2020-04-08, 15:01
Medlem
Så vi kan räkna med en ökad dödlighet på 10-15% per dag nu, tills det har peakat

Och hur blir det på IVA?
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Och här ar kartorna med Sveriges nya tal inräknade om ni är nyfikna:

Bekräftade smittade karta:
https://i.ibb.co/bLTXQXD/covid19-20200408.png

"Dödskarta":
https://i.ibb.co/829Mb2k/covid20dead-20200408.png

Intressant. De länder som har höga smittotal och få döda ligger precis i den fas då det riktigt drar igång.
Tyskland verkar ha en rejäl resa framför sig närmsta dagarna, många smittade men hittils låga dödstal.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Och har bland de lägsta restriktionerna, är inte det ganska smickrande siffror utifrån förutsättningarna?
Topp 7.
Italien
Spanien
Frankrike
UK
USA (New York)
Iran
Kina

Smickrande siffror!? Nej de tycker ja verkligen inte.
Citera
2020-04-08, 15:02
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Så här ser det ut:

Nya döda:
3 april: 54
4 april: 48
5 april: 58
6 april: 55
7 april: 36
8 april: 6

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/ Klicka på: Data som statistiken ovan bygger på kan laddas ner här (Excel)

C19 verkar placera dödsfallen på den dag som själva rapporten kommer. Folkhälsomyndigheten placerar det på dagen för dödsfallet. En konsekvens blir att C19.se överskattat antalet döda de senaste dagarna, samtidigt som antalet döda för ≈3-10 dagar sedan underskattas. Men totalt sett är man i stort sett överens, C19.se rapporterar 695 döda, medan Folkhälsomyndigheten rapporterar 687.
Hur kan man överskatta antalet dödsfall om man placerar dom på dagen för rapporteringen, dom redovisar från Sveriges regioner utan dröjsmål, hur kan det bli fel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumppigo
Tegnell nyss: "– Vi har en avplaning i Stockholm nu, men vi börjar se en viss ökning av resten av landet, möjligen är det på gång ett skifte där huvudfokus i epidemin flyttar sig. Vi får se resten av dagarna."

Har han inte tillgång till siffrorna??? Ser inte ut som avplaning direkt: https://c19.se/Sweden/Stockholm

Jag kan inte heller se någon som helst avplaning i den kurvan du visar här (Sthlm).

Ja Vad är det då för avplaning A.T. syftar på? Kurvan går ju spikrakt uppåt!

Eller är det bara jag som är korkad nu och inte ser vad det är han menar? Nog för att han kan låta nedtonande etc, men om han bara står och drar en rövare lite så där casual, så börjar det ju bli lite väl knasigt eller ? Eller är det som du säger att han inte har korrekta siffror helt enkelt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
[b]

Av hela landet? Det vore ju korkat, är du möjligtvis en träskalle? Du är möjligtvis inte Pinocchio själv?

Vi har ungefär 8000 bekräftat smittade. Av dom finns nästan hälften i Stockholm. Och då tycker du att vi ska stänga ner hela landet när det exempelvis finns 700 smittade i hela Västra Götaland, 380 i Skåne, 230 i Värmland?????
Vi som inte lever i epicentret har måttlig lust att bli instängda som råttor bara för att det råkar vara kris i huvudstaden. Det finns miljoner människor som inte bor i Stockholm och som inte vill få sin ekonomi förstörd, som inte vill sitta isolerade när det är 15+ och sol utomhus.

Förslagsvis kan man börja med att stänga Stockholm, sen resterande storstäder, sen resten. Personliga angrepp är onödigt, skärp dig.
Citera
2020-04-08, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Varför skall vi skicka frisk människor till intensiven?
Oj, i sådana fall har jag missuppfattat? Det är ju det alla skriker om, utan beaktning av den data som blivit tillgänglig från Kina, Italien och nu börjar framträda i Sverige.
Citera
2020-04-08, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makaronen6767
Ja han ljuger bra med statistiken

Men hur det än är, så måste vi ta oss igenom detta, och samhället kan inte vara stängt hur länge som hellst
Så det verkar som att staten har bestämt sig för att vi ska ta detta den hårda vägen, och dom har krattat manegen för att kunna skylla allt på Anders
Ja nu står han och solar sig i kändiskapet och hyllningarna från mediaregim osv. Dock funkar han bara som duktig idiot åt staten som kommer slänga han åt vargarna när det totala misslyckandet kommer vara ett faktum.
Citera
2020-04-08, 15:04
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
För mig antyder detta en början av en kollaps, att man inte längre hinner med att hantera och registrera i Region Stockholm.

Det tycker jag låter en smula dystopiskt, jag undrar om inte en enklare förklaring är att personerna som registrerar dödsfallen är borta under påsken eller bara hemma följandes rekommendationer om detta. (Folk bör stanna hemma om dom känner sig förkylda, covid eller ej)

Om Stockholm börjar kollapsa så tycker jag man borde kunna hitta sekundära källor på det. Typ att folk klagar på sophämtningen på twitter eller någonting dylikt. (Dåligt exempel jag vet)
Citera
Medlem
Det är väldigt viktigt när man sätter sig framför TVn kl 2 att veta exakt hur många som avlidit totalt dagen innan. För allt man får är en ny totalsiffra. Så får man själv jämföra den med den siffran man hade från igår. Ingen annan kommer göra det åt dig. Siffran kommer vara, 70, 80, eller 114, medan Tegnell pratar om godtyckliga genomsnitt på okänt antal dagar, vilket ger 42 döda per dygn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag kan inte heller se någon som helst avplaning i den kurvan du visar här (Sthlm).

Ja Vad är det då för avplaning A.T. syftar på? Kurvan går ju spikrakt uppåt!

Eller är det bara jag som är korkad nu och inte ser vad det är han menar? Nog för att han kan låta nedtonande etc, men om han bara står och drar en rövare lite så där casual, så börjar det ju bli lite väl knasigt eller ? Eller är det som du säger att han inte har korrekta siffror helt enkelt...
Han verkar vara för smart för att se sanningen.
Citera
2020-04-08, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Tvärtom visade pressträffen att folk i hög utsträckning lyssnat på myndigheternas uppmaningar....

Det är deras åsikt. Men hur pass mycket sanning det ligger i det kan ifrågasättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in