2020-04-08, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Sveavägen 68 jobbar trollfabriken för fullt.
Sveriges utrikesminister Ann Linde slår tillbaka mot Trumps attack mot Sverige i dagens ”Malou efter Tio”.

– Han har rena faktafel. Vi har inte alls strategi om flockimmunitet. Vi gör väldigt mycket för att få smittspridningen att minska, säger hon, och ger besöksförbud på äldreboenden som ett exempel.
Det var aldrig och har aldrig varit något förbud. Det gick inte genomföra ett sådant juridiskt korrekt.
Citera
2020-04-08, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Sveavägen 68 jobbar trollfabriken för fullt.
Sveriges utrikesminister Ann Linde slår tillbaka mot Trumps attack mot Sverige i dagens ”Malou efter Tio”.

– Han har rena faktafel. Vi har inte alls strategi om flockimmunitet. Vi gör väldigt mycket för att få smittspridningen att minska, säger hon, och ger besöksförbud på äldreboenden som ett exempel.

Håller med. Det var nog det sämsta exempel man kunde ta upp, för just där har vi ju misslyckats kapitalt.
Citera
2020-04-08, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Alla ni som följer detta till 100%

Min far är över 75år och multisjuk med svåra lungsjukdomar osv. Han behöver hjälp flera ggr dagligen av familjen. Vi har ju följt Tegnells råd till varje punkt, och han har ju sagt att man måste ha symptom för att bära på smittan och nu idag läser jag 9 utav 10 kan bära på smittan utan visa ngn symptom eller väldigt liten symptom. Det har ju sagts av andra förut, men då har han sagt det är en väldigt liten del, och nu kovänder han och säger dom vet detta. Trodde vi hade ett säkert system att ta hand om pappa, men nu blev jag rädd när man ej kan lite på information från den som ska bestämma. Så vad ska vi som familj tro och göra, för visar man ej symptom är ju inget system säkert att ta hand om pappa?

Hej!
Lider med er familj, förstår din oro. Låter som att det är ni inom familjen som tar hand om er pappa? (Dvs ingen utomstående såsom hemtjänst osv). Har inga jättebra tips mer än att ni då isolerar er med er pappa och inte träffar andra människor alls på ett bra tag, tills smittan i samhället har avklingat rejält.

Beställ hem mat från mataffären istället för att åka dit, eller be ngn handla åt er och ställa utanför dörrn (likadant med mediciner ni ev. behöver).

Ifall det är hemtjänst som kommer, tala med dem (ngn chef på hemtjänsten) omedelbart om er oro och diskutera hur ni och de kan skydda pappa.

Detta är bara mina egna tankar, är absolut ingen expert vill jag påpeka. Bara medmänniska. Hoppas ni mår bra o tar hand om varann.
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Mycket ansträngt? Akutsjukvården har sina lugnaste veckor på länge. Sjukvårdspersonal har tid och dra fina selfies och gruppbilder som de lägger ut på sociala medier med hashtag "stanna hemma" "corona" där de inte alls ser så "ansträngda" ut. En ansträngd sjukvård har inte tid att uppmärksamhets-hora.

Det klart att akutsjukvården har det lugnt, folk drar sig för att söka akutsjukvård i dagsläget.
Intensivvården däremot, där är det naturligtvis extremt ansträngt.
Om man inte kan skilja på akutvård och intensivvård, vilket är två helt skilda dicipliner/avdelningar etc. så kanske man ska undvika att göra utsagor i ämnet.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De utvecklar knappast ett antikroppstest för att hitta smittade innan de får symptom.

Tror du något annat så får vi tro olika, helt enkelt.
Du får ta upp din specialkompetens med CDC då tycker jag. Huvudsaken är att du behåller dina funderingar för dig själv.
Citera
2020-04-08, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Från Expressen:

AKVELINA SMED20 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=292993
Forskare i Linköping undersöker nu om covid-19 kan smitta även via avföring och inte bara genom droppar från luftvägarna.

– Om vi har rätt är det ett ytterligare organ i kroppen som kan infekteras, säger professor Lennart Svensson.

Om förekomsten av virus i tarmkanalen hänger ihop med symtom från mage och tarm vet man inte ännu. Forskarna tror sig kunna presentera preliminära resultat om några veckor.

Där ser man. Det var alltså mycket klokt, att inte köpa sushi, lösgodis o.s.v.. Trots att Tegnell har hävdat, att det inte kan hända någotom coronaviruset hamnar i ens mage. Ännu en sak han har haft fel på. Eller i alla fall uttalat sig för kategoriskt om, innan någon egentligen kunde veta hur det låg till. Och "åt fel håll" som vanligt också - d.v.s. åt det farliga hållet, inte det försiktiga.
Ja, listan av fel för Tegnell börjar bli sinnessjukt lång. Det är facinerande att typ alla hans påstående har varit felaktiga, det enda han har haft rätt om är att detta handlar om ett virus känns det som.
Ja, det är sannolikt att man blir smittad av viruset oralt! Det känns väldigt konstigt att påstå motsatsen om man inte säkert vet.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkandMe
Ja det är ledsamt. De flesta forskare har varit överens ett bra tag nu att viruset smittar fast man inte känner av det och har symtom. Man ska vara extremt försiktig med människor inom riskzonen. Så försök och ta med mer försiktighetsåtgärder. Här är en hel del info om coronaviruset från en riktig doktor; https://youtu.be/gAk7aX5hksU

Den där intervjun länkade jag till för några dagar sedan. Mycket bra och informativ. Kan verkligen rekommenderas. Sydkoreanerna är duktiga och har lyckats bra med att bekämpa viruset.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Jag älskar att han gör en egen beräkning på 9 av 10 medan alla andra forskningar i världen tyder på 8 av 10. Allt för att vara lite unik känns det som.
Tegnell är ju speciell på många vis men hans sätt att låta som han vetat hela tiden att hela tiden helgardera sig är obehaglig. Han kan säga att det inte finns anledning att testa symptomfria samtidigt som majoriteyen smittbärare är dymptomfria. Det borde för en normal människa betyda att det är extra viktigt att testa symptomfria, särskilt personal som arbetar med sjuka riskgrupper. Vill AT ta livet av dom svaga? På riktigt känns det som att han är Liemannen i en skruvad modern skönlitterär novell, en fantasifull romanfigursreinkarnation av döden som en byråkrat på FHM.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Självklart kommer regeringen att ta populistiska beslut. Att stänga NU vore inte så populärt, men när vi når "tusentals döda" (citat: Löfven) kommer folk börja kräva det. Problemet med populism är att beslut tas utan framförhållning.
När det redan dör "tusentals" får vi räkna med ökande dödstal/dag i 2-4 veckor till.

Personligen så ser jag det som oroande att Sverige inför en diktatur light med Sossar o Miljöpartister.

Fördelen är att de också måste ta ansvar för sitt handlande o ikke handlande.

Men vi kan få se fram mot total populism utan motstycke de kommande månaderna.

Låt oss INTE glömma hur år Socialdemokratiska regering lät för tre år sedan:

”Glöm lager med livsmedel, skyddsmasker och andra förnödenheter”

”Ett modernt försvar ska inte bygga på strukturerna från förr”

”självförsörjningsgraden är kanske inte det absolut viktigaste, vi kommer sannolikt att kunna utbyta varor med länder i vår närhet”

Anders Ygeman (S) 2017
Citera
2020-04-08, 10:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Medvetet ruinera människors liv? Du får nog utveckla detta lite.

En längre lockdown som förespråkas här kommer att ruinera människor.
Citera
2020-04-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Sverige är ett särskild land
även om Einstein skulle säga något så skulle du säga tvärtom så fungerar din negativa hjärna

Fast nu blir jag lite konfunderad. För några minuter sedan blev jag ju anklagad för att inte se tillräckligt negativt på saker..
Jag är alltså både förnekare och domedagsprofet samtidigt. Kan väl ändå bara hända på FB.
Citera
2020-04-08, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OkandMe
Ja, listan av fel för Tegnell börjar bli sinnessjukt lång. Det är facinerande att typ alla hans påstående har varit felaktiga, det enda han har haft rätt om är att detta handlar om ett virus känns det som.
Ja, det är sannolikt att man blir smittad av viruset oralt! Det känns väldigt konstigt att påstå motsatsen om man inte säkert vet.

Ska leta lite. Inte omöjligt att han har påstått: Vi är inte säkra att det är ett virus, vissa säger att det kan vara en öl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in