2020-04-08, 15:00
Medlem
Ser att OG som annars är väldigt pratglad inte kommenterat domen. Har han redan sagt åt sitt ombud att överklaga, eller gått och gömt sig?

Måste dock säga att jag är förvånad över att VG fälldes för övergrepp i rättssak. Domstolens resonemang underminerar deras slutsats, men det kanske bara är jag.
Senast redigerad av LilleKanin 2020-04-08 kl. 15:03.
Citera
2020-04-08, 15:26
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Ser att OG som annars är väldigt pratglad inte kommenterat domen. Har han redan sagt åt sitt ombud att överklaga, eller gått och gömt sig?
Jag har inte läst domen ännu, har bara läst ett pressmeddelande och kollat ett klipp på SVT nyheter så det är svårt att kommentera något man inte läst

Tidsmässigt reducerades ju skattebrottet med 2/3 vilket ju är en klar skillnad emot förra gången. Från att jag skulle bedrivit verksamhet i 3 år till att jag skulle gjort det i 1 år. Det är ju i vart fall någorlunda mer rätt men antigen så har de dragit märkliga slutsatser, missuppfattat någonting eller så har de väl inte kompetensen som krävs för att fatta ett korrekt beslut. Skatterätt verkar inte vara allmänna domstolars specialité. Inte heller frågor om uppsåt och allt annat som faktiskt är viktigt.
Kan ju också va så att de dömer eftersom de annars måste häva kvarstaden och sånt vågar väl inte tingsrätter göra.

Jag kanske kommer me någon kommentar vid senare tillfälle men spontant känner jag ungefär såhär: Enligt domaren kostade återförvisningen 4 mille, lagom pris för ännu en slarvig dom. Känns knappt värt att läsa den så nu ska jag njuta av det fina vädret istället. Bye bye
Senast redigerad av 23-aringen 2020-04-08 kl. 15:53.
Citera
2020-04-08, 15:26
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Jag skrev inte att LG skulle frias, jag skrev att han skulle landa någonstans mellan friande och villkorlig, vilket han också gjorde. Läser du din kurslitteratur lika slarvigt? Det är ett under att du inte glömt hur man andas och kvävt dig själv ännu.

Dock kan jag svara på din fråga, VG dömdes för övergrepp i rättssak, något som jag för övrigt också sagt, men att det funnits viss osäkerhet. Du behöver lära dig att läsa hela meningar och inte bara enstaka ord.

23-aringen lär inte vara påväg någonstans. Med hans inställning kommer han överklaga till hovrätten vilka inte kommer ha tid för fallet antagligen inom detta år, med tanke på corona och en redan ansträngd hovrätt.

Med tanke på vilka bedömningsfrågor som finns i detta fall är det omöjligt att säga något om utfallet där. Det som jag tycker är det mest intressanta just nu är att se vilka som överklagar. Jag tippar på samtliga med undantag för ett par fuskare.
Citat:
Pappan (LG hädanefter) kommer med stor sannolikhet frias. Det finns ingen bevisning som stödjer att han ska ha varit medveten om underskrift, eller haft någon anledning att ens tro att verksamheten skulle vara olaglig.
Jajaja okej vi glömmer det
https://minfil.com/P9GaA6neo0/Norrko_pings_TR_B_2042-19_Aktbil_440_DOM_-_Amar_Abdulamir_Hashim_Al_pdf
Senast redigerad av Gavle112 2020-04-08 kl. 15:46.
Citera
2020-04-08, 15:53
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Spontant känner jag ungefär såhär: Enligt domaren kostade återförvisningen 4 mille, lagom pris för ännu en slarvig dom. Känns knappt värt att läsa den så nu ska jag njuta av det fina vädret istället
Perfekt! med tanke på att ni döms betala över 4 miljoner, och du får betala 2.2Mkr! KUL
Citera
2020-04-08, 16:02
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Perfekt! med tanke på att ni döms betala över 4 miljoner, och du får betala 2.2Mkr! KUL
Tänker inte ens diskutera något med dig för det är som att prata med en 7-åring. I det lilla jag nu läst så verkar domaren missat mattelektionerna i skolan så jag tror nog inte domen är värd att läsa för min del. *suck*
Det är ganska uppenbart att det är dumt att väcka såhär stora åtal när det inte finns resurser för samhället att hantera dem. Det kostar bara otroligt mycket pengar som man kunde ha köpt visir och munskydd för istället så att privatpersoner slipper tillverka 3D-printad skyddsutrustning till sjukvården. Det är lite pinsamt faktiskt men jag tänker bidra till samhället medans ni sitter på Flashback

Ha en trevlig vår och hoppas ni får sitta ordentligt isolerade nu i coronatiderna så ni får en funderare över hur det kan vara att sitta isolerad i 8 månader.
Senast redigerad av 23-aringen 2020-04-08 kl. 16:25.
Citera
2020-04-08, 18:27
Medlem
SweKingCalles avatar
Bedrövligt låga straff för alla !
Citera
2020-04-08, 18:28
Medlem
Antagligen en annan utgång i HV...
Citera
2020-04-08, 18:56
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allsang
Antagligen en annan utgång i HV...
Ja det lär det verkligen bli. (Antog du menade HR)
Hoppas HR prioriterar ärendet nu när det är så försenat så vi kan komma någon vart, det är ju rena lotteriet att vara misstänkt för brott.
Senast redigerad av 23-aringen 2020-04-08 kl. 19:04.
Citera
2020-04-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
https://minfil.com/P9GaA6neo0/Norrko_pings_TR_B_2042-19_Aktbil_440_DOM_-_Amar_Abdulamir_Hashim_Al_pdf
Man får tacka för kvällslektyren! Det ska bli intressant att läsa domskälen, och se varför man kommit fram till de här straffen.

Utan att ha läst domen än så utgår jag ifrån att det är eko- och skattebrotten som står för den större delen av det utdömda straffet, och det är ju synd att man inte lyckats binda de åtalade till de tidigare åren som åtalet omfattade. Nu är det väl sannolikt att även åklagaren kommer att överklaga, så hoppet om att HR kan ha en annan syn på det kvarstår i alla fall hos mig (åtminstone tills dess att jag läst domen - i dessa tider får man ta till vara på allt som kan ge ett viss hopp om positiva nyheter).
Citera
2020-04-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin

Måste dock säga att jag är förvånad över att VG fälldes för övergrepp i rättssak. Domstolens resonemang underminerar deras slutsats, men det kanske bara är jag.

Reagerade på samma sak. Mycket lustigt. Faktiskt helt obegripligt när man läser det.
Citera
2020-04-08, 23:24
Medlem
STABILO99s avatar
Tycker straffet var väntat efter korrigeringarna och tror vi får liknande hos HR. Det var väl egentligen ingen som trodde annat?

Högintressant att fuskarna dömdes för grovt brott. Få se vad HR säger om det då en HR har dömt för grovt medan 3-4 andra HR har dömt för normalgraden.

Måste säga att det blev en extrem dyr affär för skattebetalarna. Två omgångar i tingsrätten, nu ska den upp i hovrätten och sedan högsta domstolen. Blir allt klart nästa år?
Citera
2020-04-08, 23:41
Medlem
23-aringens avatar
Jag kommer inte lämna någon längre kommentar om domen utan säger som silbersky sa om den förra domen ”säger jag något så kommer jag bli stämd för ärekränkning”.

De har gjort riktigt kassa ställningstaganden och jag börjar verkligen tröttna på det här. Så jävla onödigt att dra ut på det hela utan att ens ge någon vettig förklaring till varför i helvete man döms. Tingsrättens motivering förklarar inte sambandet mellan deras ställningstaganden och aktuell lagstiftning på ett sätt som går att förstå. Det är fortfarande omöjligt att försvara sig och deras uppsåtsbedömningar är helt obegripliga.

Det här var verkligen inget mästerverk även om den förvisso var bättre än den förra. En uppenbar efterhandskonstruktion för att försvara sitt eget skinn och för att få bättre möjligheter att döma fuskare.

Det är helt sinnessjukt att domstolen rakt av accepterar åklagarens bevisning trots att man i 8 månaders tid påpekat att det finns mer material, att åklagarens bevisning går att motbevisa men att myndigheterna vägrat ta fram materialet och att detta finns dokumenterat. De accepterar verkligen att staten gör precis vafan som helst för att nå framgång.
Man förverkar bevismaterial också så det ska bli så svårt som möjligt för de misstänkta att kunna försvara sig, jävla puckon alltså.

Ska man behöva skära halsen av någon för att domstolarna ska ta detta på allvar?
Senast redigerad av 23-aringen 2020-04-09 kl. 00:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in