2020-04-08, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Stockholm hade sin toppnotering av nya fall idag - nästan 300. Vet inte hur det är förenligt med att kurvan är platt.

Ja, den siffran stack iväg idag efter flera dagars tydlig utplaning. Vi får se om det var tillfälligt eller om det kommer att öka igen nu.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Mer än så. Det vi ser nu är history in the
making, vill jag mena. Finns nog ingen annan enskild händelse eller skeende där svenska staten utsatt sina vanliga medborgare för direkt fara för deras liv, i den omfattning som sker nu.

Om du betänker att "skotten i Ådalen -31" blev ganska omnämnd i svensk historiekunskap under lång tid efteråt, så bör detta bli enormt mkt större. (I Ådalen handlade det om att militär sköt några medborgare, 5 stycken). Det här är större. Mycket större. Historiker kommer i framtiden att analysera det här skeendet och den uppenbara iskylan från myndigheterna med förundran. Det är mina tankar.

När, på ett ungefär, tror du att Regeringen Löven uppfann Corona viruset? Det måste ju vara pre-SARS, så runt 2001 kanske? Men du vet säkert bättre!
Citera
Medlem
Om viruset fortsätter spridas i dagens takt så har vi om en månad 120.000 smittade och 13.000 döda. Finns det någon gräns där politikerna kommer att vidta fler åtgärder eller kommer man benhårt att hålla fast vid nuvarande nivå? Kommer Tegnell fortfarande att stå på dagliga PK om en månad och tala om för folk att hålla ut. "Vi ser vissa tendenser till minskning i nästa vecka hoppas vi?"

Covid19 har nu passerat både tsunamikatastrofen 2004 och Estonia i antal döda svenskar och detta har bara börjat.
Citera
2020-04-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är så dumt så man tror inte det är sant.

För det första. Inhemsk konsumtion är naturligtvis oerhört viktig i en fungerande ekonomi. Där ligger förmodligen Sverige redan väldigt högt i dagsläget.

Handel sker fortfarande mellan länder. Sverige med mindre restriktioner än övriga länder kan ju naturligtvis hålla en högre produktion som sedan kan gå på export.

Säkerligen. Det går ju svinbra detta, är säkert därför företagen har sparkat folk i massor nu. Medans de i åratal har lagt stora pengar i egna fickor. Ingen kriskassa för att kunna hantera en sån situation som denna, nejdå. De pengarna ligger hos aktieägarna. Suck.

Den som lever får se.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Oj, nu rustar kravallpolisen upp utanför sjukhusen. Är dom rädda för att Svensson blir arg när man tvingas låta mormor Agda dö (betalat skatt hela sitt liv) till förmån för nån ensamkommande snyltare från Långtbortistan?
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Aftonbladet trissar upp stämningen ännu en gång med denna artikel ”Över 20 kravallpoliser kommer finnas i beredskap vid sjukhusen i Stockholm.
Anledningen är att man bland annat befarar att det kan bli stökigt när vårdplatserna tar slut.”
Rätta mig inte om jag har fel men visst har man pratat om att man tydligen har många IVA platser .
Men om man läser artikeln får man känslan av att det kommer bli kaos utanför sjukhusen, jag är rätt optimistisk och tror det inte kommer bli något tumult.
Artikel: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPG4zG/kravallpoliser-redo-kan-bli-coronastokigt-vid-sjukhus

//Skalman
Citera
2020-04-08, 21:25
Medlem
CityBangBangs avatar
Jag tycker mig märka på worldometers att antalet smittade stiger allt fortare under senare tid.. i natt är vi uppe i strax över 1,5 miljoner. Annars ser jag en positiv sak och det är att antal kritiska fall sjunkit till 4% utav totala antalet aktiva fall. Men det totala dödsantalet har ökat från ca 5% till ca 6% i förhållande till totalt antal smittade.
Jag tror att vi passerar 2 miljoner totalt antal smittade mot slutet av nästa vecka och totalt antal döda kommer nog ligga på 7-8 % utav den summan, det vill säga 140-150 000.
Citera
2020-04-08, 21:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Nu är det en akutläkare som rekommenderar att man inte ska vilja åka till sjukhus om man blir Coronasjuk och är lite äldre.

Man ska ha tänkt igenom detta innan och hon rekommenderar att man dör i hemmet istället. Ingen slump att detta sägs nu när IVA-platserna tar slut. Det är ju liksom ingen skillnad gentemot för 1-2 veckor sedan förutom att det nu är brist på IVA-platser.
Citera
2020-04-08, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Fattae inte. Dom hävdar att det planat ut i Stockholm, hur kan de påstå detta när det knappt testar folk?!
Samt beodrar människor som har tydliga symptom att stanna inne & inte söka vård för feber till exempel.

Någon som vet hur många som blivit testade i Stockholm?

Cirka 13 500 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Alla ni som är så rädda för att coronan ska ta er, vad säger ni om att 3000 dog i den vanliga influensan för 2 år sedan, enbart i Sverige?

https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3000-dog-i-sasongsinfluensan-i-sverige-for-tva-ar-sedan/

Det tål att upprepas, dödligheten ligger på 0,6 % enligt Norge och WHO ( troligtvis ännu lägre då 9 av 10 som får corona inte visar några symptom alls) och 88% av dom som dött är över 70.

Vi som är under 70 år och inte har några underliggande sjukdomar kan lugnt leva våra liv precis som vanligt.

Om du ska länka något om influensorna (ja det är fler influensor varje säsong som tar livet av folk) så måste du använda rätt källa. Detta är självaste Folkhälsomyndighetens sammanställning av de tre senaste säsongernas dödlighet influensa:

En säsong är ungefär 20 veckor. Då ser det ut så här:

2016-2017 734 döda, vilket ger 37 döda per vecka.
2017-2018 1012 döda, vilket ger 51 döda per vecka.
2018-2019 451 döda, vilket ger 23 döda per vecka.

Om du vill vara egoistisk och leva som vanligt utan att ta någon hänsyn i samhället så hoppas jag att du ger din IVA-plats till någon som försökte undvika att bli sjuk men inte lyckades tack vare dig.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Man blir ju lite rörd. Idag hörde jag från en kollega vars fru är sjuksköterska i Sthlm om några av de döda i Sverige som bara passerar de flesta av oss som siffror. Inga detaljer, bara livsöden. Det är många, många, många yngre och tidigare friska personer. Och jag fick berättat för mig om mammor och pappor som legat med plattor och mobiler och sagt hejdå till sina gråtande barn och partners där hemma innan de sövs ner för att aldrig mer vakna upp igen. Och allt började som en vanlig förkylning. Som en skakning på nedre däck.
Det slår märkligt detta virus. Fick berättat för mig hur den överviktige mannen på 45 bast klarar sig med lätta symptom men att hans vältränade yngre fru drar på sig dubbelsidig lunginflammation och avlider. Corona spelar utan regler ser det ut som.

Hoppas fler läser det du skrivit och börjar förstå allvaret.

Det här borde också ge en tankeställare:

https://www.expressen.se/nyheter/martin-36-i-sondags-trodde-jag-allt-var-over-/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Ja, den siffran stack iväg idag efter flera dagars tydlig utplaning. Vi får se om det var tillfälligt eller om det kommer att öka igen nu.

Fast har du tittat på kurvan? Den går ju bara uppnått. Att det varit mindre lör-mån säger inte så mycket då trenden är obruten. Klart att det flaxar lite upp och ner beroende på dag och om det är helg eller så, men att dra slutsatsen att det planat ut känns för mig obegripligt. Förstår inte den slutsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in