2020-04-08, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
TR har alltså nu tagit ett beslut om att SD skall kvarbli i häkte. Och det beslutet kan SD, givetvis, överklaga.
Nej, det beslutet kan han givetvis INTE överklaga.
Citera
2020-04-08, 13:11
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det som är konstigt, tycker jag, är att GM
”lät” henne skrika så högt och länge.
Och att hon över huvudtaget kunde skrika.

Detta tycker jag oxå är underligt, dom flesta förstår inte hur man reagerar efter tex ett batongslag i ansiktet.... Man börjar inte skrika precis utan man ser stjärnor och blir helt stum och fattar ingenting.
Citera
2020-04-08, 13:12
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han har ju meddelat att polisen gjort ett undermåligt arbete och att de begått en rad missar. Dessa tänker han ju sälja till NA. Kanske NA kan göra en egen undersökning och få fast den "riktige" mördaren?

Det är nog bättre att han säljer det till
SVT-reportern. Så kan han avslöja allt i sin
dokumentär. Kan bli spännande.
Citera
2020-04-08, 13:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ok, har tappat så mycket i tråden att jag har lite dålig koll.
Man måste ju ha något DNA å matcha mot annars blir det ju meningslöst.

Hade det varit en viktig punkt, då hade väl försvaret tagit upp det.
Jag tror att det inte satt på något ställe där det kändes som att det kunde vara av betydelse för mordet. Annars hade man väl påbörjat masstopsning och försvaret har som sagt inte inriktat sig på det.

I Mantorpsfallet hittades det ju två fingeravtryck under en stol. Men de kunde inte bindas till någon känd. Försvaret tog ändå upp det som en faktor att visa att det inte var utom rimligt tvivel, vilket rätten inte verkar ha tagit fasta på.

Citera
2020-04-08, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Herregud vilken mupp till advokat.

"Advokaten menar att ingen annan hörde skriken, inte ens den person som bodde i samma hus som de som vittnade om skrik."

Pratade med grannen för längesen, har för mig att de sov eller åtminstone hade stängda fönster.

"Advokaten tar upp att det ena skrikvittnet ändrat sina uppgifter i ett av förhören och sagt att han hört skrik även från ett annat håll."

Han påstår även att jag ändrat mina uppgifter, trots att jag gav svar på den frågan (som han ställde t.om) när jag vittnade. Snacka om att gripa efter halmstrån.
Stort tack till dig Dalaan och din sambo. Fantastiska människor! Blir rörd över ert fina agerande under mordnatten. ❤
Citera
2020-04-08, 13:14
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Källa:Na

Jag har aldrig varit med i rättegångssvängarna tidigare, men tycker ändå att påståendet låter lite väl järvt..?? Brukar advokaterna uttrycka sig så? Han kan väl rimligen inte veta det? Jag hade förstått om han sagt: "Min klient säger att han är oskyldig och jag tror på honom".
Men här VET han att SD inte bragt Lena om livet.
Vet ens NÅGON det till 100 procent förutom SD själv..?

Kanske dumt inlägg och dumma resonemang av mig.
Reagerade lite bara....

Citat:
Citat:
Advokaten menar att 45-åringen har en förmåga att skämta på ett ofta ganska plumt sätt, men samtidigt har han varit stoisk i sitt sätt.
- Jag vet att han inte är den som mördade Lena.

Nej du är inte ute och cyklar. Såhär brukar inte advokater uttrycka sig....
Ännu en som manipulerats av Yoda?
Eller är IB bara helt slutkörd efter att knappt ha kunnat sova pga svårigheten att försöka sammanställa en till närmelsevis trovärdig plädering? Vilket Sisofysarbete...
Citera
2020-04-08, 13:14
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Vet du när det kan tänkas bli tillgängligt?

Till helgen eller i helgen så ska allt vara färdigt.
Citera
2020-04-08, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä samtidigt säger han:

"Ingvar Backman menar att man inte kontrollerat andra personer lika mycket som Lena också hade en nära relation med."

Försvaret har möjlighet att begära kompletterande utredning om de anser att det är nödvändigt.

Kan försvaret enbart säga om och om igen, vi anser inte att det är utrett, eller att det finns brister.

Som här:

"Försvaret tar upp att 45-åringen ska ha knäppt 930 bilder utanför polishuset, strax innan han skulle in på förhör.
– De har inte utrett det här med fotografierna. De påstår att han ska ha raderat information i telefonen, men vad skulle det vara för informationen? Vi anser att det finns brister i utredningen.
"

Kommer åklagaren ha möjlighet att besvara försvarets kritik?

För en del av kritiken anser inte jag är väl underbyggd på fakta. Man kan ju alltid klaga, men om det inte går att få fram bilderna för att de är raderade och överskrivna så är ju beviset inte bara vad bilderna består av, utan ATT det har raderats precis före förhöret.

Vad skulle det vara för information? Ja du Backman. Informationen raderades ju för att ingen skulle få reda på vad det var för information.
Citera
2020-04-08, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Till helgen eller i helgen så ska allt vara färdigt.
Tror du det går så fort? Borde man inte invänta domen? Jag har inte sett såna ljudfiler släppas innan domen meddelats. Men det där kan jag inte något alls om. Funderar på om domstolen kan vägra släppa dom innan domen kommer. Nå, vi lär ju få se.
Citera
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Citat:
Advokaten menar att 45-åringen har en förmåga att skämta på ett ofta ganska plumt sätt, men samtidigt har han varit stoisk i sitt sätt.
- Jag vet att han inte är den som mördade Lena.
Källa:Na

Jag har aldrig varit med i rättegångssvängarna tidigare, men tycker ändå att påståendet låter lite väl järvt..?? Brukar advokaterna uttrycka sig så? Han kan väl rimligen inte veta det? Jag hade förstått om han sagt: "Min klient säger att han är oskyldig och jag tror på honom".
Men här VET han att SD inte bragt Lena om livet.
Vet ens NÅGON det till 100 procent förutom SD själv..?

Kanske dumt inlägg och dumma resonemang av mig.
Reagerade lite bara....

Reagerade också på det. Även ett uttalande som "Min klient är oskyldig" hade låtit bättre, men när han säger "Jag vet" låter det som att han personligen kan gå i god för honom.

Det är också ett rätt pinsamt försök att förklara bort skratten med att SD gillar att skämta. Han har ju inte direkt suttit och garvat åt en hjärtlig ström Bellmanvitsar, utan hånskrattat åt åklagaren, himlat med ögonen, slagit sig för pannan och viskat "idiot" när man lagt fram bevis mot honom i en mordrättegång. Framför offrets anhöriga.
Var är "skämtet" i det, Backman?
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2020-04-08 kl. 13:23.
Citera
Medlem
Citat:
Tror du? Kanske det är så att han snart nämner HD också? Frågan är hur HD skulle kunnat lura ut LW i så fall. Men det är inte advokatens jobb i och för sig, att klura ut det. Det är att skapa tvivel. Men jag tycker ändå han gör ett ganska dåligt jobb måste jag säga.

Helt klart torde HD också ha motiv. Vi vet inte om det hela var uppgjort mellan SD och HD och att hon faktiskt stod bakom bullerplanket och väntade på att SD skulle komma med offerlammet.. Så de kan ha varit 2 om detta.

Detta är en fundering jag har haft som alt.2 från start.
Citera
2020-04-08, 13:18
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Tror du det går så fort? Borde man inte invänta domen? Jag har inte sett såna ljudfiler släppas innan domen meddelats. Men det där kan jag inte något alls om. Funderar på om domstolen kan vägra släppa dom innan domen kommer. Nå, vi lär ju få se.

Ja det har du nog rätt i. Jag återkommer så fort jag fått svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in