2020-04-08, 15:24
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Han får frågan om munskydd skyddar mot Covid19?
Anders Tegnell säger att det inte finns några tecken på att munskydd skyddar mot covid-19.
– Allt det här talar mycket starkt för att har man symtom ska man stanna hemma.

Den senare delen av hans svar har inget med frågan att göra, allt är precis som vanligt på FHM presskonferens!

Nej jag ger mig, inga fler pressekonferanser med FHM och deras oförmåga att svara på frågor korrekt eller höra dom mörka eller förvränga information eller tidigare svar.
Tvi fan...
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Ok, men med den vetskapen skulle åtgärder givetvis ha beordrats av FHM. Genom denna försummelse eller rent av avsiktliga hantering har de regisserat massmord.
A.T. s sätt att inte redovisa antal döda på ety klart sätt kan bara förklaras med att han sysslar med avsiktlig desinformation.
Han måste bort !
Ingen svensk förstår vad han babblar om.
40 döda per dygn när det är 100 !!!
Om C19.se har fel uppgifter så är det på tiden att FHM förklarar skillnaden ! Eftersom de inte gör det så får det anses vara vederhäftig ststistik. (Det är ju mycket märkligt att inte en enda journalist frågar om denna diskrepans)

Jo helt klart. Finns väl ingen som tycker annat där. De borde givetvis varit besöksförbud och inte bara råd om detta. Sedan skulle man givetvis ha testat all personal regelbundet. De är ju ofta i 20-årspldern och kan vara smittade utan att visa ett enda symptom.

Lätt att vara efterklok men de här sakerna är ju rätt grundläggande. Tegnell säger att man varit naiva men fan det kommer inte att räcka som bortförklaring. Man sket till å det grövsta. Det har ju andra länder också gjort men vi hade tid och vetenskap från t.ex Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De flesta som dör är pensionärer, de flesta som överlever är i arbetsför ålder så det är väl rimligt att man tänker på jobben.

Det sägs att det orimligt många unga som insjuknar svårt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg74Lr/intensivvardslakaren-fler-unga-an-vi-forvantat-oss
Citera
2020-04-08, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast när han åkte till Somalien (och vid några andra tillfällen) har ju Vice statsepidemiolog*Anders Wallensten ersatt honom i media. Men då fick Tegnell kritik för att han ”flydde landet” när han bäst behövdes här och att han inte tog sitt ansvar utan lät en underhuggare ta smällen.. blablabla.. Det blir liksom aldrig rätt hur han än sen gör.

Skavlans inbjudan att medverka i hans show gäller nog bara personligt. Det är inte så att Tegnell blir inbjuden – men skickar Giesecke eller Wallenstens istället.

Tegnells chef har försvarat honom i media när han ansåg att mobbandet gick över styr. Det är inte tal om att Tegnell skulle få sparken. Tvärtom. Han ska få en medalj ansåg chefen.
.
Det var du som pratade om att det var mkt fokus på honom, du kanske inte menade det så men det lät nästan som att det var lite synd om honom. Okej det kanske är mkt fokus på honom, men om han nu tycker det är jobbigt, så kunde han ju avstå t.ex. Skavlan. Finns ingen skyldighet att vara med i Skavlan och han behöver inte skicka ngn dit, det är bara tacka nej om man vill.

Jag tror faktiskt att han i rätt hög grad njuter av uppmärksamheten, förutom när han blir ifrågasatt, tycker mig skönja att han har en viss personlighetstyp.

Jo jag vet att hans chef gick ut med det där, det var dock ett tag sen nu, sist jag såg chefen så verkade han väldigt nervös i tv. Stämningen hade förändrats liksom. Nu verkar han hålla sig undan, som ngn annan också sa här i tråden.

Återigen, jag menar inte att AT medvetet menar illa, tror bara inte han funkar för just detta jobb, och tror det kan leda till ganska allvarliga felbedömningar. Men, verkar som vi får agree to disagree, helt enkelt.

Kan hända att jag har fel och Sverige får lägst dödstal i relation till befolkning i hela Norden av Corona , då får jag väl tänka om men just nu ser det inte bra ut iaf, i mina ögon.
Citera
2020-04-08, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Men peaken var ju nådd i lördags sa du ju.

Mycket tydde på det och jag skrev som sagt att vi skulle få se dom kommande 3-4 dagarna om det verkligen stämde, men nu visar det ju att det inte stämmer.
Citera
2020-04-08, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Mest folk med underliggande TBC i den siffran. Så enligt mitt excelark där jag räknar bort detta och folk som ändå skulle ha dött av en överdos ålderdom så är vi/Tegnell bäst.
Mina egna beräkningar. Visa oss dina beräkningar proffesorn. Vilket jävla skit snack.
Citera
2020-04-08, 15:26
Medlem
CityBangBangs avatar
En fiktiv framtid om några år..

Redan nu pratas det om diktatur i Ungern och det kommer väl ryktas om stöveltramp där också måhända.. om några år kan det vara så i flertalet europiska länder alternativt baserat på en ännu mera utvecklad teknokrati än vad som är fallet än så länge idag.
Att vi kommer övervakas av storebror vart vi rör oss kommer vara en definitiv verklighet och vi kommer ifrågasättas och till och med få varningar och eventuellt böter om vi inte har våra mobiler etc påslagna dygnet runt. Det kommer aldrig mera bli sig likt i Sverige som det var en gång i tiden oavsett utgången av coronakrisen.
Största maktfaktorn kommer vara Putins Ryssland och gamla EU är ett minne blott, i alla i sin nuvarande form.
Penningsystemet kommer förmodligen genomgå en storreformation antingen till ett kontantlöst samhälle eller alternativt med ny valuta vs nya uppdaterade villkor jämfört med nu.
Den ekonomiska vardagen kommer till stora delar bli mera inskränkt än vad den är nu, borta kommer globalism vara förmodligen och vi kommer bli tvungna att redogöra för våra ekonomiska planering och vad vi tror oss ha behov av och sedan tilldelas det man tycker är okej/rimligt, så det kommer knappast bli att man kan använda sin ekonomi hur som helst så som det varit möjligt hittills.
Bostadssituationen kommer planeras bort antagligen, men på helt andra villkor än hur det ser ut idag.. bli inte förvånade om man kommer lägga sig i hur stora bostadsytor var och en kommer ha rätt att använda sig utav.
Det kommer även möjligtvis bli betydligt mera tvångsåtgärder när det gäller att blanda befolkningen, så kallad tvångsintegrering. Vi kommer bli allt mer inskränkta i hur vi får använda vår fritid och med vilka; alltså ett Orwellianskt samhälle. De som är unga vuxna idag och håller på att bli det kommer vara betydligt mera anpassningsbara och lättare acceptera de nya levnadsvillkoren.
Vi ser ju redan idag hur relativt unga utan vidare kan bo i stora kollektiv om det är nödvändigt, så att någon ensam person skulle få ha en tvåa eller ens en trea för sig själv kommer vara en utopi, ett minne blott. Likadant med ensamma singelhushåll vs två pars hushåll i hus och villor, de kommer bli tvungna att dela med sig utav sina bostadsytor.

Men betänk bara att detta ovan inte behöver bli en sanning, det är bara ett fiktivt scenarium..
Citera
2020-04-08, 15:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
men c19 publicerar statistik under helgerna med.

Ja visst. Men i mitt fiktiva exempel så har rapporterna kommit in först efter helgen. Vad jag förstår uppdaterar inte C19 datum där så att säga redovisningen redan är stängd. Det är troligen främst därför det finns en diskrepans mellan C19 och de officiella siffrorna.

Det är inget större problem i sig, men man bör vara medveten om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Du har så rätt. Just Tyskland ligger på 10.000 test per miljon, så lite mitt i smeten.
Ja, og Norge har gjort 21009 tester per million.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Mycket tydde på det och jag skrev som sagt att vi skulle få se dom kommande 3-4 dagarna om det verkligen stämde, men nu visar det ju att det inte stämmer.
Haha och jag sa att de ej var peaken. Du får lyssna på oss foliehattar mer.
Citera
2020-04-08, 15:28
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Inte till en extrem nivå, sprida händerna när du har handlat klart och sitter i bilen och tvätta dem när du kommer hem, sprita dem inte varje gång du rör ett dörrhandtag, då är det bättre att bära vantar.

Bär man vantar bär man skiten med sig då det sitter i vantarna.
Citera
2020-04-08, 15:28
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja visst. Men i mitt fiktiva exempel så har rapporterna kommit in först efter helgen. Vad jag förstår uppdaterar inte C19 datum där så att säga redovisningen redan är stängd. Det är troligen främst därför det finns en diskrepans mellan C19 och de officiella siffrorna.

Det är inget större problem i sig, men man bör vara medveten om det.
mao får man snabbare rapportering hos c19 än FHM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in