2020-04-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Det är synd att jobben försvaras i högre grad än människoliv i detta land. Ändå varslas och sparkas det en massa. Skärpning Sverige!
De flesta som dör är pensionärer, de flesta som överlever är i arbetsför ålder så det är väl rimligt att man tänker på jobben.
Citera
2020-04-08, 15:21
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Dels något forskning som någen i en skrubb på FHM tycker är kul och som inte hade fått göras under normala förhållande.

Men framför allt så smyger de in beslutet för nästa steg blir då mindre påtagligt men då är steget och övervakningen totallt sett betydande. Det glider igenom med regeringens nya makt och påstående att "nu måste det gå snabbt" slogan.
Det kan då sluta med att någon knackar på någons dörr. Speciellt en jobbig jävels dörr och oj vad hände med min granne?
Han/ hon dog av covid-19. De hämtade honom/ henne nyss.
( inte sant men en fundering)

Jag förstår inte konceptet. Vad skall man ringa in.
Vilket/ vilkens rörelsemönster? De vet ju inte ens vem som bär på smittan eller vem eller hur den smittade smittat.
Nej fy fan det här gillar jag verkligen inte.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-08 kl. 15:27.
Citera
2020-04-08, 15:22
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ok men visa mig gärna de.
Att säga att vi har fler döda än övriga norden har tillsammans är väl också dumt eller?
Finland, Norge och Danmark har 351 döda tillsammans. Sverige 687 enligt Johns Hopkins University.
336 fler, och då med lägre antal invånare.

Öppna: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Titta på kolumnen: Deaths/ 1M pop, dvs antalet döda per miljon innevånare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Kan någon förklara vad Tegnell sa om tester? Var alla tester värdelösa? De som används i Europa också?

AT menade på att det är inte värt att testa alla för det är bara en ögonblicksbild. "Följer du med mig bort i labbet så kan du bli smittad på vägen och då är testet inte värt något längre" sa han.

Om vi hade haft lite skarpa och inte regeringstrogna journalister så hade frågan varit om det inte hade varit värt att testa för att isolera de som tester positivt?

Men det är inte i linje med Sveriges flock immunitets strategi så inget ställer frågan och AT raljerar vidare.

Att 50% testat positivt utan symptom på sjukhuset i Linköping var ganska uppenbart en besvärande nyhet som AT hade svårt att dribbla bort även om han försökte.
Citera
Medlem
IHME har nu tagit fram en prognos för Sverige och beräknad topp är angiven till 25 april

Deras beräkningar ger dessa siffror för "peak date":

4 632 inlagda Covid-19 patienter
1 169 av dessa patienter kommer ligga på IVA
994 respiratorer kommer behövas

De räknar med att totalt 4 182 personer avlider i Covid-19 fram till 4 augusti med en topp om 134 personer på samma dag den 27 april.

Jag väntar fortfarande på en prognos om förväntat antal döda från Folkhälsomyndigheten.

https://covid19.healthdata.org/sweden
Citera
2020-04-08, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Men vi ligger ju inte i samma tid. Våra siffror fortsätter att öka.
De är ingen tävling. Självklart vill man ha så låga siffror som möjligt.
Jag anser att vi kunde (kan) gjort mer.
Man kan ju inte vara nöjd så läge folk dör som flugor och tro att det kommer att bli mindre av sig självt.
Att lägga ut ansvaret på befolkningen och tro de ska räcka.
Jag är med på hur du menar angående det du skriver, även fast jag inte håller med om att det är ett socialt experiment att ge människor eget ansvar. Inte i Sverige 2020.

Att tycka att vi svenskar skulle kunna göra mer tycker jag dessutom är ett hån mot alla de uppoffringar som miljontals och åter miljontals svenskar får göra på flera olika plan för att skydda riskgrupperna (äldre och sjuka, ofta i kombination).

Och om man då jämför våra restriktioner jämfört med flera av de länder som ligger ”före”, ”på samma plats” och ”strax efter” i tabellen, tycker du inte då att de svenska siffrorna är bra utifrån förutsättningarna?
Citera
2020-04-08, 15:23
Medlem
vi har ca 70 döda per 1 milj invånare en av de högsta siffror i världen !!!

Spanien ca 300
Italien ca 280
Frankrike ca 150
Sverige ca 70
USA ca 40
Citera
2020-04-08, 15:24
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randomness1
Men va? Resten av norden har betydligt mer dödsfall än oss. Så tills motsats bevisad så har Tegnell strategi lett till betydligt fler dödsfall!
Mest folk med underliggande TBC i den siffran. Så enligt mitt excelark där jag räknar bort detta och folk som ändå skulle ha dött av en överdos ålderdom så är vi/Tegnell bäst.
Citera
Medlem
Swedish authorities are resorting to refrigerated shipping containers, ice rinks and canteen fridges to store the nation’s dead as the Covid-19 death toll rises and burials are postponed across the country.
Long weekends such as the Easter Holidays can cause a backlog but this has been exacerbated by the coronavirus epidemic and ensuing deaths and backlog at cemeteries, many of which are closed as a precautionary measure.

In both Gothenburg and Stockholm, hospitals have resorted to renting out ice rinks and refrigerated containers for use as temporary cold storage for the deceased, while Karolinska University Hospital in Solna has resorted to using a cold storage room for food as a temporary morgue.

“The big bottleneck is that our mortuary is not properly dimensioned for such a large city that we are in. It is then important for relatives to arrange the funerals so that the deceased become coffin-bound and thus can be handled by the cemetery administration,” Gothenburg funeral director Katarina Evenseth told Swedish Radio.

She added that the ice rink "will work great" as the "coffins placed on the hockey rink" due to the dearth of business amid the ongoing coronavirus crisis.

Meanwhile, Claes Ruth of Karolinska University Laboratory said the situation was "strained" as the "inflow of bodies is greater than the outflow," a situation which, rather grimly, applies to "all hospitals" in the country.

Stockholm's Danderyds hospital has seen a fivefold increase in the number of bodies sent to the morgue while Karolinska's body count has risen by a factor of eight, to between 100 and 150 bodies.
Citera
Medlem
Ingen Journalist Som Vågar Ställa Frågor.

Vi Dör Som Flugor.

Världen Skrattar åt Oss.

Ta Hand Om Er.
Citera
Medlem
Swedish authorities are resorting to refrigerated shipping containers, ice rinks and canteen fridges to store the nation’s dead as the Covid-19 death toll rises and burials are postponed across the country.
Long weekends such as the Easter Holidays can cause a backlog but this has been exacerbated by the coronavirus epidemic and ensuing deaths and backlog at cemeteries, many of which are closed as a precautionary measure.

In both Gothenburg and Stockholm, hospitals have resorted to renting out ice rinks and refrigerated containers for use as temporary cold storage for the deceased, while Karolinska University Hospital in Solna has resorted to using a cold storage room for food as a temporary morgue.

“The big bottleneck is that our mortuary is not properly dimensioned for such a large city that we are in. It is then important for relatives to arrange the funerals so that the deceased become coffin-bound and thus can be handled by the cemetery administration,” Gothenburg funeral director Katarina Evenseth told Swedish Radio.

She added that the ice rink "will work great" as the "coffins placed on the hockey rink" due to the dearth of business amid the ongoing coronavirus crisis.

Meanwhile, Claes Ruth of Karolinska University Laboratory said the situation was "strained" as the "inflow of bodies is greater than the outflow," a situation which, rather grimly, applies to "all hospitals" in the country.

Stockholm's Danderyds hospital has seen a fivefold increase in the number of bodies sent to the morgue while Karolinska's body count has risen by a factor of eight, to between 100 and 150 bodies.

Källa: RT
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
För en vecka sedan: 259 inrapporterade döda
Idag: 695 inrapporterade döda.
Brytpunkt midnatt.
Innebär 65 per dygn. Och stigande senaste 3 dagarna.
Mest troligt ligger vi på över 100/dag i dagsläget med eftersläpningar.

Topp 8-12 i världen i dödsfall per capita.

Grattis Sverige - vi är bland de absolut sämsta i världen.

För en vecka sedan (till och med 1 april) var det 347 döda. Se: https://www.arcgis.com/sharing/rest/content/items/b5e7488e117749c19881cce45db13f7e/data

2-4 april: 161
5-7 april: 149

Ytterligare 24 saknar datum, och en gissning är att majoriteten av dessa är från de senaste dagarna. Dessutom tillkommer sannolikt ytterligare efterregistreringar, så det är nog så att för de tre senaste dagarna är det fler döda än de tre dagarna innan dess. Men ingen dramatisk ökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in