Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Ja, det verkar sammanfalla ganska väl med när ökningen av IVA slutade, utan sedan håller sig platt. Troligtvis en effekt av att man nått gränsen för hur många nya patienter man klarar av att ta in varje dag (vi vet ju att man enbart testar de som tas in).
Aktuellt nu: "Nu gäller det Coronakrisen som veeeerkar plana ut i Stockholm". Men ingen som helst kommentar till vad den uppfattningen skulle bygga på. Ren propaganda tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av
Orkanuz
Såg att jag var lite vass, det var inte meningen.
Vet inte hur din kurva ser ut men misstänker en vanlig exponentialfunktion. En sådan funktion växer exponentiellt till oändligheten.
Både du och jag förstår att det kommer plana ut någonstans varför en sådan kurva av naturliga orsaker inte är optimal.
Jag tror antalet döda kommer fortsätta växa exponentiellt ett bra tag till. Din kurva håller nog ett tag till.
Jag tror, tror, dödstalen börjat plana ut redan.
Jag tror inte på 1900 döda på måndag, snarare 1500. Min mellan tummen och pekfingret modell är att kumulativa antalet döda dubbleras 2 ggr/vecka. Inte av någon anledning mer än att jag sett den trenden i statistiska mätningar av Coronan.
Det skulle ge 900 döda redan på onsdag/torsdag och det har jag svårt att se skulle ske. Våra förändrade levnadsmönster måste nå genomslag i siffrorna snart. Allt annat är orimligt.
Men jag har fått fel mot modellen förut, så vi får se. Människohjärnan är inte lämpad att tänka exponentiellt, det kräver mycket träning och tillvänjning.