2020-04-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Detta tycker jag oxå är underligt, dom flesta förstår inte hur man reagerar efter tex ett batongslag i ansiktet.... Man börjar inte skrika precis utan man ser stjärnor och blir helt stum och fattar ingenting.

Hon kan mycket väl ha insett vad som var på gång. Jag skulle själv ha varit enormt på min vakt i den situationen. Kanske han knuffade till henne först eller gav henne en smocka.
Citera
2020-04-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Smög hon inte omkring i skogen och försökte gömma sig för någon som var ute i krokarna med sin hund eller något? När var det?

Dagen efter på eftermiddagen. Det var J*udith hon gömde sig för.
När man frågade henne om vart hon promenerade nånstans så började hon prata om någon slinga som hon brukade gå och som hon eventuellt hade gått den KVÄLLEN också (enligt henne så promenerade hon EFTER att SD åkt iväg på sitt kvällsförhör, men J säger att hon såg henne mellan 16-17)
Slingan hon brukade ta var upp i vivallaskogen bland annat, men jag har även ett vagt minne att hon nämnde de där baronbackarna.....
Var det ditåt Lenas mobil hade "vandrat iväg", eller hur var det...?

Jag ska se om jag hittar det förhöret i FUP lite senare.
Som vi alla vet, så är tydligheten inte deras bästa egenskap..
Dom svarar på frågor, men svarar ändå inte på frågor.
Att försöka tyda deras svar är som att äta soppa med gaffel.
Citera
2020-04-08, 13:30
Medlem
Zisselas avatar
2 timmar sedan
– Det finns en rad tänkbara gärningsmän. Polisen har inte utrett dem tillräckligt. De borde ha gått igenom deras chattar och konversationer.
Advokat Christoffer Olsson i sin slutplädering.

Där kom den. De fick ju möjlighet att påpeka om nåt saknades ...
Citera
2020-04-08, 13:31
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Hon kan mycket väl ha insett vad som var på gång. Jag skulle själv ha varit enormt på min vakt i den situationen. Kanske han knuffade till henne först eller gav henne en smocka.

Ja vi kan ju bara gissa vad fan som hänt, men förmodligen är det så att hon förstått vad som höll på att hända och i desperation börjat skrika för att påkalla uppmärksamhet.
Citera
2020-04-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Detta har varit ett mycket märkligt fall.
Här på Flashback har vi som vanligt haft alla typer av tyckare och experter.
Och vi får ju inte glömma dom som håller på själva mördaren och tycker att offret får skylla sig själv.
Här på Flashback får alla plats och alla kan göra sig hörda.
Troll har kommit och gått.

Men när det börjar knipa och fallet börjar närma sig ett slut, så visar vi alla vilka vi är....
Då går vi samman och hjälps åt.
Och Pang Boom så visar sig Flashback från den absolut bästa sidan.
Vi är en handfull, med Puttinot i spetsen, som tar i lite extra och ser till att vi äntligen kan få loss
en FUP.
Väldigt många bidrar ekonomiskt.
Jag själv sitter två långa kvällar/nätter och scannar in 14.000 sidor.
Det menar jag är Flashback när det är som bäst.
JÄVLAR VILKET RACE DETTA HAR VARIT !!!!!

Och till sist fick vi vara med om en rättegång.
Åsa och Tette har gjort ett otroligt arbete med att på näst intill bara indicier lyckats få
Stefan bakom Lås o Bom.
Det är bara att bocka o Buga, och personligen kan jag inte annat än imponeras av deras arbete.

Denna historia med en Pastorn som vigde ett par, och som sen började ligga med maken under flera års tid, och som till sist har hittats ihjälslagen bakom ett bullerplank... Den historien kan man inte ens fantisera ihop.
Tack tråden, för ett fantastiskt och jävligt märkligt fall !!!
Tack J. Utan din skanning av dokumenten så hade vi inte fått fupen. Och Puttenot - stort tack! Vilket jävla jobb ni gjorde. Och hur fattiga hade inte diskussionerna varit härinne utan den. Det hade enbart blivit spekulationer och gissningar. Det mesta utan minsta substans.

Nu lutar vi oss bakåt och väntar på ljudfilerna. Och när domen kommer den 6 maj kl 11.00 så kommer åtminstone jag hålla andan minuterna innan.
Citera
2020-04-08, 13:33
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Detta har varit ett mycket märkligt fall.
Här på Flashback har vi som vanligt haft alla typer av tyckare och experter.
Och vi får ju inte glömma dom som håller på själva mördaren och tycker att offret får skylla sig själv.
Här på Flashback får alla plats och alla kan göra sig hörda.
Troll har kommit och gått.

Men när det börjar knipa och fallet börjar närma sig ett slut, så visar vi alla vilka vi är....
Då går vi samman och hjälps åt.
Och Pang Boom så visar sig Flashback från den absolut bästa sidan.
Vi är en handfull, med Puttinot i spetsen, som tar i lite extra och ser till att vi äntligen kan få loss
en FUP.
Väldigt många bidrar ekonomiskt.
Jag själv sitter två långa kvällar/nätter och scannar in 14.000 sidor.
Det menar jag är Flashback när det är som bäst.
JÄVLAR VILKET RACE DETTA HAR VARIT !!!!!

Och till sist fick vi vara med om en rättegång.
Åsa och Tette har gjort ett otroligt arbete med att på näst intill bara indicier lyckats få
Stefan bakom Lås o Bom.
Det är bara att bocka o Buga, och personligen kan jag inte annat än imponeras av deras arbete.

Denna historia med en Pastorn som vigde ett par, och som sen började ligga med maken under flera års tid, och som till sist har hittats ihjälslagen bakom ett bullerplank... Den historien kan man inte ens fantisera ihop.
Tack tråden, för ett fantastiskt och jävligt märkligt fall !!!

STORT TACK själv! Du och de dina gjorde det verkliga grovjobbet.

Nonada, T34Panzer, Puttenot, Picasso och några fler slet bra hårt, de med.

Vi andra är ödmjukt tacksamma och mycket glada att i alla fall ha kunnat bidra med en slant!

Stora delar av FUP:et är ännu oläst, så man har att göra ända fram till HR.

Och #TeamÅsaHiding har gjort ett osannolikt bra jobb! Man blir otroligt imponerad!
Citera
2020-04-08, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
När det gäller en morddömd så har man alltid rätt till second opinion i Hovrätten. Dvs man har rätt att överklaga och Hovrätten är skyldig att ta upp fallet. Åtminstone är det så jag lärt mig.

Om något nytt som kan förändra läget och därför ev påverka straffet, ja. Tex ett hittills okänt vittne eller bevismaterial som kan vara till den åtalades fördel. Men annars inte. Hovrätten. kollar bara på inspelningen från Tingsrätten.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Vad skulle det vara för information? Ja du Backman. Informationen raderades ju för att ingen skulle få reda på vad det var för information.

Backman måste förstås ta upp varenda sak som går, men här får det ju nästan motsatt effekt.
Jag tvivlar på att rätten köper det att SD raderar fortlöpande, så fortlöpande att han raderar hans egen och L*enas chatt sedan han snabbt visat den för polisen vid första förhöret.

Rätten kommer aldrig att köpa et att man sitter och raderar i misstag i omgångar samtidigt som man messar med diverse personer.

Han är klumpig nog och skriva till HD också, raderar fortlöpande, efter hennes fråga om när han såg L*ena sist.

Jg ska kolla senare, men just nu kan jag inte säga att något av det Backman tog upp idag, lät övertygande. Mest skrapa på ytan.
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det har varit två långa år. Nu är saken i stort sett biff. Tänkte bara gratta o tacka de som grattas o tackas bör. En jäkla resa bitvis.

Även det som man tvingas lära sig endast högst motvilligt har ett visst värde... Om inte annat så vårdar man väl sin smak. Somt förstår man ju att man bör undvika till varje pris om man kan.

Att inte kika bakom planket blev inte avgörande trots allt. Skönt. Vem som bar ansvaret för vad i början lär väl de närmast berörda ha sett över. Organisationen har ju ändå replikerat nu i stor stil.

Håller tummarna för att det går hela vägen. GM bör sitta länge. Helst en bit bort.

Som jag skrev till en vän häromdagen - att detta fall har tagit på en.
Man har levt med tråden i snart 2 år, över 94.000 inlägg och en 14.000 sidors FUP.

Detta är som ett eget litet mikrokosmos. Det känns som man bor grannar med hela bunten: LW, SD, HD, JG mfl. Man har kommit så nära dessa genom FUP. Alldeles för nära. Som kollegor som man tvingas jobba sida vid sida med, och bara måste stå ut med.

Man har emellanåt förtvivlat, när SD var på fri fot, och hela tiden önskat att Lena till slut skulle få någon form av rätt, upprättelse. 🙏🏻
Senast redigerad av T34Panzer 2020-04-08 kl. 13:54.
Citera
2020-04-08, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
några sekunder sedan
45-åringen ska var kvar i häktet i väntan på dom.

Yes!

Suveränt! SD får hållas med häktets påskmat i väntan på 6/5 då domen faller.
Tycker iofs att han verkar väldigt sjuk.
Citera
2020-04-08, 13:37
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Ja vi kan ju bara gissa vad fan som hänt, men förmodligen är det så att hon förstått vad som höll på att hända och i desperation börjat skrika för att påkalla uppmärksamhet.

Stod det inte här igår att hon inte var
beredd på det första slaget?
Citera
2020-04-08, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om något nytt som kan förändra läget och därför ev påverka straffet, ja. Tex ett hittills okänt vittne eller bevismaterial som kan vara till den åtalades fördel. Men annars inte. Hovrätten. kollar bara på inspelningen från Tingsrätten.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Något nytt behöver inte komma upp - men OM det finns något nytt så får det tas upp i Hovrätten. I vissa brottmål krävs prövningstillstånd men jag har bestämt för mig att det inte gäller en morddömd. Här får man per automatik, om man överklagar, prövningstillstånd. Dvs att man som dömd för mord har rätt att få en second opinion.

Ska kika lite på det där - m en har för mig att jag tidigare gjort det i en tidigare dom. Men självklart vill jag ha på fötterna.

Tillägg: Ja, man lyssnar oftast bara på ljudfilerna från tingsrätten.

Kanske är det så att jag missförstår dig. Men något nytt behöver man inte komma med för att Hovrätten skall ta upp en morddom till överklagande.
Senast redigerad av Picasso2 2020-04-08 kl. 13:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in