efter dödsdag?
Citera
2020-04-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muslicornflakes
Haha ja exakt, så jäkla tragiskt. De sitter å lappar siffror och hittepå statistik hit och dit och felciterar AT. Det är rätt uppenbart att det är en jakt efter syndabock, de har väl inget bättre för sig. Nåväl, faktum kvarstår att Tegnell styr skutan i krisen och landet kommer överleva. Trixa på ni troll där ute med era siffror, vad ni skriver här betyder lite när FHM yttrat sig. Era ord försvinner i cyberrymden och AT är den enda som kommer bli ihågkommen. Den hatiska vite konspirationsteoretikern i sin källare kommer glömmas bort.
Du vägrar bemöta min fakta ifrån Stockholms region där de skriver att Stockholm har ökat med 150 fall idag. Du blir ganska fort slaktad i detta forum med den inställningen.
Citera
2020-04-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Stockholms smitta ser ut att plana ut?

Detta trots att det inte är statistiskt signifikant att titta på en enskild dag för att avgöra en trend. Dessutom testar vi inte ordentligt. Som grädde på moset har Stockholm aldrig haft en dag med så många antal bekräftat smittade som senaste dygnet.
I en statistikers ögon var det uttalande fullkomligt jävla bisarrt.

// någon med en master i statistik

Har du master i statistik? Varför lärde du dig inte räkna då? Tester kommer aldrig hjälpa då de bara ger ögonblicksbilder. Igår ett annat värde, immorn ett annat. Vad är det du inte förstår med eftersläpning i Stockholm, för övrigt? Det FHM presenterar är ihopräknat, klarar du inte av att få in det i din hjärna Mr. Master I Statistik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in