2020-04-08, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du får ta upp din specialkompetens med CDC då tycker jag. Huvudsaken är att du behåller dina funderingar för dig själv.
Om du vill prata med likasinnade så har du kommit till fel ställe.
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Några frågor:

1. Kan du ge mig ett exempel på en sjukdom som vi lyckats utrota med hjälp av flockimmunitet utan tillgång till ett vaccin?

Spanska sjukan ligger närmast till hands, men det finns fler.
Jag skulle dock inte använda ordvalet "vi lyckats" eftersom det snarast i huvudsak var naturen som hade sin gång. Dock med betydande variationer.
https://www.bbc.co.uk/programmes/b00lz31y

Citat:
2. Kan du visa mig övertygande bevisning för att personer som haft covid-19 är immuna och att immuniteten är tillräckligt stark och långvarig för att det skall tillräckligt för att uppnå flockimmunitet?

Det har redan avhandlats. Det är troligt, baserat på erfarenhet från liknande virusinfektioner att det är så, men vi vet inte. Även tiden är okänd. Om infektion leder till immunitet så kan den kanske vara 3-6 månader, eller längre, men inte heller det vet vi. Det finns, som jag sett, ett rapporterat fall med en patient som infekterats två gånger, så immuniteten är inte 100%, men den kan vara nära 100%.
https://healthpolicy.usc.edu/article/the-certified-recovered-from-covid-19-could-lead-the-economic-recovery/

Citat:
3. Kan du ge mig en beräkning av hur många som kommer att dö när smittan sprids till så stor andel av befolkningen att en varaktig flockimmunitet uppstår?

Definitionen på dödlighet är andelen av infekterade som avlidit av infektionen, efter att epidemin/pandemin är över, så alla beräkningar som görs tidigare är prognoser. Resultaten av prognoserna varierar. WHO angav 3,4% i slutet av februari. I Italien ser det ut som att det är högre och i Tyskland ser det ut att vara betydligt lägre. Förmågan att isolera spridningen av infektionen varierar i hög grad mellan olika delar av världen. Kina har lyckats i ganska hög grad. Australien och Nya Zeeland ser ut att kanske vara på god väg att isolera spridningen.
Beräkningar blir i hög grad baserade på gissningar och spekulationer, men om vi ändå ska gissa så måste vi också uppskatta hur många som varit infekterade och haft så lindriga symtom att dom inte trott att dom haft COVID-19. Det kan vara fem gånger så många som "bekräftat infekterade", men det kan också vara betydligt fler. Jag hugger siffran tio som en gissning.
Återigen, baserat på gissningar och spekulationer, så kan man räkna så här. Stoppa gärna in andra siffror om du tror att några andra är mer troliga.

Sverige
Bekräftat infekterade: 7849. Uppskattat infekterade: 78500.
Infekterade som "behövs" för flockimmunitet: ≈ 6 miljoner.
Döda, baserat på WHO's uppskattning av dödlighet: ≈ 200000

Enligt den här "uppskattningen/prognosen" så måste ungefär 100 gånger fler infekteras i Sverige för att vi ska uppnå flockimmunitet.

Globalt
Bekräftat infekterade: 1430981. Uppskattat infekterade: 14 miljoner
Infekterade som "behövs" för flockimmunitet: ≈ 4,7 miljarder.
Döda, baserat på WHO's uppskattning av dödlighet: ≈ 160 miljoner

Enligt den här "uppskattningen/prognosen" så måste ungefär 300 gånger fler infekteras i världen för att vi ska uppnå flockimmunitet.

Citat:
Tack på förhand.

Det var så lite!
Notera dock osäkerheterna!
Jag tror att beräkningarna ovan är för pessimistiska. Jag tror att spridningen kommer att minska innan det närmar sig att 60% har varit infekterade. Bl.a. som en följd av "social distancing", andra förhållningsregler som efter hand införs och etableras och lokala förutsättningar. Kanske obligatoriskt munskydd på offentliga platser?
Det gäller ju att minska smittrisken så att varje smittad sprider smittan vidare till mindre än en person, i medeltal.
Med nuvarande förhållningsregler i Sverige så är min gissning att spridningen kommer att minska redan under maj månad.

Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, men Trump gillar inte Sverige, så nu tog han oss som avskräckande exempel, även om förvisso andra länder lider ännu mer. Än så länge i alla fall.

Det handlar om att vi inte stängt ner och det ifrågasätts på hemmaplan om det är rätt väg att gå, snarare än någon särskild illvilja mot just Sverige.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Jo, men Trump gillar inte Sverige, så nu tog han oss som avskräckande exempel, även om förvisso andra länder lider ännu mer. Än så länge i alla fall.

Han gillar inte våra politiker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det skulle eventuellt delvis förklara varför vi ser många invandrare som är smittade, de kanske inte har fått vaccin mot tuberkulos.

Man får inte sprida sånt här men ingen vet vilket sjukhus det gäller....
Snittåldern på IVA är 59 och majoriteten invandrare samt ofta storrökare och även folk med hög alkoholkonsumtion ja allmänt dåligt levende
Citera
2020-04-08, 11:04
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell
Ja vi har högst dödsantal per capita för I-land. Helt rätt. :-)

Öhhh, Schweiz, Frankrike, Nederländerna, Storbritannien, Beligen, Spanien, Italien skulle nog kvalificera in som I-länder.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Stämmer inte, på plats 12 just nu.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Varför dessa lögner hela tiden? som att argumentera mot Mp/S/Fi angående massinvandringen.
Fast å andra sidan tycker jag plats 12 är rätt uselt också, givet Sveriges förutsättningar?
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Thorax operationsavdelning i Linköping bestämde sig för att testa samtliga 50 anställda, efter att man haft patienter som varit sjuka i covid-19.

Hälften var smittade, rapporterar SR Ekot.

– Det kan vara upp till nio av tio som kanske inte har så mycket symtom att de syns, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...n-var-smittade

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det var helt omöjligt för honom bara för någon vecka sedan nu har han svängt men erkänner aldrig att han haft fel. Märklig snubbe.

ATs fundamentala punkt i sin strategi är att skydda de äldre genom att man stannar hemma om man känner sig sjuk och har symtom. Eller har jag missuppfattat något?

Nu bidrar ATs felaktiga strategi till att äldre inte blir skyddade och som konsekvens dör
på grund av att de övriga i befolkningen smittat även om de inte haft symtom.

Oavsett om man är förnekare eller alarmist. ATs strategi är inkorrekt.

När kommer media, som har till uppgift att granska makthavare, ställa AT till svars för sina uppenbara fel?
Citera
Medlem
I Linköping ska man nu ser om Covid19 smittar via avföring. Men detta har ju redan kinesiska studier visat att det gör. (flutrackers.com)
Studier visar också att det smittar via urin och tårar. (källa flutrackers.com)
I Nederländerna har man mätt viruset i avloppsvatten.
Är det inte bättre om vi i Sverige studerar om man verkligen blir immun, om man kan återinfekteras, och hur länge man kan vara immun om man verkligen blir det.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Man kan öppna alla grindar men korna springer inte ut på grönbete de är rädda för vargen. Vi är rädda att smittas och dö och fortsätter vara restriktiva. Ekonomin kommer inte att återhämta sig på månader. Viss branscher förblir permanent skadade.

Tror inte folk springer på krogen som förr. De har funnit andra billigare sätt att få i sig mat. Krogar, barer, latteställen snabbmatställen. Jobbar man där får många byta jobb.

Har man suttit hemma i 4-6 veckor längtar man att få gå ner till operabaren o äta en lunch eller ta ett par glas vin på Tak.

Det handlar inte om en billigare livsstil utan att få leva. Det är när man går hemma man inser hur mycket man tagit för givet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
DET LIGGER TYVÄRR VÄLDIGT HÖGT I SVERIGE: VI FÅR VÄL SE VAR DETTA SLUTAR

Kommer sluta illa precis som lyxmigrant projektet. I takt med att IVA paltserna tar slut kommer dödsantalet att öka enormt (vilket det iofs redan börjat göra).
Citera
2020-04-08, 11:05
Avstängd
Citat:
Då får de väl strunta i att tvätta bilar ett tag då. Kan ju inte vara livsavgörande på något sätt. Bättre att de får stopp på smittan först.

Nej du har rätt, det är inte livsavgörande. Vad som är livsavgörande är om man har ett tak över huvudet eller kan sätta mat på bordet till sig själv och sin familj. På många håll i länderna som infört strikt lockdown är detta numera hotat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in