2020-04-06, 21:59
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om Sverige kunde spela sina kort rätt,

så kanske vi kan få hjälp av Tyskland om de har lediga sjuksängar,

vi kunde handlat utrustning tillsammans med Polen från Kina,

vi har tidigare skänkt hela fältsjukhus till baltiska länderna, vi kunde ju fråga om de har nån utrustning över vi kan låna, eller varför inte ett av sjukhusen vi skänkte?

Var är utrikespolitiken? Vi har väl en utrikesminister?

Eller nästa vecka ... eller nästa ... eller nästa ...

... veckorna bara går ju!

Jag har personligen gett upp att nån i konungariket Sverige kan fixa skydd till svensk vårdpersonal,

... faktiskt ... skulle väl va kungen möjligen som fixar det!

Alla andra verkar sakna bollar,

Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ööh va? Alla riktlinjer som gäller nu är ju just för att minska smittspridningen, och inte stoppa den. För att sjukvården ska hänga med. Men att stoppa den går inte. Det loppet är kört överallt förutom Kina en gång i tiden. Nu har det börjat ploppa upp nya fall även där dock.

Om de någonsin helt fick bukt på den... när man ser statistik av typen: USA ~30k nya fall, Kina - 34 st så blir man ju mer än misstänksam. Det kan vara 300k döda, det kommer vi aldrig få reda på.

Jag hoppas verkligen Sveriges linje visar sig framgångsrik. Jag tror inte (fanns kanske en chans i Kina i dec) på att bli kvitt viruset via en evighetslockdown tills ett vaccin finns om 1-2 år, så jag hoppas verkligen att den hånade och bespottade Tegnell får hålla gästseminarier på Imperial Collage till hösten.

Som en brittisk tidnings vetenskapskrönikör skrev: "om den svenska modellen visar sig funka kommer det bli ett helvete för oss" dvs att försöka förklara och rättfärdiga lockdownens gigantiska ekonomiska skador på brittiska samhället i form av arbetslöshet, A-kassor osv.

Det skamliga och skandalösa är att vi saknar lager av en så grundläggande sak som skyddsmasker/andningaskydd. Oförlåtligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man undrar vilken typ av livsstil de typiskt har. Hälsosamma, sportande som lagar egen naringsriktig mat till middag eller soffpotatisar som föredrar chips, läsk, droger, tobak och alkohol?

Det kan man fundera över. Man kan ju misstänka vilket det här, men helt säker kan man inte vara. Rökning är dock klart att man är en riskgrupp. Sen kan man fundera över vikten på de som hamnar på IVA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Kan du inte berätta lite om vad det säger? Upplys oss.
Nej hon testades negativ
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Detta är bara inledningsfasen, vill du vara säker på att överleva så skydda dig.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Från Aktuellt ikväll:

I kvällens Aktuellt diskuteras folksamlingar på allmänna platser som exempelvis parker och uteserveringar, tillsammans med Statsepidemiolog Anders Tegnell och överläkare och professor i infektionssjukdomar Björn Olsén. Programmet ser du i SVTplay.
Bland annat anser både Tegnell och Olsén att det finns en hel del att göra gällande restaurangnäringen.
- Nästa steg är att man pekar med hela handen och inför förbud, säger Olsén.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Infiltrerat-Forum
En vecka innan han insjuknade gick han runt och skakade hand med människor på ett sjukhus, minst 200st skröt han om

Finns video, orkar inte leta upp den nu dock. Sök så hittar ni.

Boris trodde han var teflon för att han tillhör eliten men coronaviruset bryr sig inte om det. Rekt!
Citera
2020-04-06, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det är därför de är så många smittade i Stockholm.
Nej men barhäng är nog isf ett större problem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Probably the best published information we have so far is from the Intensive Care National Audit and Research Center (ICNARC) in the UK. Of 165 patients admitted to ICUs, 79 (48%) died. Of the 98 patients who received advanced respiratory support—defined as invasive ventilation, BPAP or CPAP via endotracheal tube, or tracheostomy, or extracorporeal respiratory support—66% died.
Tyvärr fortfarande ingenting om urvalet? Förstår du inte vad jag menar så föreslår jag att du ger tusan i att svara.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så han blev sjuk för att han inte tvättade händerna?

Ingen aning. Han kanske satte på en sjuksyrra på ett av sjukhusen. Eller andades samma luft som 100 smittade på sjukhuset. Omöjligt att säga på vilken väg det kommit in i hans kropp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Säkert 17 paket om dagen.

Det jobbiga är att det inte tycks vara så enkelt.
Rökare verkar sakna receptorer för virusgillande, enligt 4 medicinska studier av fem. Kommer inte fram i svensk press förstås.

Det kan ju generera ett budskap att rökning är ok, och det är skönare att invalla folk i tron att så länge de inte röker, som de dumma gör, är de safe.

Källa:
European Journal of Internal Medicine

https://www.ejinme.com/article/S0953-6205(20)30110-2/fulltext

Att rökare har en högre risk får sägas är klarlagt. Och jag har väl inte fel i att Johnson är rökare? Kanske inte 17 paket om dagen, men inte heller en feströkning vartannat år.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Därför att sådana restriktioner som skulle behöva användas för att helt stoppa viruset skulle vara värre för folkhälsan än att låta det spridas i rimlig takt så sjukvården inte kollapsar.

På vilket sätt skulle sådana restriktioner vara värre för folkhälsan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
A recent time-delay adjusted estimation indicates that mortality rate of COVID-19 could be as high as 20% in Wuhan, the epicentre of the outbreak.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

Där har du ditt svar vad som händer vid ett stort utbrott. Är inga stora mörkertal.

Fast okey, jag är varken läkare eller statsepidemiolog, men jag är ingen idiot för det.
Att risken för att dö skulle va upp till 20% utslaget på en blandad befolkning är ju helt och totalt orimligt.
Förstår du vilka dödstal vi skulle ha sett då i ex. Spanien eller Italien?

Vidare skulle det innebära att i Italien, med en i princip kollapsad sjukvård, endast skulle ha haft 75,000 infekterade (med dagens ~15,000 omkomna)

Min bet är att dödligheten i ett västerländskt land ligger någonstans mellan 0,1-0,3%.
När detta väl blåst över så får vi väl mer svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in