Jo precis. Jag förstår mig inte heller på hatet. De flesta verkar vara feminister när man väl frågar dem men få vill kalla sig för det.
"Feminism är en
samling rörelser och ideologier vars målsättning är att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män och där feminismen verkar för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Feminism
De verkar tro att om någon kommer med ett förslag så måste alla andra hålla med om det förslaget. De verkar ha svårt att ta in att man kan ha olika infallsvinklar och fortfarande vara feminist och att man inte måste hålla med om någonting utöver definitionen här över för att, per definition, vara feminist. Sen verkar folk tänka att man ska sluta kalla sig feminist bara för att man uppnått ett stadie med samma politiska rättigheter.
Jag vill jämföra det med strävan efter demokrati och att vara pro-demokrati. Det finns en massa olika förslag på vilken typ av demokrati som är den mest demokratiska och hur man ska nå dit. Når man dit så slutar man inte kalla sig pro-demokrati eller säger saker som "jag skulle aldrig kalla mig pro-demokrati. Jag tycker representativ demokrati är skit! Det är bättre om alla får rösta vid varje enskild fråga" eller liknande.