2020-04-08, 21:31
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Är det bara jag som spenderar iprincip all vaken tid och tänker på corona? Jag söker på nätet, jag läser alla nyheter jag kan komma över och följer worldometer flitigt. Jag börjar fan bli sjuk i huvudet av allt... Jag vill bara att allt ska bli "som vanligt" igen så jag slipper oroa mig över att nära och kära ska gå bort.

Hur jävla länge ska det här fortsätta? Jag orkar inte mer på riktigt.

Det ända säkra är att det kommer bli mycket värre innan det blir bättre. Håll i hatten.
Citera
2020-04-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Epidemin är över i stockholm, den har planat ut, vad det nu innebär.

Men samtidigt så sätter man nu in kravallpoliser, för det ska bli stökigt när platserna tar slut

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/kravallpoliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus

Vad gäller?

Kan platserna ta slut trots att epidemin planat ut?
Epidemien planat ut? En ökning med 150 fall i sthlm idag... I din våta tegnell boy dröm ja..

197 på iva i sthlm. Du kan ju. Räkna ut själv. Professor
Citera
2020-04-08, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad du tjatar. Det är faktiskt lite skrämmande. Men here we go.
....
3. Jag trodde tidigt på miljontals döda. Men nu kan det ju sannolikt sluta på flera tiotals miljoner, så det är nog mer än jag egentligen trodde. Så nog är det värre än man kunde tro.
...

Ok, så du säger att du tidigare trodde på miljoner döda, men att du nu tror på tiotals miljoner.

Och att det är mer än du trodde tidigare, och att det alltså är värre än man kunde tro (baserat på väg du tror).

Okej. Du tycker att vi ska dra slutsatser och basera åtrgärder på dina antaganden?

Det är som att jag skulle dra till med "Jag tror att ingen mer dör efter imorgon. Fattar ni? Då är det helt onödigt att vi beställer nya munskydd. Smittan tar ju slut imorgon!"

Helknas, du kan inte dra slutsatser och göra vidare antaganden på dina gissningar. Det blir ju grundlösa antaganden o cirkelresonemang.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
33 000 bygger på att smittan är jämnt fördelad i befolkningen. Förhoppningen med de nuvarande åtgärderna och rekommendationerna är ju att så inte ska ske.

Personer som är 70+ uppmanas starkt att undvika sociala kontakter. Om de gör det är det möjligt att per 1 000 80-90-åringar är det färre som smittas, än per 1 000 20-30-åringar.
Det bygger på data från Kina och den fördelningen bland åldersgrupper och det ser inte jag skulle påverkar antalet döda. Det fanns säkert många som höll sig undan smittan och däribland gamla, innan och efter kraftfulla karantäner.

Man kan ju alltid hoppas men det blir svårt med bristen på skyddsutrustning och tester inom åldringsvård och hemtjänst men det kanske kommer med tiden. Sen kan man undra hur länge dessa gamla står ut med isolering i ett år. Unga klarar inte ens fyra veckor som det verkar. Men det blir ju ett eget val för dessa äldre att ta risken att dö i förtid då. Hur som helst ska dom då ändå räknas som döda i covid-19 om det nu avslutade livet på dom vare sig dom vill det eller inte.

Resonemanget från FHM betyder att unga snabbt smittas och får immunitet, vägen till flockimmunitet.

Det finns 1 327 395 unga mellan 20-30 år och om alla dessa smittas så har vi 2654 döda med 0,2% dödlighet (vi tar bara de talen och jämför, vi vet inte exakt). Detta bara av ett virus man inte vill bekämpa och nu kräver att unga utvecklar flockimmunitet för. I många andra fall kan man be människor att vara försiktiga eller införa regler och lagar för att hålla dödstal bland unga låga. Rökning kan leda till cancer och vi bekämpar rökning hos yngre, risken är också ett eget val och inte påtvingad. Totalt avled 3 593 invånare i åldrarna 15 år och äldre av lungcancer 2018. 43 per 100 000 invånare i åldern 15-29 år. Döda i självmord bland unga mellan 15-29 år var 161 personer 2018 och vi försöker motverka det med. År 2018 omkom 324 personer i trafiken och här har vi nollvision.

Tänker verkligen FHM rätt då det gäller folkhälsan och yngre? Hur jag än ser på det finns ingen vinst med FHM strategi, bara mer död. Så räknar även de flesta andra länder i världen. Vi kanske är bättre och starkare än alla andra, magiska, eller så räknar man att vi är så förlåtande att detta är rimliga offer för att ekonomin ska skonas och hjulen rulla.

Sen den långsiktiga folkhälsan FHM gärna tar upp. Alla inom vården räknas tydligen inte med utbränning, psykiska problem, död och annat i spåren av detta om det går riktigt illa.

Förlåt, mycket text för dig där som kanske inte önskades, jag drev iväg.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Beror lite på vad man har för tidsperspektiv. Kolla statistiken på Folkhälsomyndighetens sajt. Antalet diagnostiserade den senaste veckan har legat ganska still, även om det varit stora variationer mellan de enskilda dagarna. Veckan innan däremot ser man en ökning. Inte fel att säga att det planat ut i Stockholm, om man har ett sjudagarsperspektiv. Men en minskning är det nog svårt att få det till.

I det här läget är man väldigt tacksam om det iallafall planar ut. Minskningen får man bara se fram emot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu är det en akutläkare som rekommenderar att man inte ska vilja åka till sjukhus om man blir Coronasjuk och är lite äldre.

Tröttnar du aldrig på att sitta och feltolka 24 timmar om dygnet i den här tråden? Läkaren säger tydligt att det kanske inte är någon bra idé att ta en multisjuk gamling som bara har en mycket kort tid kvar i livet in till IVA eftersom att de inte klarar av respiratorvård ändå.

Lite äldre = dödssjuk enligt din tolkning.
Citera
2020-04-08, 21:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Epidemin är över i stockholm, den har planat ut, vad det nu innebär.

Men samtidigt så sätter man nu in kravallpoliser, för det ska bli stökigt när platserna tar slut

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/kravallpoliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus

Vad gäller?

Kan platserna ta slut trots att epidemin planat ut?

Vi förstod nu i Aktuellt vad som menas på att det är en "platå" och börjar plana ut. Det är antalet nysmittade som nu eller för några dagar sedan var som störst. Det sa Giesecke och det har jag också förutspått en tid. Detta sker vid ca 30% smittade i regionen.

Men antalet döda och IVA-behövande har en eftersläpning på 2-3 veckor. Så antalet döda per dag i Stockholm ökar 2-3 veckor till.

För 2-3 veckor sedan var ca 6% av Stockholmarna smittade. Idag är det alltså 30%. Det innebär att antalet döda per dag ökar ca 5 gånger gentemot nuläget. I nuläget ligger det på ca 70/dag, alltså kan man tro på ca 350 per dag när det peakar om ca 2-3 veckor.
Citera
2020-04-08, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tyvärr har det gått prestige i hanteringen. De vill inte göra det för det är att medge att de hade fel.

Men det finns inte på världskartan att pga prestige fortsätter man med ett folkmord.
Någon måste ingripa. Jag vet inte vem. Svetsaren har ju noll karisma tyvärr. Och det är egentligen han som borde gjort det. Men lyckas han aldrig med det för det fan blir revolt.
Citera
2020-04-08, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Vi är i kaous nu. Det dör gamlingar på våra äldreboenden i Sthlm like a mother.

Vi måste gå in i krisberedskap.

NU!
Dom räknas inte,bara folk som dör på sjukhus.
Citera
2020-04-08, 21:34
Medlem
Bouchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
cirka 90000 dör i Sverige per år (av 700 olika orsaker). Detta blir ungefär 246 per dag. Att det då dör just nu 100 per dag i covid-19 är bra mycket...

36 procent är kopplat till hjärt och kärlsjukdomar...

Majoriteten av de som dör hade förmodligen dött i år i alla fall. När året är slut får man ett kvitto på eventuell överdödlighet.
Citera
2020-04-08, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Epidemien planat ut? En ökning med 150 fall i sthlm idag... I din våta tegnell boy dröm ja..

197 på iva i sthlm. Du kan ju. Räkna ut själv. Professor

Jag räknar inte stokholms-tal utan på landsbasis. Men planing i Sthlm har nämnts.
Citera
2020-04-08, 21:35
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tyvärr har det gått prestige i hanteringen. De vill inte göra det för det är att medge att de hade fel.
Vad är det med dig att jag alltid tycker samma?
Sjukt. Kanske skall de sänka mitt konto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in