2020-04-08, 21:27
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja han är socialdemokratisk vald statsepidemiolog. Tror du han går emot sina egna?

Socialdemokratisk? Hur tänkte du nu?
Dels är statsepidemiolog en opolitisk tjänstemannaposition.

Men om det skulle vara en politiskt motiverad tillsättning så hade den ansvarige ministern varit Göran Hägglund 2013 under Reinfeldt. Varför skulle Göran Hägglund tillsätta en socialdemokratisk statsepidemiolog?

Läs hela internet. Låt det sjunka in. SEN postar du på Flashback.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Säkerligen. Det går ju svinbra detta, är säkert därför företagen har sparkat folk i massor nu. Medans de i åratal har lagt stora pengar i egna fickor. Ingen kriskassa för att kunna hantera en sån situation som denna, nejdå. De pengarna ligger hos aktieägarna. Suck.

Den som lever får se.

Det intressanta är ju hur utvecklingen kommer vara i Sverige jämfört med länder med en hårdare nedstängning. Att jämföra med hur det såg ut i Sverige innan Corona är inte rättvisande.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg ønsker at Norge skal hjelpe dere svensker ved å ta imot svenske pasienter på norske sykehus. Det er ikke jeg som bestemmer slikt dessverre.

Kan du og andre som ønsker det, kontakte Helse- og omsorgsdepartementet i Norge og spørre om Norge kan ta imot svenske pasienter på norske intensivavdelinger?

I linken finnes kontaktinformasjon til Helse- og omsorgsdepartementet, og man kan sende epost til de gjennom den siden i linken.
https://www.regjeringen.no/no/dep/hod/kontakt/id429/

Dere kan også kontakte Bent Høie og spørre han:

Helse- og omsorgsminister
Bent Høie (H)
Adresse: Teatergata 9, Postboks 8011 Dep, 0030 Oslo
E-post: postmottak@hod.dep.no
Telefon: 22 24 90 90

https://www.regjeringen.no/no/dep/hod/org/helse--og-omsorgsminister-bent-hoie/id742895/

Norge hjelper Italia, og jeg synes at dere svensker kan spørre Norges Helse-og omsorgsminister Bent Høye om hjelp.
"Norske myndigheter har mottatt en anmodning om å bistå Italia i koronakrisen. Nå sendes 19 leger og sykepleiere til Lombardia-regionen, der over 8.000 mennesker har mistet livet."
https://www.nrk.no/norge/sender-norske-leger-til-italia_-_-norge-er-i-en-annen-situasjon-na-1.14974115
mmer komma till nytta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jo men om man testat 13 500 stycken av 1 miljon, då kan man väl inte säga att platån plattar ut. Då kan man ju säga att för cirka 1-10% av de vi testat i Stockholm så ser siffrorna ut att platta ut. Samtidigt har vi ju många personer med smittan utan symptom som vi säkert inte testat.

Snälla du. Om andelen av alla sjuka behöver vård är x %. Så spelar det ju ingen roll hur många man testar totalt.
Om alla som behöver läggas in testas, så avspeglar det ju hur smittläget ser ut i stort.
Citera
2020-04-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Johan ”Alla andra länder gör fel” Giesecke? Hade nog inte varit nån skillnad med honom vid rodret.
De skulle aldrig erkänna sina misstag, ..fick även den uppfattningen när soc-al m-nistern spekulerade idag om smittspridningen på äldreboende...som att det måste varit personalen som brist i hygien, rutiner etc. eller att släppt in utomstående, anhöriga...därför denna smittspridning.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om viruset fortsätter spridas i dagens takt så har vi om en månad 120.000 smittade och 13.000 döda. Finns det någon gräns där politikerna kommer att vidta fler åtgärder eller kommer man benhårt att hålla fast vid nuvarande nivå? Kommer Tegnell fortfarande att stå på dagliga PK om en månad och tala om för folk att hålla ut. "Vi ser vissa tendenser till minskning i nästa vecka hoppas vi?"

Covid19 har nu passerat både tsunamikatastrofen 2004 och Estonia i antal döda svenskar och detta har bara börjat.

Tyvärr har det gått prestige i hanteringen. De vill inte göra det för det är att medge att de hade fel.
Citera
Avslutad
Epidemin är över i stockholm, den har planat ut, vad det nu innebär.

Men samtidigt så sätter man nu in kravallpoliser, för det ska bli stökigt när platserna tar slut

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/kravallpoliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus

Vad gäller?

Kan platserna ta slut trots att epidemin planat ut?
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotavos
Är det bara jag som spenderar iprincip all vaken tid och tänker på corona? Jag söker på nätet, jag läser alla nyheter jag kan komma över och följer worldometer flitigt. Jag börjar fan bli sjuk i huvudet av allt... Jag vill bara att allt ska bli "som vanligt" igen så jag slipper oroa mig över att nära och kära ska gå bort.

Hur jävla länge ska det här fortsätta? Jag orkar inte mer på riktigt.

Nä det finns ju där hela tiden i bakhuvudet och gnager. Fruktansvärt jobbigt. När jag känner att det blir för mycket så slutar jag kolla nyheter och liknande ett tag - man blir knäpp till slut. Bästa stunden är ju på morgonen när man vaknar innan man kommer på världsläget..

Det är viktigt att göra annat också, försök koppla bort det ibland. Det kommer gå över.
Citera
2020-04-08, 21:29
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Du räknar helt fel. Bli inte statistiker

En procent är alltså andelen döda i Corona av alla som dör ett normalt år i Sverige, om vi når 900 döda (lär ligga ett par dagar bort)

900 är en procent av 90 000 (antalet personer som dör av olika orsaker varje år i Sverige).

cirka 90000 dör i Sverige per år (av 700 olika orsaker). Detta blir ungefär 246 per dag. Att det då dör just nu 100 per dag i covid-19 är bra mycket...

36 procent är kopplat till hjärt och kärlsjukdomar...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Aftonbladet trissar upp stämningen ännu en gång med denna artikel ”Över 20 kravallpoliser kommer finnas i beredskap vid sjukhusen i Stockholm.
Anledningen är att man bland annat befarar att det kan bli stökigt när vårdplatserna tar slut.”
Rätta mig inte om jag har fel men visst har man pratat om att man tydligen har många IVA platser .
Men om man läser artikeln får man känslan av att det kommer bli kaos utanför sjukhusen, jag är rätt optimistisk och tror det inte kommer bli något tumult.
Artikel: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/kravallpoliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus

//Skalman

Vi är i kaous nu. Det dör gamlingar på våra äldreboenden i Sthlm like a mother.

Vi måste gå in i krisberedskap.

NU!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Fast har du tittat på kurvan? Den går ju bara uppnått. Att det varit mindre lör-mån säger inte så mycket då trenden är obruten. Klart att det flaxar lite upp och ner beroende på dag och om det är helg eller så, men att dra slutsatsen att det planat ut känns för mig obegripligt. Förstår inte den slutsatsen.

Gå in på platz och klicka på Stockholm. Där kan du scrolla ner till smittade senaste 7dagarna. Kolla in det och återkom sen.
Citera
2020-04-08, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Snart så är militären i beredskap för våra äldreboenden.

Skulle man ju kunna tänka sig. Just another day at the office...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in