2020-04-08, 15:28
Medlem
TradingPlacess avatar
Börsen & Corona

Var rädd om pengarna. Det är ja i dessa knepiga tidevarv. Några andra råd kan man ej ge. Börsen går alltid upp på sikt. MEN i dessa tider är det EXTRA mycket RISK. Detta är min PERSONLIGA uppfattning.

"God Jakt Lycka"!
Senast redigerad av TradingPlaces 2020-04-08 kl. 15:34.
Citera
2020-04-08, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Det du säger stämmer säkert, men man måste också tänka på om den totala förbrukningen ökar eller inte. Toalettpapperstillverkarna säger tillexempel att den totala förbrukningen inte kommer att öka, utan man kan säga att produktlagret flyttats från tillverkaren till hushållen tillfälligt.

Värt att ha i åtanke också är att även bra företag som tjänar bra kommer ändå att dras med ned i stora fall, då ingen vill betala fullpris för ett bra företag när alla andra bolag är på tokrea.

Exakt, inte fan köper man Johnson & Johnson som alla andra bögsvenssons. Det är ju knappast rea på sådana företag då alla fegisar drar sig till dessa företag. Själv köpte jag Carnival cruises för några dagar sedan, Delta Airlines, lite Wells Fargo. Dör kan vi snacka rejäl rea. Visst, Carnival tjänar väl inte så jättebra just nu på sina kryssningar men om ett par år när denna pandemi är över kommer granny åka på kryssning igen, var så säkra. Och då kommer många önska att de köpt aktier i CCL för 8 dollar som undertecknad (stod i 50 dollar för ett par månader sedan).
Citera
2020-04-08, 15:43
Medlem
Börsen förvånansvärt beskedlig idag ändå efter den fina uppgången mån - tis

Trodde nog på mer rekyl än så här.

Börsmarknaden är ungefär lika bra på att förutsäga framtiden som betting. De brukar ju vara bättre i presidentvalen än många gallup-undersökningar. Folk är ärliga med sina pengar, men kan ljuga i valintervjuer.

Jaha... det är så roligt att handla, men jag kan lova att skulle börsen återhämta sig och slå nytt ATH så börjar jag fingra på säljknappen. Det är, trots allt, en lite väl horribel värdering av vissa bolag kan jag tycka.

Jag menar PE=26 på ICA. Visst Apoteket Hjärtat och visst ICA-bank. Och visst kan man expandera i baltikum, öppna vårdcentraler, försäkringsbolag och allt möjligt... och visst är man duktiga... men ändå.

Nu faller ICA. Jag vill helst inte ge över 380....

Kan ni inte sälja av lite ICA åt mig så kan vi köpa billigare. Det skulle vi alla tjäna på.
Citera
2020-04-08, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Det du säger stämmer säkert, men man måste också tänka på om den totala förbrukningen ökar eller inte. Toalettpapperstillverkarna säger tillexempel att den totala förbrukningen inte kommer att öka, utan man kan säga att produktlagret flyttats från tillverkaren till hushållen tillfälligt.

Värt att ha i åtanke också är att även bra företag som tjänar bra kommer ändå att dras med ned i stora fall, då ingen vill betala fullpris för ett bra företag när alla andra bolag är på tokrea.

Det är helt riktigt. Ytterst få verksamheter kommer att dra nytta av detta på riktigt i långa loppet. Det är handsprit, antivirala och några få produkter där konsumtionen går upp. ICAs ökade försäljning är nog inte bara kolonialvaror och andra hyllprodukter, utan folk lagar mer mat hemma. Så restuarangernas minskade volymer hamnar hos ICA.

Men det är ju tillfällig boost, som sedan återgår till det normala... lite extra klirr, men ingen tillväxt.
Citera
2020-04-08, 15:55
Medlem
Skynda och köp norwegian innan de konkar.
Citera
2020-04-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Skynda och köp norwegian innan de konkar.

What ? Dom ska ju få pengar av norska staten ?

Funderar faktiskt på Norwegian. Vad tycker ni om det ? Eller någon annan rolig volital aktier
Citera
2020-04-08, 16:34
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Exakt, inte fan köper man Johnson & Johnson som alla andra bögsvenssons. Det är ju knappast rea på sådana företag då alla fegisar drar sig till dessa företag. Själv köpte jag Carnival cruises för några dagar sedan, Delta Airlines, lite Wells Fargo. Dör kan vi snacka rejäl rea. Visst, Carnival tjänar väl inte så jättebra just nu på sina kryssningar men om ett par år när denna pandemi är över kommer granny åka på kryssning igen, var så säkra. Och då kommer många önska att de köpt aktier i CCL för 8 dollar som undertecknad (stod i 50 dollar för ett par månader sedan).
Frågan är hur utspädd du blir och hur mycket det kommer att svida att betala 12% ränta på lånen. Men visst kan det bli bra.
Citera
2020-04-08, 16:47
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Börsmarknaden är ungefär lika bra på att förutsäga framtiden som betting. De brukar ju vara bättre i presidentvalen än många gallup-undersökningar. Folk är ärliga med sina pengar, men kan ljuga i valintervjuer.

Jaha... det är så roligt att handla, men jag kan lova att skulle börsen återhämta sig och slå nytt ATH så börjar jag fingra på säljknappen. Det är, trots allt, en lite väl horribel värdering av vissa bolag kan jag tycka.

Jag menar PE=26 på ICA. Visst Apoteket Hjärtat och visst ICA-bank. Och visst kan man expandera i baltikum, öppna vårdcentraler, försäkringsbolag och allt möjligt... och visst är man duktiga... men ändå.

Kan ni inte sälja av lite ICA åt mig så kan vi köpa billigare. Det skulle vi alla tjäna på.

Satt och fingrade på 350-360 tidigare i mars men tröck inte av, fanns så många fina case med 50% uppsida vid samma tidpunkt så agerade helt rätt. Försäljningsökningen var mycket, mycket mindre än vad jag väntat mig och saker börjar normaliseras. Ser bara nedsida från nuvarande nivå.
Citera
2020-04-08, 16:49
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Tack för Asarin Pharma du! La dock bara 400 kr Idag kan jag lägga 3000. Har du något nytt roligt ? Eller ska jag pumpa in det mer på Asarin?

Qlife känns fortfarande som ett bra val:

När det går ut officiellt med detta....

https://imgur.com/a/OBsDMdu
Citera
2020-04-08, 16:51
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

420 finns det starkt support på så svårt att se att den går under där.
Citera
2020-04-08, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Satt och fingrade på 350-360 tidigare i mars men tröck inte av, fanns så många fina case med 50% uppsida vid samma tidpunkt så agerade helt rätt. Försäljningsökningen var mycket, mycket mindre än vad jag väntat mig och saker börjar normaliseras. Ser bara nedsida från nuvarande nivå.

Nej, just nu om man spekulerar runt corona finns det helt andra case att kika på.

ICA är en tråkig, defensiv aktie... men även på sådana vill man ha en viss uppsida.

Som portföljvärmare på sikt är den inte fel på de nivåerna du pratar om. Om man tänker i ett mer normalt börsläge.

Jag tror nog inte ICA faller så mycket djupare. 360 är PE=22 idagens läge... den går inte under PE=20 om inte något skiter sig för dem.

Citera
2020-04-08, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
420 finns det starkt support på så svårt att se att den går under där.

Nej, det blir kanske inte mer ICA för mig... synd, jag är en riktig ICA-kille.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in