2020-04-08, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Intressant spådom men länken verkar inte fungera.

Sorry, föll bort ett l på slutet.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/04/07/du-rietz-jag-vantar-mig-nya-bottnar.plc.html
Citera
2020-04-08, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Han är så fruktansvärt irriterande optimistisk, ingen balans överhuvudtaget. Precis efter typ den snabbaste nedgången i världshistorien säger han i en poddintervju "nu när det är lite bistrare tider på börsen..." Jo tjena!

Helt rätt inställning dock, och börjar till skillnad från många andra inte agera annorlunda än vad han predikar bara för att det är turbulent. Ser man portföljen som byggstenar för framtiden istället för pengar blir det en skönare resa.
Citera
2020-04-08, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Snyggt, tack. Ja du har rätt, man skall göra affärer efter sin egen syn.

Skulle dock vara kul med gav.
Kör nog bear på omx idag

Hade jag kunnat ha Avanza öppet samtidigt med FB så hade jag kunnat ge GAV.

Tittar man på de nedgångar vi haft så finns det väl några huvudtyper:

1. Den korta, snabba och grunda: Här händer något och marknaden sänker börsen. Efter en kort tid börjar risktagare spela på att det inte blir värre utan att det rättar till sig utan strukturella konsekvenser i finanssystemen. Det blir inga stora konsekvenser heller, börsuppgång följer. Exempel är rubelkraschen 1998 och nedgången 2011 (vad den nu berodde på minns inte riktigt).

2. Den långa, sega och djupa: Här händer något och marknaden sänker börsen. Efter en kort tid börjar risktagare spela på att det inte blir värre utan rättar till sig utan strukturella konsekvenser i finanssystemen. De får fel, problemen sprider sig och grova strukturfel uppstår. Bulltrapp och stor krasch. Exempel är IT-kraschen år 2000 kombinerat med 9/11 och Lehman-kraschen 2008.

Så finns väl den vanliga lågkonjunkturen också, men den typen av nedgångar känns alltmer sällsynt? Riksbankerna är inne och stökar i ekonomin hela tiden.

Jag spelar alltså på 1. fullt medveten om att det kan bli 2. Men då jag hade likvider denna gången kändes det viktigt att få in dem, och då har jag kanske varit för tidigt ute.

Risken är ju annars att jag sitter och väntar på Den Stora Kraschen som aldrig infann sig.

En annan syn på marknaden jag har är att det liknar skit i meningen att de låga räntorna och mängden av krediter blåser upp börsen i vad som kommer att bli en bubbla på något sätt. Värderingarna liknar det sena 90-talet.

Jag är inte så rädd för corona, men spelar i övrigt försiktigt mot en uppskruvad börs.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-04-08 kl. 10:05.
Citera
2020-04-08, 10:28
Medlem
Såg på en graf på ett forum som indikerar att det är säljarna som styr marknaden just nu och det är väl så det känns sen igår när några storsäljare lekte med vissa kurser.

Man ska vara försiktig som småsparare just nu och jag håller mig till att sälja vid uppgångar fortfarande.

Vänta in rapporterna som kommer närmaste dagarna om du känner att du måste in. Tex Swedbank visade förluster redan i Q1 idag och sjönk som en sten.
Citera
2020-04-08, 11:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Jag är inte så intresserad av att köpa enskilda aktier. Har funtat lite på Avanza Global. Är det ett hyfsat läge att ge sig på denna fond?
Citera
2020-04-08, 11:10
Medlem
Sålde av ericsson och fing precis tack för 27 resp 42%

Ericsson ligger inte långt från nivån före corona nu och fing hoppar som vanligt upp och ner.

Min förhoppning är att köpa tillbaka båda inom kort, till ett lägre pris.
Citera
2020-04-08, 11:51
Medlem
Köpte precis lite ytterligare Securitas och några Scandic Hotels. Hoppas dock på en ytterligare nedgång i Scandic så att jag kan köpa mer innan sommaren.

Rysslandsfonder är nog ett annat alternativ som är attraktivt just nu?
Citera
2020-04-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Qlife (som GW äger) har ju stuckit iväg redan, samma med Asarina PHARMA.

Annars skulle jag rekommendera Medistim.
Tack för Asarin Pharma du! La dock bara 400 kr Idag kan jag lägga 3000. Har du något nytt roligt ? Eller ska jag pumpa in det mer på Asarin?
Citera
2020-04-08, 12:59
Medlem
Lysepinnes avatar
Rimligtvis borde större företag inom healthcare/läkemedel (Johnson & Johnson, UnitedHealth m.m) vara ganska stabila just nu. Flödena av patienter kommer fortsätta vara hög och allt fler länder väljer nu att bunkra upp på läkemedel och skapa sig en buffert.
Citera
2020-04-08, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Rimligtvis borde större företag inom healthcare/läkemedel (Johnson & Johnson, UnitedHealth m.m) vara ganska stabila just nu. Flödena av patienter kommer fortsätta vara hög och allt fler länder väljer nu att bunkra upp på läkemedel och skapa sig en buffert.

Det du säger stämmer säkert, men man måste också tänka på om den totala förbrukningen ökar eller inte. Toalettpapperstillverkarna säger tillexempel att den totala förbrukningen inte kommer att öka, utan man kan säga att produktlagret flyttats från tillverkaren till hushållen tillfälligt.

Värt att ha i åtanke också är att även bra företag som tjänar bra kommer ändå att dras med ned i stora fall, då ingen vill betala fullpris för ett bra företag när alla andra bolag är på tokrea.
Citera
2020-04-08, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Pekka: Börsen har gått ner för lite

Bra analys, håller med.

Skulle bli ytterst förvånad om vi inte kommer få nya ras inom kort. Då slår jag till.

Tror också på nytt ras men jag köpte rejält på botten, så alla mina aktier är ca 10-15 % +. Sitter kvar i båten.
Citera
2020-04-08, 15:12
Medlem
Pengabingens avatar
USA (och resten av världen) kommer visa vägen igenom coronagrejen, hursomhelst så skulle jag aldrig råda någon att investera i börsen som endast hör till det Svenska ekonomi klimatet då våra politiker är helt dumma i huvudet med Anders Tegnell i spetsen, Sverige med dess nuvarande styrning (störning)

Satsa då istället på fina svenska bolag som sträcker sig ut i världen med antingen råvara, produktion m.m för de kommer stå starka tack vare att världen klarar av detta bättre än Sverige.
Senast redigerad av Pengabingen 2020-04-08 kl. 15:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in