2020-04-08, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Vem har sagt att han är säker? Det är ett påstående, som är troligt dessutom.

Vill du motbevisa det, eller bara ifrågasätta för ifrågasättandets skull?
”Vem har sagt att han är säker? Det är ett påstående, som är troligt dessutom.”

Fundera på de meningarna igen? De var om inte annat helt fantastiskt roligt formulerade, men innebörden går inte ihop?
Senast redigerad av IlDivino 2020-04-08 kl. 22:48.
Citera
2020-04-08, 22:44
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
De 96 har alltså dött från några dagar tillbaka i tiden fram till idag. Alltså inte alla idag.

Alltså vad är det med Flashback och inte kunna förstå siffror? Gå in på FHMs sida och dra ut.

Sen mäter ju länder helt olika. Blir omöjligt att jämföra.
Lol...fast nu var det 114 igår...du får det till att det är färre? Man säger ju själv att man släpar efter. Men det spelar ingen roll så länge man inte byter spår.
Citera
2020-04-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siiickan
Detta är ännu mer bevis på att om någon eller några dagar så brakar det loss när IVA platserna är slut och stora familjer (eller kriminella) blir förbannade för att deras anhöriga lämnas att dö. Kommer bli kravaller av magnitud.

Ja men det är väl ingen hemlighet att Sverige kommer få slut på IVA platser? Precis som man kommer få slut på skyddsutrustning.
Men det är därför det är så konstigt att man börjat rapportera precis som att faran är över och folk tar dessa rapporteringar om "kurvan verkar vara platt", "danmark och finland tänker börja öppna upp samhället" vilket ger indikationen på att de gjorde fel och sverige gjort rätt hela tiden osv som om nu är allt över och vi kan återgå till det normala om inte detta är ett recept för att det kommer gå käpp rätt åt helvete så kommer jag bli mycket förvånad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Ingen kommer göra det.
Av den enkla anledningen att dessa länder har skyddat sina medborgare.

De har uppenbarligen skyddat dem mycket dåligt.

Bra jobbat 👍🏻
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Antalet Fall av just vadå?

Fjanten Tegnell har redan deklarerat att det inte är intressant att ta reda på hur många som är smittade, så just fan menar han med fall?

Smittade?
Inbillar du dig att han fokuserar på 'fallet' av smittade som han ett flertal gånger deklarerat som ointressant?

Sjuka?
Hur sjuk skall man vara för att nå den verkanshöjd som pajasen Tegnell dikterat för att vara ett fall?
Hosta, snuva, spy blod?

Det enda "Fall" som är väldefinierat (väldigt viktigt inom forskning att allt är väldefinierat försök googla) är dödsfall, dvs den grafen över utvecklingen av den kumulativa CFR som jag hänvisade till i mitt tidigare inlägg.

Om du inte ens begriper grunderna inom vetenskaplig ansats kan det vara lämpligt att hålla käften och försöka lära sig något istället för att som nu, skämma ut sig själv genom att torgföra sin fulla obildning…

But to each their own…
Hade vi inte avslutat diskussionen?

Du skrev att Tegnell sagt att antalet dödsfall i Stockholm planat ut och gjorde ett stort nummer av att det inte stämmer.

Jag har förklarat att du har fel, att det inte var det han sade och försåg dig med källan där du i efterhand kan gå in och lyssna själv eftersom du uppenbarligen inte lyssnade första gången.

Att du sedan är av en annan uppfattning än statsepidemiologen gällande vilken data som är väsentlig eller inte när det gäller spridningen av en pandemi är upp till dig. Om din poäng är att man enbart ska titta på antalet döda för att förstå hur smittan sprids så för då fram den ståndpunkten - men ljug inte och hitta på att Anders Tegnell sagt något han bevisligen inte sade uteslutande för att det passar din världsbild.

Någon grundkurs i ”vetenskaplig ansats” har jag inget behov av, jag har högskolepoäng så det räcker och har sedan länge lämnat den tiden i mitt liv bakom mig, men skulle jag mot förmodan ändra mig på den punkten skulle jag sannolikt inte vända mig till någon som verkar använda merparten av sin vakna tid att sitta och skriva halvt psykotiska inlägg på Flashback...
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Om jag har förstått det rätt så beror det på att
FHM räknar antalet döda mellan 1400 dag 1 och 1400 dag 2

Jag tror inte att det är så. Vad jag förstår så rapporterades idag, klockan 14, de avlidna för den 8 april mellan klockan 00.00 och 11.30. Därför är siffran alltid så låg för den senaste dagen, det är bara en bråkdel som kommit in. För alla andra dagar mellan klockan 00.00 och 23.59.

Det framgår i alla fall ingenstans bland FHM:s statistik att man skulle utgå från en dygnsrytm om 14.00 dag 1 till 14.00 dag 2.

Regionerna rapporterar dödsfall till svenska myndigheter. Man rapporterar inte till Worldometer eller John Hopkins, och dessa har inte tillgång till vilken tidpunkt respektive dödsfall inträffat. Faktiskt osäker på om man ens till myndigheter rapporterar tidpunkt för dödsfall.
Citera
2020-04-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siiickan
Detta är ännu mer bevis på att om någon eller några dagar så brakar det loss när IVA platserna är slut och stora familjer (eller kriminella) blir förbannade för att deras anhöriga lämnas att dö. Kommer bli kravaller av magnitud.

Det har ni tjatat om i flera veckor nu. Kommer inte hända, ge upp...
Citera
2020-04-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt, du vet inte hur Sveriges strategi fungerar i längden och vem som varit oansvarig förrän tidigast om ett år.

Nej men jag vet vilka strategier som historiskt varit framgångsrika och dessa tillämpar andra länder och givet det faktum Sverige är beroende av andra länders verksamheter för att vara ett funktionellt samhälle så är det Svenska sättet att hantera det än mer konstigt.

Utöver det så är jag helt säker på att Sverige plockar inga pluspoäng in något internationellt hänseende med sitt agerande och det är en annan diskussion som rör framtida ekonomi.
Citera
Medlem
Anders Tegnell har inte haft ett enda faktafel än så länge. Hans kurva håller. Stockholm är på tillbakagång. Allt medans Flashbacktroll sprider desinfo och inte verkar ha gått i grundskolan för basal matematik. Ni verkar inte heller förstå vad eftersläpning betyder.

Det är inte konstigt att ni har det rykte ni har, för medans FHM räddar Sverige kan ni inte förmå er göra något annat än spy galla. Så stolt över våra myndigheter som står pall er skit. Sverige kommer inte bli som Italien och det har ni Tegnell att tacka!
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rARez3/eva-96-nekades-coronatest--dottern-catharina-sag-henne-do-pa-bajs
Din regim mörkar.
DIN regim mörkar:
https://abcnews.go.com/International/russia-reporting-covid-19-cases-cover/story?id=69717763
https://www.fpri.org/article/2020/04/russias-confusing-covid-19-response/
https://www.businessinsider.com/coronavirus-russia-doctors-say-government-is-covering-up-cases-2020-3?r=US&IR=T
Citera
2020-04-08, 22:48
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Detta trots att det inte är statistiskt signifikant att titta på en enskild dag för att avgöra en trend. Dessutom testar vi inte ordentligt. Som grädde på moset har Stockholm aldrig haft en dag med så många antal bekräftat smittade som senaste dygnet.
I en statistikers ögon var det uttalande fullkomligt jävla bisarrt.

Jag har inte hunnit läsa i kapp ännu så jag ber om ursäkt om du redan har svarat. Men här, vad krävs det för att bli statistisk signifikant, hur många dagar talar vi om?
Citera
2020-04-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Såg att jag var lite vass, det var inte meningen.

Vet inte hur din kurva ser ut men misstänker en vanlig exponentialfunktion. En sådan funktion växer exponentiellt till oändligheten.
Både du och jag förstår att det kommer plana ut någonstans varför en sådan kurva av naturliga orsaker inte är optimal.

Jag tror antalet döda kommer fortsätta växa exponentiellt ett bra tag till. Din kurva håller nog ett tag till.
Det smärtar bara en statistiker att se alla dessa hobbymatematikers uträkningar.

Jag är inte epidemolog men däremot statistiker.
FHM vet åt vilket håll det barkar (och har vetat sedan start).
Det krävs inget tränat öga för att se det.
Varför man går på denna linje vet jag inte. För en som gillar siffror ser det verkligen inget vidare ut.

Jag hoppas verkligen man har bra skäl och har gjort epidemologiska beräkningar som jag inte förstår mig på.

PS. Tegnells påstående att Stockholms antal smittade ser ut att mattas av störde mig något enormt. Dels är det inte statistiskt signifikant då vi enbart testar de som söker akut vård. Dessutom går det inte att se trender utifrån ett enskilt testtillfälle. Som grädde på moset har vi aldrig haft så många bekräftat smittade som senaste dygnet.

Tack för ditt bidrag! Såna som du behövs i tråden, jag hoppas att du kan hänga kvar dag för dag och hjälpa till att titta på siffrorna och tolka riktningen etc. Mycket värdefullt, då informationen från FHM är minst sagt "otydlig".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in