2020-04-08, 12:18
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Man får ju nära på intrycket att detta är ännu en "rolig" grej från mördaren. Det saknas en röd tråd att börja nysta från... här har ni den!

Kan man ana att SD planerat och utfört mordet som ännu en myst? Hintar i loggar vad det verkar, små tvetydigheter till sin omgivning, ett fnissande under förhören... medan vi andra tänker på detta som ett mord verkar SD se det som något annat. Leksinne är bra men det finns ju bättre och sämre tillfällen.
Precis.
Advokatens ord om Stefans leksinne:
Advokaten tar nu upp att 45-åringen skrattat och skämtat under rättegången.
– Det är en person som inte gräver ned sig. Han ser hela tiden framåt. Han har väldigt lätt att skämta om allting.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Han kan även överklaga omhäktningen till att få släppas fri i väntan på dom. Men det är nog inte relavnt.
Intressant. Men det tror jag inte han kan. Detta blir det ingen omhäktningsförhandling av. Det är domstolen som nu avgjort det i väntan på dom. Så jag tror inte han kan göra det, jag har faktiskt aldrig hört talas om det så det är en intressant fråga.
Citera
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Den som inte är nöjd med en dom eller ett beslut i tingsrätten kan i de flesta fall överklaga dessa till hovrätten. Ett överklagande måste oftast göras senast tre veckor efter tingsrättens avgörande. I många fall krävs det ett prövningstillstånd för att hovrätten ska pröva målet.

Citat:
Precis som i tingsrätten har hovrätten ofta huvudförhandling, som i dagligt tal kallas rättegång, i brottmål. En skillnad är att hovrätten spelar upp de videoinspelade förhören i tingsrätten med till exempel brottsoffret, den tilltalade och vittnen. Huvudregeln är därför att brottsoffret och vittnen inte behöver komma till förhandlingen i hovrätten. Däremot måste den som är åtalad för brottet vara med på huvudförhandlingen i hovrätten. I mål som avgörs vid huvudförhandling dömer tre domare och två nämndemän.

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/allmanna-domstolar/

#TeamÅsaHiding
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Man får ju nära på intrycket att detta är ännu en "rolig" grej från mördaren. Det saknas en röd tråd att börja nysta från... här har ni den!

Kan man ana att SD planerat och utfört mordet som ännu en myst? Hintar i loggar vad det verkar, små tvetydigheter till sin omgivning, ett fnissande under förhören... medan vi andra tänker på detta som ett mord verkar SD se det som något annat. Leksinne är bra men det finns ju bättre och sämre tillfällen.

Nja. Det var nog snarare leklusten som fick ett hastigt slut. Från GM:s sida.
Citera
2020-04-08, 12:19
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
När det gäller en morddömd så har man alltid rätt till second opinion i Hovrätten. Dvs man har rätt att överklaga och Hovrätten är skyldig att ta upp fallet. Åtminstone är det så jag lärt mig.

Ja du har rätt, när det handlar om en människas framtid som i detta fall så måste Hovrätten ta upp det. Har aldrig hört Hovrätten neka en överklagan förutom vid ex fall där den åtalade dömts för jaywalking samt erkänt typ men vill ha ner sina tre dagsböter till två.
Citera
2020-04-08, 12:20
Medlem
Citat:
Advokaten menar att 45-åringen har en förmåga att skämta på ett ofta ganska plumt sätt, men samtidigt har han varit stoisk i sitt sätt.
- Jag vet att han inte är den som mördade Lena.

Källa:Na

Jag har aldrig varit med i rättegångssvängarna tidigare, men tycker ändå att påståendet låter lite väl järvt..?? Brukar advokaterna uttrycka sig så? Han kan väl rimligen inte veta det? Jag hade förstått om han sagt: "Min klient säger att han är oskyldig och jag tror på honom".
Men här VET han att SD inte bragt Lena om livet.
Vet ens NÅGON det till 100 procent förutom SD själv..?

Kanske dumt inlägg och dumma resonemang av mig.
Reagerade lite bara....
Citera
2020-04-08, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Visst blir det, men isåfall först i höst, eller sensommaren.
Ser inte att HR skulle kunna göra en annan bedömning.
Straffet ska vara, och borde bli, Livstid.

Tre veckor på sig att överklaga, sedan ska nya rättegången
inledas inom fyra veckor, Aug-Sep någon gång skulle jag tro.
Citera
2020-04-08, 12:21
Medlem
Herregud vilken mupp till advokat.

"Advokaten menar att ingen annan hörde skriken, inte ens den person som bodde i samma hus som de som vittnade om skrik."

Pratade med grannen för längesen, har för mig att de sov eller åtminstone hade stängda fönster.

"Advokaten tar upp att det ena skrikvittnet ändrat sina uppgifter i ett av förhören och sagt att han hört skrik även från ett annat håll."

Han påstår även att jag ändrat mina uppgifter, trots att jag gav svar på den frågan (som han ställde t.om) när jag vittnade. Snacka om att gripa efter halmstrån.
Citera
2020-04-08, 12:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, de har det svårt de stackars försvararna. När detta mål är över, när domen fallit, så kommer rättegången heta IB-affären i min hjärna.
Tänkte också på den:
https://www.youtube.com/watch?v=t8LUgCmoN24
Citera
2020-04-08, 12:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
När det gäller en morddömd så har man alltid rätt till second opinion i Hovrätten. Dvs man har rätt att överklaga och Hovrätten är skyldig att ta upp fallet. Åtminstone är det så jag lärt mig.

Åkej. Fel av mig. Tack. Det kanske är ett måste förstås. HD sen är kanske en annan femma.

Det är ju två parter. Båda kan överklaga. En är potentiellt praktiskt o juridiskt mycket o ev andra avseenden underlägsen den andra.
Ja, det borde vara så. Du har rätt.
Citera
2020-04-08, 12:24
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Är det inte korrekt att vägen heter,

Hjalmar Bergmans väg ?

Mvh/ @JokerMannen

Jo det är korrekt, Hjalmar Bergmans väg (det syns f.ö även på skärmdumpen i inlägget)
Det föll tyvärr bort när jag redigerade .
Citera
2020-04-08, 12:25
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Intressant. Men det tror jag inte han kan. Detta blir det ingen omhäktningsförhandling av. Det är domstolen som nu avgjort det i väntan på dom. Så jag tror inte han kan göra det, jag har faktiskt aldrig hört talas om det så det är en intressant fråga.

Det är inte många häktade som faktiskt vet om att man kan överklaga beslutet av häktning, men det har väl att göra med att chanserna är betydligt små.
Ja vet att man kan överklaga när man blir häktad från början men kanske inte när någon omhäktas i väntan på dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in