Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Några frågor:
1. Kan du ge mig ett exempel på en sjukdom som vi lyckats utrota med hjälp av flockimmunitet utan tillgång till ett vaccin?
Spanska sjukan ligger närmast till hands, men det finns fler.
Jag skulle dock inte använda ordvalet "vi lyckats" eftersom det snarast i huvudsak var naturen som hade sin gång. Dock med betydande variationer.
https://www.bbc.co.uk/programmes/b00lz31y
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
2. Kan du visa mig övertygande bevisning för att personer som haft covid-19 är immuna och att immuniteten är tillräckligt stark och långvarig för att det skall tillräckligt för att uppnå flockimmunitet?
Det har redan avhandlats. Det är troligt, baserat på erfarenhet från liknande virusinfektioner att det är så, men vi vet inte. Även tiden är okänd. Om infektion leder till immunitet så kan den kanske vara 3-6 månader, eller längre, men inte heller det vet vi. Det finns, som jag sett,
ett rapporterat fall med en patient som infekterats två gånger, så immuniteten är inte 100%, men den kan vara nära 100%.
https://healthpolicy.usc.edu/article/the-certified-recovered-from-covid-19-could-lead-the-economic-recovery/
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
3. Kan du ge mig en beräkning av hur många som kommer att dö när smittan sprids till så stor andel av befolkningen att en varaktig flockimmunitet uppstår?
Definitionen på dödlighet är andelen av infekterade som avlidit av infektionen, efter att epidemin/pandemin är över, så alla beräkningar som görs tidigare är prognoser. Resultaten av prognoserna varierar. WHO angav 3,4% i slutet av februari. I Italien ser det ut som att det är högre och i Tyskland ser det ut att vara betydligt lägre. Förmågan att isolera spridningen av infektionen varierar i hög grad mellan olika delar av världen. Kina har lyckats i ganska hög grad. Australien och Nya Zeeland ser ut att kanske vara på god väg att isolera spridningen.
Beräkningar blir i hög grad baserade på gissningar och spekulationer, men om vi ändå ska gissa så måste vi också uppskatta hur många som varit infekterade och haft så lindriga symtom att dom inte trott att dom haft COVID-19. Det kan vara fem gånger så många som "bekräftat infekterade", men det kan också vara betydligt fler. Jag hugger siffran tio som en gissning.
Återigen, baserat på gissningar och spekulationer, så kan man räkna så här. Stoppa gärna in andra siffror om du tror att några andra är mer troliga.
Sverige
Bekräftat infekterade: 7849. Uppskattat infekterade: 78500.
Infekterade som "behövs" för flockimmunitet: ≈ 6 miljoner.
Döda, baserat på WHO's uppskattning av dödlighet: ≈ 200000
Enligt den här "uppskattningen/prognosen" så måste ungefär 100 gånger fler infekteras i Sverige för att vi ska uppnå flockimmunitet.
Globalt
Bekräftat infekterade: 1430981. Uppskattat infekterade: 14 miljoner
Infekterade som "behövs" för flockimmunitet: ≈ 4,7 miljarder.
Döda, baserat på WHO's uppskattning av dödlighet: ≈ 160 miljoner
Enligt den här "uppskattningen/prognosen" så måste ungefär 300 gånger fler infekteras i världen för att vi ska uppnå flockimmunitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Tack på förhand.
Det var så lite!
Notera dock osäkerheterna!
Jag tror att beräkningarna ovan är för pessimistiska. Jag tror att spridningen kommer att minska innan det närmar sig att 60% har varit infekterade. Bl.a. som en följd av "social distancing", andra förhållningsregler som efter hand införs och etableras och lokala förutsättningar. Kanske obligatoriskt munskydd på offentliga platser?
Det gäller ju att minska smittrisken så att varje smittad sprider smittan vidare till mindre än en person, i medeltal.
Med nuvarande förhållningsregler i Sverige så är min gissning att spridningen kommer att minska redan under maj månad.
–