Citat:
Ursprungligen postat av
Bavertass
Snyggt, tack. Ja du har rätt, man skall göra affärer efter sin egen syn.
Skulle dock vara kul med gav.
Kör nog bear på omx idag
Hade jag kunnat ha Avanza öppet samtidigt med FB så hade jag kunnat ge GAV.
Tittar man på de nedgångar vi haft så finns det väl några huvudtyper:
1. Den korta, snabba och grunda: Här händer något och marknaden sänker börsen. Efter en kort tid börjar risktagare spela på att det inte blir värre utan att det rättar till sig utan strukturella konsekvenser i finanssystemen. Det blir inga stora konsekvenser heller, börsuppgång följer. Exempel är rubelkraschen 1998 och nedgången 2011 (vad den nu berodde på minns inte riktigt).
2. Den långa, sega och djupa: Här händer något och marknaden sänker börsen. Efter en kort tid börjar risktagare spela på att det inte blir värre utan rättar till sig utan strukturella konsekvenser i finanssystemen. De får fel, problemen sprider sig och grova strukturfel uppstår. Bulltrapp och stor krasch. Exempel är IT-kraschen år 2000 kombinerat med 9/11 och Lehman-kraschen 2008.
Så finns väl den vanliga lågkonjunkturen också, men den typen av nedgångar känns alltmer sällsynt? Riksbankerna är inne och stökar i ekonomin hela tiden.
Jag spelar alltså på 1. fullt medveten om att det kan bli 2. Men då jag hade likvider denna gången kändes det viktigt att få in dem, och då har jag kanske varit för tidigt ute.
Risken är ju annars att jag sitter och väntar på Den Stora Kraschen som aldrig infann sig.
En annan syn på marknaden jag har är att det liknar skit i meningen att de låga räntorna och mängden av krediter blåser upp börsen i vad som kommer att bli en bubbla på något sätt. Värderingarna liknar det sena 90-talet.
Jag är inte så rädd för corona, men spelar i övrigt försiktigt mot en uppskruvad börs.