2020-04-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
För de är inte längre välkomna på sjukhuset.., de "vårdas" på sitt nersmittade äldreboende. Sjukhuset är för produktiva människor. Åldringar som byggde upp Sverige.., "detta" var vad de fick som tack !
Ja precis, nu får våra gamlingar det svart på vitt, hur "värdefulla" de är ..det är fördj--ligt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muslicornflakes
Det dör inga horder av människor, som Flashback förutspådde. Kurvan flackas ut, Stockholm börjar återgå till det normala.

Ni har suttit och hoppas på någon slags massdöd men verkligheten har nu visat att det inte kommer hända, i varje fall inte i Stockholm. Det sker inte och ni är bittra. Vi fattar.

Lugn nu. 😃 Lite för snabbt att uttala sig om detta.
Vi håller tummarna.
Om en vecka kanske vi verkligen kan fastslå detta.
Behövs några dagar till med bra siffror.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Smittspridningen av covid-19 i Stockholm har nått ett ”platåläge”, säger Tegnell

Men var har då de smittade stokholmarna tagit vägen?

Men vi börjar se en viss ökning i resten av landet. Säger Tegnell

Jaha, rest ut i övriga sverge.

https://omni.se/tegnell-utplaning-visar-att-epidemin-natt-ganska-langt/a/y3dKvr
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7448728
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Eller så har de haft ordningsproblem när anhöriga inte velat acceptera besöksförbud.
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Det spelar ingen roll om IVA patserna är slut eller inte. Oavsett vilket kommer det finnas fler patienter än normalt som är missnöjda med vården deras anhöriga får. Tjugo poliser som tränats att valla fotbollsfans och demonstranter är ingen stor sak. Det ska tolkas som att inga problem väntas.

Svårt att läsa?
Citat:
Över 20 poliser med kravallutbildning kommer finnas i beredskap vid sjukhusen i Stockholm.

Anledningen är att man bland annat befarar att det kan bli stökigt om vårdplatserna tar slut.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/poliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus
Citera
2020-04-08, 23:03
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muslicornflakes
Anders Tegnell har inte haft ett enda faktafel än så länge. Hans kurva håller. Stockholm är på tillbakagång. Allt medans Flashbacktroll sprider desinfo och inte verkar ha gått i grundskolan för basal matematik. Ni verkar inte heller förstå vad eftersläpning betyder.

Det är inte konstigt att ni har det rykte ni har, för medans FHM räddar Sverige kan ni inte förmå er göra något annat än spy galla. Så stolt över våra myndigheter som står pall er skit. Sverige kommer inte bli som Italien och det har ni Tegnell att tacka!

Ingen önskar att Tegnell har rätt mer än jag, tro mig, men jag hörde honom yttra "peak" på antalet smittade i början på mars två gånger och tänker inte ge honom allt för stort förtroende efter det. Kan hända att hans morbida strategi går vinnande när vi går mot ljuset, och det önskar jag verkligen, men nog har han snubblat både en och två gånger på vägen...
Citera
2020-04-08, 23:03
Medlem
Efter att nu samlat in och noga följt antal med bekräftade smittade samt antal döda, inte bara i hundratals länder, men även ner på regionnivå i många länder i snart en månad (se kartorna i min profil till exempel eller i denna tråden (FB) Kartor och kartframställning över COVID19s framfart), måste jag ödmjukt påpeka att jag slås av en sak:

Hur unikt mycket just Sverige verkar ha problem med att datera när personerna faktiskt dog. Eftersom jag dagligen uppdaterar relativa dödssiffror i över 500 regioner så upptäcker jag just ofta eventuella korrigeringar som länder gör på talen, men vet ni vad, det görs inte alls särskilt ofta.

Naturligtvis känner vi alla till de plötsliga hoppen som gjorts i vissa länder (som Frankrike) då man över en dag även började räkna på de som dött på flera ställen, med högsta sannolikhet av COVID-19. Men det är inte det jag talar om. Jag talar om den enorma osäkerheten kring när i övrigt kända dödsfall faktiskt dog. varför ska just Sverige ha så svårt med detta?
Citera
2020-04-08, 23:04
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Ja, en noll extra slank med... tro även du förstår det

Sverige kom lindrigt undan vad gäller spanskan ( i relation till många andra länder). Vi får se hur det blir denna gång...
Min bedömning är av antal döda stannar på högst en tiondel i absoluta mått, dvs ca 7000. Nog illa, men vi ska inte luras av alla domedagsprofetior här. Mänskligheten kommer långt ifrån gå under av den här pandemin.
Citera
2020-04-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
Jag har inte hunnit läsa i kapp ännu så jag ber om ursäkt om du redan har svarat. Men här, vad krävs det för att bli statistisk signifikant, hur många dagar talar vi om?

Ingen fara.

Med tanke på hur FHMS siffror spretar och revideras i efterhand gällande dödsfall är det tyvärr omöjligt att svara på.

Men om vi ska anta att siffrorna på bekräftat smittade stämmer och att det är exakt samma omständigheter sedan start för detta skulle jag säga minst 4 dagar med något lägre siffror.

Men då dels fhm reviderar saker i efterhand och att det finns andra variabler som påverkar (obemannad sjukvård just den dagen, ont om ambulanser eller att den administrativa personalen är bakfull och istället lägger in dagens siffror imorgon) så höftar jag med min erfarenhet att minst 5 dagar med en tydlig trend krävs för att iallafall börja misstänka att det kan gå åt rätt håll.

Det är dock fortfarande väldigt opålitligt pga ovan angivna orsaker.
Citera
2020-04-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siiickan

Andas du fortfarande? Läs nyheterna. Man sätter inte upp en task force för att skydda sjukhusen när IVA paltserna tar slut om det inte vore så att de ska ta slut inom snar framtid.
Över 20 poliser med kravallutbildning kommer finnas i beredskap vid sjukhusen i Stockholm.

Anledningen är att man bland annat befarar att det kan bli stökigt om vårdplatserna tar slut.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/poliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus
När jag spekulerade i hur det här skulle gå i februari när jag följde utvecklingen i Kina tänkte jag mig att svenska sjukhus skulle bli stormade av arabiska släktingar till patienter. Jag måste ändå säga att jag inte tänkte mig att svenska myndigheter skulle vara så här pragmatiska. Allmänt måste jag också tillägga att jag är positivt överraskad över myndigheterna agerande, även om jag såklart ger dem underkänt. Mina förväntningar var bara så mycket lägre satta.
Citera
2020-04-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tack för ditt bidrag! Såna som du behövs i tråden, jag hoppas att du kan hänga kvar dag för dag och hjälpa till att titta på siffrorna och tolka riktningen etc. Mycket värdefullt, då informationen från FHM är minst sagt "otydlig".

Roligt arr höra, tack!

Jag läser tråden minst 2 timmar per dag men svarar sällan.
Ska försöka skriva lite mer.

Undrar du något är det bara att pma eller citera mig.

Jag är här ofta men dålig på att skriva.
Citera
2020-04-08, 23:06
Medlem
bartrams avatar
Det händer mycket även utomlands:

a) Många dödsfall utanför sjukhusen har ej inrapporterats i Spanien: https://www.dn.se/nyheter/varlden/spanien-har-missat-tusentals-dodsfall/

b) Nevada har gått från drygt 2000 fall till 25000 på ett dygn enligt WORLDOMETER. Retroaktiv rapportering ,felrapportering eller vad?
Citera
2020-04-08, 23:07
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, det verkar sammanfalla ganska väl med när ökningen av IVA slutade, utan sedan håller sig platt. Troligtvis en effekt av att man nått gränsen för hur många nya patienter man klarar av att ta in varje dag (vi vet ju att man enbart testar de som tas in).

Aktuellt nu: "Nu gäller det Coronakrisen som veeeerkar plana ut i Stockholm". Men ingen som helst kommentar till vad den uppfattningen skulle bygga på. Ren propaganda tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Såg att jag var lite vass, det var inte meningen.

Vet inte hur din kurva ser ut men misstänker en vanlig exponentialfunktion. En sådan funktion växer exponentiellt till oändligheten.
Både du och jag förstår att det kommer plana ut någonstans varför en sådan kurva av naturliga orsaker inte är optimal.

Jag tror antalet döda kommer fortsätta växa exponentiellt ett bra tag till. Din kurva håller nog ett tag till.
Jag tror, tror, dödstalen börjat plana ut redan.
Jag tror inte på 1900 döda på måndag, snarare 1500. Min mellan tummen och pekfingret modell är att kumulativa antalet döda dubbleras 2 ggr/vecka. Inte av någon anledning mer än att jag sett den trenden i statistiska mätningar av Coronan.
Det skulle ge 900 döda redan på onsdag/torsdag och det har jag svårt att se skulle ske. Våra förändrade levnadsmönster måste nå genomslag i siffrorna snart. Allt annat är orimligt.

Men jag har fått fel mot modellen förut, så vi får se. Människohjärnan är inte lämpad att tänka exponentiellt, det kräver mycket träning och tillvänjning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in