2020-04-08, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Är du läskunnig?

Ja det är jag.

Läget i Region Stockholm är ansträngt. Aftonbladet kunde i förra veckan rapportera att regionens prognos är att vårdplatserna på länets olika sjukhus kommer ta slut under vecka 15, enligt interndokument.

Aftonbladet har alltså luskat runt om hur polisen skulle göra om/när platserna tar slut.
Dom har nu fått bekräftat att det finns beredskap för detta.
Det står ingenstans att det står poliser kommenderade utanför sjukhusen. Bara att det finns förberedelse om det skulle krävas.

Hur är det själv med läsförståelsen?
Citera
Medlem
Angelripper4s avatar
Angående trafikplikten från Arlanda till norrländska städer. Kan det vara möjligt att de ska flyga ut patienter från Stockholm när sjukhusen är fulla?
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du kanske läste lite snabbt, det kam hända den bäste. Jag skrev ju inte något om att "bortse från det ekonomiska perspektivet". Det ekonomiska perspektivet av Corona är mycket förödande. Det är dock ungefär lika illa i Sverige som övriga länder i Europa, Asien och USA, med samma förväntade nedgång i BNP ungefär. Orsaken är att hela världen är sammanflätad ekonomiskt, och Sverige är faktiskt ovanligt beroende av handel med andra länder. Så vi har ingen egentlig fördel av att inte göra tvingande insatser mot Corona.

Korkskalle? Nej, det tror jag inte ens om dig.

Det är sant att vi är exportberoende, men större delen av den svenska ekonomin är inte en del av bytesbalansen (import/export). 2.700 miljarder av BNP (4.800m) är inte import/export utan intern tjänste och varuproduktion. I ett läge med starkt nedreglerad import/export är det extra viktigt att hålla igång den interna tjänsteproduktionen i synnherhet, då det är här en större del av små/medelstora privata företag agerar. Alltså - den globala situationen gör oss ännu mer beroende av att vår interna marknad fungerar.
Citera
2020-04-08, 21:07
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Beror lite på vad man har för tidsperspektiv. Kolla statistiken på Folkhälsomyndighetens sajt. Antalet diagnostiserade den senaste veckan har legat ganska still, även om det varit stora variationer mellan de enskilda dagarna. Veckan innan däremot ser man en ökning. Inte fel att säga att det planat ut i Stockholm, om man har ett sjudagarsperspektiv. Men en minskning är det nog svårt att få det till.
Jag tycker att man måste förstå begreppen här. PLANAT UT kan man möjligen säga om man studerat den logaritmiska kurvan(även om jag i och för sig tycker att även den INTE har gjort det)
Jag retar mig på att Anders Tegnell inte förklara det. Han må vara dum i huvudet på många sätt men detta tror jag faktiskt att han förstår och då är det hans skyldighet att förklara för journalister och svenska folket. Alla är ju inte matematiskt kunniga om man säger så...
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Beror lite på vad man har för tidsperspektiv. Kolla statistiken på Folkhälsomyndighetens sajt. Antalet diagnostiserade den senaste veckan har legat ganska still, även om det varit stora variationer mellan de enskilda dagarna. Veckan innan däremot ser man en ökning. Inte fel att säga att det planat ut i Stockholm, om man har ett sjudagarsperspektiv. Men en minskning är det nog svårt att få det till.

Ja, det verkar sammanfalla ganska väl med när ökningen av IVA slutade, utan sedan håller sig platt. Troligtvis en effekt av att man nått gränsen för hur många nya patienter man klarar av att ta in varje dag (vi vet ju att man enbart testar de som tas in).

Aktuellt nu: "Nu gäller det Coronakrisen som veeeerkar plana ut i Stockholm". Men ingen som helst kommentar till vad den uppfattningen skulle bygga på. Ren propaganda tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Det kan jag göra. Sös eller karolinska ?

Många skulle nog bli tacksamma! Antar att media inte lär förmedla hur det ser ut.

Karolinska kanske? Vilket sjukhus ligger närmast de hårdast drabbade delarna?
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
78 döda idag i Sverige......

-Stockholm 38
-Gävleborg 12
-Västra Götaland 7
-Dalarna 5
-Östergötaland 4
-Sörmland 4
-Västmanland 4
-Jönköping 3
-Norrbotten 1
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Man blir ju lite rörd. Idag hörde jag från en kollega vars fru är sjuksköterska i Sthlm om några av de döda i Sverige som bara passerar de flesta av oss som siffror. Inga detaljer, bara livsöden. Det är många, många, många yngre och tidigare friska personer. Och jag fick berättat för mig om mammor och pappor som legat med plattor och mobiler och sagt hejdå till sina gråtande barn och partners där hemma innan de sövs ner för att aldrig mer vakna upp igen. Och allt började som en vanlig förkylning. Som en skakning på nedre däck.
Det slår märkligt detta virus. Fick berättat för mig hur den överviktige mannen på 45 bast klarar sig med lätta symptom men att hans vältränade yngre fru drar på sig dubbelsidig lunginflammation och avlider. Corona spelar utan regler ser det ut som.
Senast redigerad av vidrikfittanen 2020-04-08 kl. 21:11.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det finns nog ingen annan som tjatar om ett enskilt inlägg för två dygn sedan med klockslag och allt. Lite varning på det.

Men om det inte innehåller 8 frågetecken eller liknande som dina inlägg ibland gör, så får du gärna ställa fråga igen så besvarar jag den.
De frågorna jag vill ha svar på efter bästa förmåga baserat på dina tidigare uträkningar, spekulationer och syner är följande:

1. a) Tycker du att Flashback ska ha en sådan standard att man låter monumentala felberäkningar passera obemärkt förbi?
1. b) Ser du något trovärdighetsproblem för din roll som "uppskattare" med monumental felräkningar?

2. Om vi nu inte får "miljontals" döda i april, kommer du då att revidera tidsförloppet till maj?

3. Ursprungsanalysen (sorry, denna börjar med ett påstående) Excel-arket med stort E sa miljontals döda i mars. Jag vet, den har du reviderat. Trots denna monumentala felräkning skrev du 6/4 att detta blir en större katastrof än vad du räknat med. Frågan: hur hade du räknat med att det skulle se ut givet dina miljontals döda i mars som du den 4/6 inte alls hade kunnat föreställt dig?
Citera
2020-04-08, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
De är. 220 med mässan. De har ökat med 20 iva platser i sthlm idag. Imorgon är de fullt och vrf tror du de sätter polis redan idag?
Fy fan va hemsk! Det är väl du det börjar på allvar och alla kommer inte kunna få vård och kaoset bryter ut. Undrar om alla som har förlöjlat situationen prisat regeringen och Tegnell förstår vad dem har gjort.
Citera
2020-04-08, 21:08
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Utveckla.

Vi är på väg mot en procent döda i Corona av alla årets döda. Svider det är det inte är värre än så? Hur mycket toalettpapper köpte du egentligen?

Det borde räcka för dig att studera kurvorna. Trenden pekar på exponentiell tillväxt över hela världen, dvs pandemins tillväxthastighet (kurvornas lutning) ökar med tiden.

https://c19.se/
https://www.worldometers.info/coronavirus/

1 procent säger du? Ok, antag att du har rätt. Vi gör en enkel kalkyl:

Antag att 60-80% av jordens befolkning blir smittade och a 1% av dem avlider i C19.
Antag vidare att jordens befolkning 2020 uppgår till ca 8,5 miljarder människor.

0,01 x 0,60 x 8,5E9 = 51E6

0,01 x 0,80 x 8,5E9 =68E6

Med dina 1% kommer 51-68 miljoner människor att dö.

Antag att du har fel. Antag att IF är högre, låt oss räkna lite:

2% => 102-136 miljoner
3% => 153-204 miljoner
4% => 204-272 miljoner
5% => 255-340 miljoner
etc

Jag hoppas du ser nu att dina i bästa fall 1% är väldigt många människor. Och då har vi ännu inte beaktat de som dör av andra sjukdomar därför att sjukvården rämnar under trycket av covid-19 och därför inte förmår ge dem adekvat vård.
Eller alla de som dör indirekt pga att pandemin orsakar massiv socioekonomisk instabilitet och samhällskollaps i stora delar av världen. Detta kan i sin tur kan vara gnistan till nya krig mellan länder och ideologier. Det finns spänningar i världen redan nu men tack och lov så håller våra sammanflätade ekonomier oss samman. Men vad händer om världsekonomin rämnar? Om vi inte har en fungerande världshandel med viktiga naturtillgångar? Om människor slutar tro på demokratiernas förmåga att skapa trygghet och välstånd? Du borde vara mer bekymrad över dina 1%.

Stay smart, stay safe, stay alive
Citera
2020-04-08, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ja det är jag.

Läget i Region Stockholm är ansträngt. Aftonbladet kunde i förra veckan rapportera att regionens prognos är att vårdplatserna på länets olika sjukhus kommer ta slut under vecka 15, enligt interndokument.

Aftonbladet har alltså luskat runt om hur polisen skulle göra om/när platserna tar slut.
Dom har nu fått bekräftat att det finns beredskap för detta.
Det står ingenstans att det står poliser kommenderade utanför sjukhusen. Bara att det finns förberedelse om det skulle krävas.

Hur är det själv med läsförståelsen?
Insatsen startar imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in