2020-04-08, 15:47
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Smög hon inte omkring i skogen och försökte gömma sig för någon som var ute i krokarna med sin hund eller något? När var det?
Det var väl dagen efter? I samband med ”jag har löst allt utom Janis myst”?
Citera
2020-04-08, 15:47
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo så är det nog. Antingen fri eller mord med livstid på skalan. I vilken mån våldet kunde spegla ett annat uppsåt vet ju bara mördaren, då, men ett direkt och uppriktigt erkännande skulle i alla händelser förändra möjligheten till lägre påföljd drastiskt skulle jag kunna tro.

Statistik är ju populärt i krimtrådarna, inte minst sånt som gäller nära anhöriga, makar och mäns våld mot kvinnor i nära relationer; mot den bakgrunden i största allmänhet skulle ju jag tänka att utsikten för SD att kunna komma undan med just det här mordet är exakt 0 och intet. Det finns inte på kartan. Uppklarning är liksom väl över hundra procent. Polisen var till och med tvungna att sjabbla till det rejält i början för att det skulle bli lite spännande. Utan det hade GM suttit som en smeck för länge sen, och redan tröttnat på att räkna maskorna i hönsnätet på rastgården.

Jag tror att GM intalat sig själv att han inte kunde bli dömd för detta. Han har fått sig en rejäl tankeställare och som jag skrev innan i tråden så skulle det inte förvåna mig om han nu pekar ut exet som den faktiska mördaren. Men det spelar egentligen ingen roll nu då det kommer att ses som en efterhandskonstruktion om han inte har faktiska bevis för detta.
Citera
2020-04-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Vad tyckte ni om försvarets talan idag enligt NA?
Det var ingen direkt glöd i försvarstalet.
Håller med Beh.ass om att när advokaten häpnadsväckande
meddelar att han VET att SD inte är mördaren, borde det tyda på
att han vet vem mördaren är.
Pekar han åt HD:s håll?

Ja, vad ska man tro när han säger VET?! Bara det inte är en anka från reportern som var på plats och skrev!
Citera
2020-04-08, 15:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det fetade är en kul frågeställning. Nu kan han ju inte VETA, men däremot TRO. Men jag kan tänka att en bra försvarare överhuvudtaget inte tar ens en liten enskild tyst ställning i tanken om skulden. Här handlar det om att fullt ut tro på sin klient. Men det kan nog inte vara lätt att tro på en klient som sitter och garvar, slår sig för pannan och kallar åklagaren idiot. Stackars advokater. Men det visar med all tydlighet vilken människa SD är. En riktigt vidrig liten vitsippepojke med pannlampa som fått för sig att han faktiskt KAN manipulera alla i sin närhet.

Underbart: "Backman går kanske i pension efter det här". Hade fan jag gjort. Det här målet måste tagit knäcken på honom. Och dessutom sitta och viska till advokaten när han håller sin plädering så domaren säga till. Jösses Amanda.

Rätta mig om jag har fel men en allmän försvarare bör väl ha inställningen att försvara på samma sätt oavsett skuld eller icke, och helst med övertygelsen att vb skulle kunna vara oskyldig. Denne bör inte ta ställning i skuldfrågan helst, och fr.a. inte låta det påverka. Sen måste det ju av mänskliga skäl kunna gå bättre eller sämre.
Citera
2020-04-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Herregud vilken mupp till advokat.

"Advokaten menar att ingen annan hörde skriken, inte ens den person som bodde i samma hus som de som vittnade om skrik."

Pratade med grannen för längesen, har för mig att de sov eller åtminstone hade stängda fönster.

"Advokaten tar upp att det ena skrikvittnet ändrat sina uppgifter i ett av förhören och sagt att han hört skrik även från ett annat håll."

Han påstår även att jag ändrat mina uppgifter, trots att jag gav svar på den frågan (som han ställde t.om) när jag vittnade. Snacka om att gripa efter halmstrån.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag instämmer i jubelkören!
Du och din flickvän ska vara rejät stolta över att ni tog tag i det, både ringde in och och åkte ut och letade. Ert vittnesmål har varit av mycket stort värde för åklagaren när det gäller en vital del: att försöka fastslå tiden för mordet. Vi är många som är mycket tacksamma för er insats 🙏🏻👍🏻❤️

Instämmer också. Stort tack!
Citera
2020-04-08, 15:55
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Problemet är ju att de verkade försöka lappa ihop sin relation. Så jag vet inte. Kanske är hon jätteledsen att han åkte dit? Även om han är skyldig. Hon sa ju att hon önskade att LW var död, till sin chef på morgonen. Den tidiga morgon då hon inte förmodas veta ett dyft om varken försvinnande eller mord. Hon visste. Helt klart visste hon. Till Wilma sa inte sonen något alls om försvinnandet, det är han säker på. SDs första kontakt med HD var kl 11.06 på förmiddagen. Hur visste hon? Ingen var i kontakt med henne. Ingen kontakt som vi känner till, eller polisen heller för den delen.

Jag tror oxå att hon visste, han har förmodligen berättat för henne men jag tror inte att hon varit med vid gärningen eller i planerna. Sen att bli bedragen så som hon blev sätter rätt djupa sår och det är ingenting man glömmer i första taget. Men jag personligen förstår inte varför många i tråden spyr galla över HD då hon faktiskt är ett offer i detta?

Hon är anhörig så man kan inte förvänta sig att hon ska ange någon heller, hon hade inte ens behövt vittna om hon inte velat. Och hennes vittnesmål är bara symbolisk av just den anledningen att hon är så nära anhörig.
Citera
Medlem
Börjar jag bli överkänslig för ordval? Reagerar även på IBs slutsats:

Det går inte att visa på att det är ställt utom rimligt tvivel att det är 45-åringen som begått mordet

Borde han inte säga något som att det går inte att visa på något som helst som faktiskt visar att SD är skyldig? Här "erkänner" han ju att det finns vissa saker som faktiskt pekar på SD som skyldig som inte går att bortförklara, men att han inte anser att det är ställt utom rimligt tvivel. Eller?
Citera
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Gick in i min geocaching-app och kollade en cache som jag sökte 2014 och 2015 utan att hitta den. En Myst. Döm om min förvåning när jag i loggen hittade ett flertal av den här historiens huvudpersoner med sina sedvanligt långa utläggningar. Inkl softis. Kändes lite sorgligt.

Det här fallet kommer jag att känna av länge.

Vilken myst tänker du på, någon av dom de bråkade om?
Ja, och det är inte slut än, men förhoppningsvis har Lenas anhöriga fått ro, Lena har fått upprättelse och kan få vila i frid.
Citera
2020-04-08, 15:58
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Därför att LW är hjältinnan här i tråden
som nästan alla älskar och håller med
eftersom hon blev mördad.
Då blir HD på något sätt skurken som var
elak mot LW när hon inte lät henne ta
hennes man ifrån henne.

Ja det är fan så sjukt hur människor låter känslorna svalla inte bara i den här tråden utan det är mycket vanligt i trådarna på AB&K.
Men HD har ju inte gjort något fel utan hon är faktiskt ett offer själv i detta, karman tog hand om dom andra.
Citera
Bannlyst
Citat:
Smög hon inte omkring i skogen och försökte gömma sig för någon som var ute i krokarna med sin hund eller något? När var det?

Det var när den underbara grannen Jud*ith var ute och gick som hon mötte Hanna. Först försökte Hanna gömma sig bakom ett träd (Ha ha ha ha, ursäkta) sen var dom tvugna att mötas ändå och det blev rätt obekvämt så det blev bara ett kort HEJ. Det kändes visst jättekonstigt. Jud*ith har med det i sina förhör.
Citera
Medlem
En kort fråga till er som är bevandrade i juridiken. När domstolen nu överväger om SD är skyldig eller ej, så har de väl bara tillgång till sådant som framkommit i rätten? Inte hela fupen? Eller?
Citera
2020-04-08, 15:59
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
En kort fråga till er som är bevandrade i juridiken. När domstolen nu överväger om SD är skyldig eller ej, så har de väl bara tillgång till sådant som framkommit i rätten? Inte hela fupen? Eller?

Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in