2020-04-08, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Dagliga verksamheter i Stockholms stad stänger efter krismöte idag. Publicerad: 2020-04-08 16.39.

https://start.stockholm/aktuellt/stangning-av-dagliga-verksamheter/

Hoppsan, daglig verksamhet i min "by" stängdes för flera veckor sedan, kan inte fatta att Stockholm agerar först nu. Bara inom de närmsta meterna har röda korset, invandrargruppen, hyresvärd, daglig verksamhet, kinarestaurang satt upp lappar om att det är stängt. Det sitter lappar överallt med info, uppmaningar etc. Är det inte så i Stockholm?
Citera
2020-04-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muslicornflakes
Hahaha du var mig ett roligt kräk. Är det såhär du reagerar på allt som inte är högerpopulistisk desinformation?

Har gott med A-kassa så det räcker. Faktum kvarstår, Tegnells kurva håller. Flashback skäms nu, och det märks på hur desperata era inlägg har blivit
Nej jag länkade t dig att din syn var felaktig men du är som alla andra vänstertroll. Du vägrar bemöta fakta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Flera av de länder du räknar upp ligger före Sverige i den av vissa flashbackare så uppskattade ”dödstabellen”, så nog hade de mått bra av att lyssna på expertis istället för att göra politik av det. Men då är det inte mig man ska lyssna på, oallmänbildade rudisar som råkar äga en miniräknare kan jag hjälpa i PM?

Ja och du är så dum så du inte tror att Sverige kommer komma upp där i dödstabellen också? Vad är det du inte förstår med att det är upp uppgång i Sverige
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
1. finns inga att köpa
2. ja, minst 2 meter, får hela tiden uppmärksamma folk om detta som insisterar på att flåsa en i nacken vid matinköp.
3. Har aldrig haft så torra händer. Spritar händer varje gång jag varit utanför dörren. Spriten är slut nu så får bli tvål och vatten.

Punkt 3:
Jo man får förbannat torra händer och om man inte åtgärdar så blir det hudsprickor.
Blodvite är det sista jag vill se i denna kris.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
"Under söndagskvällen greps en man i 60-årsåldern i centrala Eskilstuna efter att ha hotat förbipasserande med coronahosta.

Enligt P4 Sörmland ska mannen jobba som överläkare.

Han har nu stängts av från sin tjänst."

Källa Expressen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Exakt, här har man preppat och bunkrat toalettpapper och väntat på zombieapokalypsen.

Man har suttit nätterna igenom och fixat och trixat med siffror och tabeller. Dödssiffror jämförs land för land, timme för timme. Man letar maniskt efter just den studie som stödjer just sin egna uppfattning. Man gapar om slapphänta politiker och om tribunaler och om folkmord. Man kräver massavgångar bums. Någon ska ställas till svars och huvuden ska rulla. Man hatar Tegnell och man hatar Stockholmare om vartannat.

Och så dör bara några hundra, som ändå snart skulle dött

Absolut skulle det bli lite av ett antiklimax om dödssiffran landar på några tusen bara. Det vore förstås bra men skulle kännas en smula overkligt.
Citera
2020-04-08, 23:14
Medlem
New US model predicts much higher Covid-19 death toll in UK. But British scientists are skeptical

The grim forecast came from the Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) at the University of Washington's School of Medicine in Seattle on Tuesday. It predicted 66,314 people would die of Covid-19 in the UK by early August.

The authors of the IHME forecast admit their model is highly uncertain, giving the range of possible deaths in the UK as between 55,022 and 79,995.
Källa: CNN

Jag hoppas att de har fel. Kan det verkligen bli så illa?
Citera
Medlem
sonofnatures avatar
Varför är man inte förbred för sånt här bättre i världen ?

Menar e ju inte ovanligt att dessa virus kommer då och då

Känns som välden står å säger varför och hur nu ?

Som new York borde om någon va beredd på katastrofer efter terrorattacken med tornen , men även de verkar helt loss

Sen alla forskare välden över , vad gör de på jobbet kan man undra .
De borde väl kunnat varna långt innan på riktigt .

Att ett virus kan slå så hårt mot lungorna borde väl tillochmed ett barn förstå

Nu sitter hela välden helt loss , ingen fattar någonting

Finns inte en enda i världen som verkar veta någonting.

Tråden handlar bara om tegnell hit å ditt , redigt tråkig tråd .

Någon skriver om två veckor bla bla

Ingen vet något vettigt alls

Bara massa trams bråk i tråden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Är du dum? Myndigheterna uppmanar ju till att skjuta upp begravningar. För att man riskerar att smittas när många, ofta äldre, träffas på begravningar.

Du får följa med lite nu.

Varför så otrevlig?
Nä, stämmer inte! Begravning måste enl lag ske inom 1 månad! Begravningsakten går att streama. Har funnits många inslag om det i medierna. Det myndigheterna påpekar är att antalet deltagare i en begravning minimeras. Precis som vid fester, bröllop, föreläsningar osv. Resande bör undvikas. Därav att en del anhöriga vill skjuta upp begravningsakten! Det är inte samma sak som att begravningar stoppats! Minnesstunden efter begravningen med kaffe, smörgås etc går däremot inte att ha.
Senast redigerad av DEF1 2020-04-08 kl. 23:16.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Efter att nu samlat in och noga följt antal med bekräftade smittade samt antal döda, inte bara i hundratals länder, men även ner på regionnivå i många länder i snart en månad (se kartorna i min profil till exempel eller i denna tråden (FB) Kartor och kartframställning över COVID19s framfart), måste jag ödmjukt påpeka att jag slås av en sak:

Hur unikt mycket just Sverige verkar ha problem med att datera när personerna faktiskt dog. Eftersom jag dagligen uppdaterar relativa dödssiffror i över 500 regioner så upptäcker jag just ofta eventuella korrigeringar som länder gör på talen, men vet ni vad, det görs inte alls särskilt ofta.

Naturligtvis känner vi alla till de plötsliga hoppen som gjorts i vissa länder (som Frankrike) då man över en dag även började räkna på de som dött på flera ställen, med högsta sannolikhet av COVID-19. Men det är inte det jag talar om. Jag talar om den enorma osäkerheten kring när i övrigt kända dödsfall faktiskt dog. varför ska just Sverige ha så svårt med detta?
Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att kräva svar på: hur kan ett av världens bäst organiserade folk(lägg därtill en någorlunda framstående IT-nation) inte klara av att räkna och rapportera döda kroppar ordentligt?
Citera
2020-04-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De tillämpas utifrån ett lands förutsättningar, och trots detta dör fler i sådana länder som stänger ner helt. Undantag finns och det är Norge och Finland som lyckats hålla äldreboenden relativt förskonade från smitta i nuläget. Detta verkar vara så för huvuddelen av Sverige förutom Stockholm. Vilka "pluspoäng" ett land skaffar sig är som sagt ingen som vet förrän första, andra eller tredjevågen är över. Det enda diskussionen handlar om just nu är att försöka "tävla" på en dagsbasis, vilket är totalt irrelevant i en pågående pandemi som kommer att vara under en lång tid framåt.

Karantäner har aldrig förhindrat dödsfall i synnerhet inte eftersom det tar en viss tid innan sjukdom utvecklas men även en imbecill förstår att personer som inte kan gå omkring som de vill i samhället inte har samma potential att sprida något. Precis som en brottsling som är inlåst i ett fängelse inte har samma möjlighet att begå brott som denne har utanför, det innebär inte att det inte går att begå brott i fängelse, precis som att personer inte kan undvika smitta någon annan för de är inlåsta i synnerhet inte i länder där man bor i stora familjeboenden men man begränsar då smittan till den familjen i största möjliga mån.
Citera
2020-04-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Menar du att vi ska låta oss bli smittade? Nu är ju inte dödligheten så hög ännu, men ska vi verkligen alla eller de flesta bli smittade?
I princip samstämmiga uppskattningar från flertalet vetenskapligt driven expertis (vill du ha närmare referenser så säg till) talar om mellan 60-70% av ett lands befolkning, vilket som du säkert kan räkna ut innebär ganska många miljoner svenskar. Så alla kommer inte bli smittade, men de flesta. Och av för de allra flesta av de 60-70% så kommer det bli som för mig: man blir sjuk och därefter blir man frisk.

Vad menar du med att ”nu är ju inte dödligheten så hög ännu”?
Senast redigerad av IlDivino 2020-04-08 kl. 23:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in