Citat:
Ursprungligen postat av
IlDivino
Jag är med på hur du menar angående det du skriver, även fast jag inte håller med om att det är ett socialt experiment att ge människor eget ansvar. Inte i Sverige 2020.
Att tycka att vi svenskar skulle kunna göra mer tycker jag dessutom är ett hån mot alla de uppoffringar som miljontals och åter miljontals svenskar får göra på flera olika plan för att skydda riskgrupperna (äldre och sjuka, ofta i kombination).
Och om man då jämför våra restriktioner jämfört med flera av de länder som ligger ”före”, ”på samma plats” och ”strax efter” i tabellen, tycker du inte då att de svenska siffrorna är bra utifrån förutsättningarna?
Nej. De Svenska siffrorna är inte bra när man ser att det ökar.
Hade vi stannat vad det är idag så hade varit en annan sak men vi kommer att få betydligt fler.
Många gör väldigt mycket för att vi ska klara det här. Men väldigt många gör för lite eller ingenting alls.
De är fortfarande dom som tycker att de här är som en förkylning. Man går ut och dricker öl med sina polare i solen, eller grinar över att Håkan Hellström för skjuta fram konserter. Samtidigt ligger folk ensamma och rädda och dör. Folk sitter hemma isolerade på obestämd tid. Tid som blir längre ju färre som hjälper till att minska smittan.
Sen är de inte bra vårdpaket som dör.
1 av 3 som dör i Stockholm kommer från ett äldreboende. Men 2 av dessa 3 gör de inte.
Vår regering kunde göra betydligt mer för att rädda fler liv.
Ekonomiskt kommer detta att bli kostsamt, för hela världen. Sverige kommer att klara av de.
Liv bör gå före ekonomi.
De som har anhöriga och vänner i riskzon, folk som har många kvalitativa år kvar i livet, som har familj osv tänker kanske på ett annat sätt.
Jag vill inte att mina föräldrar eller vänner ska dö rädda och ensamma, utan att man ens kan ta farväl, och dessutom kanske inte ens kunna få en värdig begravning. De går inte att sättas ekonomiska siffror på det.
Förstår du då hur jag tänker!?