2020-04-08, 14:42
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Dödstalen börjar stiga i andra delar av Sverige. Har följt siffrorna på c19.se ett tag.
Dalarna stiger. Börjar också stiga längre upp i landet.Överallt lite smått.
Vad han menar med att det planats ut samtidigt som det ökar är mer att han antydde att det har planats ut här i Stockholm. Vad han nu menar med det.
Jag tror att viruset kan vila hos människor tills de är svaga för att slåss mot det. Inte att alla fungerar likt yngre och kommer gå helt symptomfria.

Det är på tiden att det blir en del avskedningar. Uppenbarligen missköts pandemin av politiska skäl.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Nej du är på flaschback det är enbart kompletta idioter här. Dem vill att samhället går åt helvete
Och du behöver lära dig att skilja på dem och de om du inte vill framstå som en av dem.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kindofblue
Märkligt hade vi inte runt 2500 döda vanliga influensan 2018 med vaccin?
Detta verkar ju vara mycket milt virus då bara 600 döda utan vaccin.
Antar minst 30000-50000 skulle dö av "vanliga" influensan utan vaccin
9 av 10 känner sig inte ens sjuk

Mycket bra gjort av Sverige att inte haka på psykosen världen lider av.

Hälsa Storbritanniens premiärminister att han lider av en psykos:

Citat:
Boris Johnson får intensivvård [pga coronaviruset]

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/boris-johnson-far-intensivvard

Jag undrar hur många av världens statsministrar och presidenter som skulle överleva att bli coronasmittade? Förmodligen skulle ganska många av dem antingen bli svårt sjuka eller dö.

En förkylning eller en säsongsinfluensa klarar de nog ganska hyfsat.

Problemet med coronaviruset är att den söker sig till lungorna och ställer till stor skada där, och har man inte en god hälsa, så blir det sannolikt den sista sjukdom man får i livet.
Citera
2020-04-08, 14:43
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Din psykiska hälsa är lika viktig som din fysiska hälsa, att springa runt och noja sig kommer att leda till att du får för dig att du är smittad.

Återigen rent nonsens.

Jag har en mycket bra vardag nära naturen då jag inte nojjar runt.
Äter bra, rör mig bra. Jobbar med ett jobb med 0 stress.

Handlar 1 gång i veckan. Då spritar jag mina händer.

Hade jag åkt till en polare med vinterkräksjuka så hade jag också spritat händerna eller helst inte åkt dit alls.

Definitivt inte ätit polarens ljumna äggsallad.

Ha det fint!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
För mig ser det ut som det fortfarande ökar https://c19.se/Sweden/Stockholm

Ja i landet har de ju knappt börjat.
Och du är säker på att alla regioner i landet kommer drabbas som Stockholm innan det är över?

Var är dagens dödssiffror, din länk stämmer ju inte, för igår var det ju över 100 döda, det står inget om dom i din graf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Vad kan man göra för att minska spridning på äldreboenden?

Anders Tegnell svarar: bland annat testa personalen.

HAHAHA! Något han var emot för så sent som för 2 veckor sedan, då tester på personalen var "onödiga".
Han har fått backa i fråga efter fråga. Mannen är verkligen unik .
Är det unikt att ändra uppfattning baserat på ny information? Bara så att jag förstår hur du menar?

De som enligt mina for what its worth har svårast att ändra uppfattning är arbetslösa, misogyna, SD-röstande incels som har för vana att skylla alla sina tillkortakommanden på ”invandringen”. Oavsett ny information eller ej.
Citera
Medlem
KARANTÄN/LOCKDOWN NU!

Det går brant uppåt nu. Har för mig att Italien införde karantän vid ca 600 döda. Nu är Sverige förbi 600 döda, det signalerar om kraftfulla åtgärder för att undvika katastrofal eskalering i smittspridning och antalet döda.

Edit.
687 döda enligt aftonbladet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Det räcker med att jämföra den självgode Tegnell's utfall med våra grannländers för att kunna avföra honom som en lågbegåvad byråkrat.

Förhållande mycket resurser har slösats på denna figur i hopp om att försöka utbilda honom, tyvärr verkar det, i likhet med Tegnell's egna åtgärder, inte haft någon som helst effekt.

Nu visar du igen hur obildad du är.
Du jämför inte siffror i början av en epidemi.
Du jämför i slutet.
Annars måste du ju tyckt att Kina var toksämst i början när viruset enbart befann sig där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jo jag vet att de kommer att öppna successivt, eftersom man därtill är nödd och tvungen. Men då innebär det också att folk kommer dö, i precis lika hög utsträckning som i Sverige, men under längre tid

Nej. De skyddar riskgrupper och och får ingen överbelastning av vården. Den överbelastning vi kommer att få se här i Sverige kommande veckor/månader.

Bara att se på de astatiska länderna som kört Norges modell. Fungerar utmärkt. Ta även utbrottet från MERS som exempel, både i det korta och långa loppet var den strategi Norge och de andra länderna nu satsar på den bästa.

Den svenska strategin står ensam. Den kommer: 1, överbelasta vården, 2. leda till tusentals fler döda och 3. att vårt land kommer få sega sig fram många, många fler månader än tex Norge
Citera
2020-04-08, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Här är dagens nya morgonkartor. De är avsedda att representera tidig någon stans runt morgonen europeisk tid.

I vissa länder blir ibland data extrapolerat på regionnivå om det i kortare perioder faller ifrån regionbaserad data dör antingen dödsfall eller antal insjukna, som till exempel Iran som tycks slutat rapportera regionsiffror. Rent generellt är det ganska suspekta tal från Iran.

Allt är baserat på läget ungefär vid morgon/tidig förmiddag europeisk tid för kartorna ifråga.

Jag kan redovisa källor om ni önskar det på områden ni kanske är intresserade av, men det är extremt många och källorna byter ofta form och format så det gäller att leta rejält! Det räcker ju verkligen inte att bara titta på worldometers källor för att säga det milt.

Om ett land har samtliga av sina regioner i samma färg beror det sannolikt på att det inte fanns regiondata för den dagen och att landet visas med en färg för genomsnittet (som Iran på alla dödskartor och även Danmark, Tjeckien, Nederländerna och numera Finland). Det är oftast så "alla regioner har samma färg" ska tolkas. I synnerhet i länder som har många regioner. I Belgien däremot redovisas antal smittade på regionnivå även om det ofta blir så att alla tre regionerna får samma färg.

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 1000 distrikt visande.

8 April

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen. Ladda gärna hem alla bilderna och gör det till ett bildspel (med datum syftar det till ca kl 9 på förmiddagen)
7 April
6 April
5 April
4 April
3 April
2 April
1 April
31 Mars
30 Mars
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar
8 April

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen. Ladda gärna hem alla bilderna och gör det till ett bildspel.
7 April
6 April
5 April
4 April
3 April
2 April
1 April
31 Mars
30 Mars
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.

Jag började göra dessa kartor 17 Mars då jag inte kunde finna någon världskarta någonstans på Internet som visade vare sig den relativa bekräftade smittan eller relativt antal döda i relation till befolkning på regionnivå, men sammansatt till en stor världskarta. Kartor där gigantiska land betraktas om en homogen enhet är enligt mig rätt missvisande.

Kartorna har nu en egen tråd, så de inte ska drunkna i denna tråd som handlar om så mycket olika numera.
(FB) Kartor och kartframställning över COVID19s framfart

Håller dessutom på att göra gif av dessa. Här är en

https://gifyu.com/image/lzHA

Ska fixa med dagens kartor med och dessutom för antalet döda också.

Och här ar kartorna med Sveriges nya tal inräknade om ni är nyfikna:

Bekräftade smittade karta:
https://i.ibb.co/bLTXQXD/covid19-20200408.png

"Dödskarta":
https://i.ibb.co/829Mb2k/covid20dead-20200408.png
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det sa han iaf igår.
Enligt Tegnell dör det 40 människor per dag i snitt (PK nyss)... Och det gör det om vi tar snittet sedan början av Mars.

Karln far med direkt vilseledande information.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag tänker som så att vi är många som följt tråden kontinuerligt...jag skriver för dessa
Vad härligt, du hävdar alltså ”stora indikationer” och hänvisar till magkänslan. Vilket föredöme du är för dina läsare, keep up the good work!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in