2020-04-08, 02:21
Medlem
Propulsivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nkari
Duluth modellen?
Eller tar du till dig den forskning som finns inom Psykologin att det är nästan lika många kvinnor som misshandlar sina partners som männen och att kvinnor allt oftare använder tillhyggen i dessa fall som kompensation för deras lägre muskelmassa ? 6 av 10 som misshandlar är män, 4 av 10 är kvinnor. Om jag inte missminner mig.

Jag förnekar inte att det förekommer. Jag behöver inte ta till mig någon forskning för att tycka att det är lika illa. Men det betyder heller inte att jag måste sluta engagera mig i mäns våld mot kvinnor. Jag kan ändå inte engagera mig i kvinnors våld mot män. Det ska ni män göra. Män som utsatts för våld från kvinnor vill inte ha mig som stödperson på en mansjour. Jag tillhör könet som utsatt dom. Och det måste man respektera.
Citera
2020-04-08, 05:03
Medlem
Propulsivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Jo precis. Jag förstår mig inte heller på hatet. De flesta verkar vara feminister när man väl frågar dem men få vill kalla sig för det.

"Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män och där feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Feminism

De verkar tro att om någon kommer med ett förslag så måste alla andra hålla med om det förslaget. De verkar ha svårt att ta in att man kan ha olika infallsvinklar och fortfarande vara feminist och att man inte måste hålla med om någonting utöver definitionen här över för att, per definition, vara feminist. Sen verkar folk tänka att man ska sluta kalla sig feminist bara för att man uppnått ett stadie med samma politiska rättigheter.

Jag vill jämföra det med strävan efter demokrati och att vara pro-demokrati. Det finns en massa olika förslag på vilken typ av demokrati som är den mest demokratiska och hur man ska nå dit. Når man dit så slutar man inte kalla sig pro-demokrati eller säger saker som "jag skulle aldrig kalla mig pro-demokrati. Jag tycker representativ demokrati är skit! Det är bättre om alla får rösta vid varje enskild fråga" eller liknande.

Där hade du en väldigt bra och enkel förklaringsmodell. Snor den rakt av. Önskar jag hade sett den tidigare, istället för att dribblas fram och tillbaka med olika frågor som krävde massa olika förklaringar som i princip kunde sammanfattas med den här. En sak är klar. Det går inte hjälpa någon att förstå, om personen i fråga inte vill förstå. Jag gjorde ett bra försök iallafall. Det får räcka med det.
Senast redigerad av Propulsiv 2020-04-08 kl. 05:10.
Citera
2020-04-08, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Fast självmord är mer komplext än upplevt förtryck. Antalet självmordförsök är ju tex högre hos kvinnor än män.

Det är naturligtvis tragiskt att människor tar livet av sig, eller för den delen försöker, men psykisk sjukdom är rimligtvis än enklare förklaring som barriärbrytare för självmord (det är ju trots allt något synnerligen onaturligt att genomföra)

Men det personer inte verkar förstå är att psykisk ohälsa beror på yttre omständigheter ,det är inget som finns naturligt i kroppen och utvecklas ,(alla fall i de flesta fall). Män i Väst-Europa blir alltså utsatta för mer förtryck än män i t.ex Asien.

De som förtrycker män mest är:

1. Media.

2. Skolan

3. Riksdag och Regering.

Alltså man kan spåra tillbaka orsakerna till självmord på händelser i de yttre miljö.

Media och myndigheterna kommer ange fel källor eller halvsanningar. Av den anledningen har de mycket svårt att göra något åt den mentala ohälsan ,eftersom de kan inte arbeta utifrån sanningar.
Citera
2020-04-08, 07:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Men det personer inte verkar förstå är att psykisk ohälsa beror på yttre omständigheter ,det är inget som finns naturligt i kroppen och utvecklas ,(alla fall i de flesta fall). Män i Väst-Europa blir alltså utsatta för mer förtryck än män i t.ex Asien.

1. Media.

2. Skolan

3. Riksdag och Regering.

Alltså man kan spåra tillbaka orsakerna till självmord på händelser i de yttre miljö.

Media och myndigheterna kommer ange fel källor eller halvsanningar. Av den anledningen har de mycket svårt att göra något åt den mentala ohälsan ,eftersom de kan inte arbeta utifrån sanningar.

Att det påverkar ifrågasätter jag inte, men att det finns en mätbar eller ens skönjbar koeralation kan jag inte se.

Det rör sig dessutom om väldigt få i förhållande till förtryckta och psykiskt sjuka som inte tar livet av sig

De 2 ”grupper” jag känner till med flest självmord (i %) är de med könsdysforia (psykisk sjukdom) och judar under förintelsen .
Citera
2020-04-08, 08:01
Avstängd
Jag skulle nog vilja mena på att det mesta förtrycket utövas av andra individer .

Men absolut , systematisk och institutionaliserat förtryck av (vita väst)män och pojkar är uppenbar i såväl media/kultur som i resursfördelning och lagstiftning.

Det är i stort det enda syftet feminism har i väst, att legitimera och normalisera den utvecklingen.
Citera
2020-04-08, 08:23
Medlem
Citat:
Jag skulle nog vilja mena på att det mesta förtrycket utövas av andra individer .

Men absolut , systematisk och institutionaliserat förtryck av (vita väst)män och pojkar är uppenbar i såväl media/kultur som i resursfördelning och lagstiftning.

Det är i stort det enda syftet feminism har i väst, att legitimera och normalisera den utvecklingen.

Jo det stämmer att det är enskilda individer som förtrycker.

Jo visst är det så och feminismen verkar som en förtryckande grupp mot män.
Citera
2020-04-08, 09:08
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper

1. Media.

2. Skolan

3. Riksdag och Regering.

Nja nja... Män i Asien, de har inte samma sociala problem som oss under ytan.

Våra gynocentrerat söndercurlade hornuckor i media mm. visar aldrig verkligheten i exempelvis Asien.
Skulle de göra det, faller hela deras myt om patriarkatet.

I MGTOWsfären ser man/vi tydliga skillnader i vad som triggat män till valet att gå sin egen värld. Vad de brottas med.
Män i Asien, t.ex. Indien, gifts bort.
Vem tvingas de gifta sig med?
Vad innebär giftemålet?
Är det nice att ha ett brinnande driv och samtidigt tvingas försörja en otacksam kärring som är predestinerad att inte kunna se det större perspektivet?

Visst, de sitter samma båt. Men om hon inte ror, el. kanske ror åt fel håll. Då blir hon hans och familjens undergång.

Det är bara en liten glimt in i Asien.
Citera
2020-04-08, 09:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Nja nja... Män i Asien, de har inte samma sociala problem som oss under ytan.

Våra gynocentrerat söndercurlade hornuckor i media mm. visar aldrig verkligheten i exempelvis Asien.
Skulle de göra det, faller hela deras myt om patriarkatet.

I MGTOWsfären ser man/vi tydliga skillnader i vad som triggat män till valet att gå sin egen värld.
Män i Asien, t.ex. Indien, gifts bort.
Vem tvingas de gifta sig med?
Vad innebär giftemålet?
Är det nice att ha ett brinnande driv och samtidigt tvingas försörja en otacksam kärring som är predestinerad att inte kunna se det större perspektivet?

Visst, de sitter samma båt. Men om hon inte ror, el. kanske ror åt fel håll. Då blir hon hans och familjens undergång.

Det är bara en liten glimt in i Asien.

Det som i väst kallas för "tvångsgifte" är i praktiken (dvs där det förekommer) arrangerade äktenskap, det var den rådande normen även i väst, det här med kärlek och romatik är något man kan ägna sig åt när man inte måste lösa mat för dagen , varje dag. Ofriheten är likvärdigt orätt mot bägge könen,

Men det är ointressant för feminister, den är inte till för att lösa problem eller beskriva världen som den ser ut. det är ingen kritisk teori som annmodar att det är så, och inget som feminister kommer lyckas med heller.
Citera
2020-04-08, 11:41
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Jag vill jämföra det med strävan efter demokrati och att vara pro-demokrati. Det finns en massa olika förslag på vilken typ av demokrati som är den mest demokratiska och hur man ska nå dit. Når man dit så slutar man inte kalla sig pro-demokrati eller säger saker som "jag skulle aldrig kalla mig pro-demokrati. Jag tycker representativ demokrati är skit! Det är bättre om alla får rösta vid varje enskild fråga" eller liknande.
Det kunde varit en poäng, men bättre jämförelse vore med Nordkorea, som kallar sig för demokrati men där alla vet att de inte är det.
Citera
2020-04-08, 12:06
Medlem
Citat:
Det som i väst kallas för "tvångsgifte" är i praktiken (dvs där det förekommer) arrangerade äktenskap, det var den rådande normen även i väst, det här med kärlek och romatik är något man kan ägna sig åt när man inte måste lösa mat för dagen , varje dag. Ofriheten är likvärdigt orätt mot bägge könen,

Men det är ointressant för feminister, den är inte till för att lösa problem eller beskriva världen som den ser ut. det är ingen kritisk teori som annmodar att det är så, och inget som feminister kommer lyckas med heller.

Jag är mycket tveksam till att ofriheten är likvärdig.
Mannen är i princip garanterad större ofrihet, medan kvinnan når likvärdig eller värre om mannen är "dålig".

Samma ser vi i fårat förgångna, där mannen arbetade ihjäl sig, utöver värnplikt mm.
Visst sköta ett hushåll är inte alltid lätt. Men att kvinnor varit ensamma hemma med barnen var bara något som kom vid industrialiseringen, överlag.
Citera
2020-04-08, 13:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Jag är mycket tveksam till att ofriheten är likvärdig.
Mannen är i princip garanterad större ofrihet, medan kvinnan når likvärdig eller värre om mannen är "dålig".

Samma ser vi i fårat förgångna, där mannen arbetade ihjäl sig, utöver värnplikt mm.
Visst sköta ett hushåll är inte alltid lätt. Men att kvinnor varit ensamma hemma med barnen var bara något som kom vid industrialiseringen, överlag.

Ofrihet är ett relativt och svårbedömnt minfält, det finns ingen som är ofri i sverige i förhållande till minst 90% av jordens övriga befolkning. (inte ens de som gjort något kriminiellt och är i förhållande till oss på utsidan "ofria")

Kvinnor slet även de ut sig på fälten i väst, barnen lika så,

det finns någon sort felaktig romantiserad "alla vi barn i bullerbyn" & "emil i lönneberga" hållning till sveriges under och medelklass pre 1900 talet. spän Alma och lina framför plogen och sätt 2 flaskor bränvin i händerna Anton och Alfred, så har du iafall 30%-40% av befolkningen rätt.

Livet sög för de allra flesta (typ 90%+) en bra bit in i industralisationen, Vi är så galet priviligerade i väst att vi hittar på problem för att hantera all vår fritid och vår ångest över hur dåliga vi är i förhållande till våra möjligheter (kontra våra föregångare). För kvinnor som grupp tycks det ha gått aldeles för snabbt de senaste 50åren , för män så håller vi bara precis vår näsa över samma yta som för 50år sedan.

Det är bilogiskt, kvinnor är bara gapigare än män, (mer verbalt begåvade kallas det även)

Kan rekomendera BBC dokumentären , Welcome to India (3 delar),

https://www.youtube.com/watch?v=6OkGyUBid2g
https://www.youtube.com/watch?v=jv8qwg0bJC0
https://www.youtube.com/watch?v=S9A6mgsJsmg
Citera
2020-04-08, 13:48
Medlem
Citat:
Ofrihet är ett relativt och svårbedömnt minfält, det finns ingen som är ofri i sverige i förhållande till minst 90% av jordens övriga befolkning. (inte ens de som gjort något kriminiellt och är i förhållande till oss på utsidan "ofria")

Kvinnor slet även de ut sig på fälten i väst, barnen lika så,

det finns någon sort felaktig romantiserad "alla vi barn i bullerbyn" & "emil i lönneberga" hållning till sveriges under och medelklass pre 1900 talet. spän Alma och lina framför plogen och sätt 2 flaskor bränvin i händerna Anton och Alfred, så har du iafall 30%-40% av befolkningen rätt.

Livet sög för de allra flesta (typ 90%+) en bra bit in i industralisationen, Vi är så galet priviligerade i väst att vi hittar på problem för att hantera all vår fritid och vår ångest över hur dåliga vi är i förhållande till våra möjligheter (kontra våra föregångare). För kvinnor som grupp tycks det ha gått aldeles för snabbt de senaste 50åren , för män så håller vi bara precis vår näsa över samma yta som för 50år sedan.

Det är bilogiskt, kvinnor är bara gapigare än män, (mer verbalt begåvade kallas det även)

Kan rekomendera BBC dokumentären , Welcome to India (3 delar),

https://www.youtube.com/watch?v=6OkGyUBid2g
https://www.youtube.com/watch?v=jv8qwg0bJC0
https://www.youtube.com/watch?v=S9A6mgsJsmg

Tack men nej tack. Jag finner det svårt att tro BBC´s produktioner i dessa ämnen med multipla identitetselefanter i. Britterna gör det inte och BBC´s respons är precis som SVT´s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in