2020-04-08, 10:58
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell
Sverige har högst dödsantal per capita så alla andra länder faller i kategorin.

Vi har inte i närheten av högst antal per capita.
Citera
2020-04-08, 10:58
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Vaccination mot Tuberkulos (BCG) verkar ha en dämpande effekt på smittspridningen.

Enligt en rapport från John Hopkins är dödligheten 5.8x lägre i länder som vaccinerar mot BCG i större omfattning.

Värt att notera är att Italien aldrig har haft omfattande Tuberkulos vaccinering.

I Sverige utfördes BCG-vaccination rutinmässigt på BB fram till mitten på 1970-talet. Numera erbjuds vaccinationen bara till barn i vissa riskgrupper.

Rapporten:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.01.20049478v1

Länders vaccination mot Tuberkulos:
https://en.wikipedia.org/wiki/BCG_vaccine
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/tuberkulos-tb/

Rapporten uppmärksammad i media:
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-8197247/Coronavirus-death-rate-SIX-TIMES-lower-countries-use-BCG-vaccine.html
Det skulle eventuellt delvis förklara varför vi ser många invandrare som är smittade, de kanske inte har fått vaccin mot tuberkulos.
Citera
2020-04-08, 10:59
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Hur stor risk är det med lösvikts godis nu? Säljs ju billigt som bara den. Men man vill ju inte ha Corona.

Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Smittar inte via mat enligt Tegnell. Min personliga åsikt är att det inte är tillräckligt undersökt och undviker all mat som inte är förpackad.

Innan man stoppar godiset/maten i munnen så brukar man ju ta i det. Om viruset hamnar på handen och sedan ex.vis i ögat när man kliar sig... eller på läppen där man har ett sår.

Bäst att ta det säkra före det osäkra.

Sedan kan det naturligtvis finnas andra skäl att undvika godis. I synnerhet under en världsomspännande epidemi kan det väl ändå inte vara av högsta prioritet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nej tvärtom ser deras utgångsläge sämre ut i opinionen nu jämfört med före virusnojan.
Långsiktigt tror jag inte det gynnar sossarna att döda alla untermenc- eeehh ..jag menar de gamla och svaga för att übermenc- eeeh ..jag menar de starka ska överleva.

Just nu tror jag mest Sverige är reaktionära som måste gå emot strömmen och vägrar erkänna att de haft fel.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Sedan i slutet av mars har antalet nya fall gått ner och ner. Det är en fallande trend vi ser. Det visar att vi är på rätt väg, även om antal döda ökar.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Barn i riskgrupper får väl stanna hemma? Vill minnas att jag läste det någonstans, men orkar inte varken googla eller leta efter en länk. Ngt annat vore ju konstigt, när samma sak gäller för vuxna.

Att man är "orolig" för dittan och dattan kan nog inte anses som en adekvat orsak att låta sitt barn stanna hemma i Sverige. Annars skulle de ju stanna hemma under influensa-tider, när det går vattkoppor, när någon har fått löss osv.

Om familjen har råd att stanna hemma ja. Det finns ingen ersättning att få för riskgrupper som vill stanna hemma.
Citera
2020-04-08, 11:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag har jättebra koll på vad som händer i våra grannländer. Polen som jag definierar som grannland har fått tillbaka kommunismen. Svärföräldrarna där vittnar om poliser som delar ut skyhöga böter för att folk tvättar sina bilar. Folk blir av med sin försörjning och vet inte vad de ska ta sig till då de inte klarar mer än 2-3 månader utan inkomst. Får bli soppkök och köa för en bit bröd som den goda gamla tiden när Stalin härjade. Deras lockdown har hittills varit jättemysig, kan inte vänta till att vi kommer till den punkten.
Jo, Polen är ju på sätt och vis ett grannland. Men för Sveriges del är det nog bättre att jämföra sig med mer både geografiskt och kulturellt närliggande länder i Norden och Baltikum. Sen tror jag nog att du överdriver en smula med ditt snack om "kommunism" och "Stalin".
Citera
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du som verkar ha insikt. Tycker du att det är rationellt att offra så många människor för ett virus som dödar mindre än 1% av de smittade?

Problemet är att vi har med ett dilemma att göra. Dilemma i den mening att det är ett problem utan en tydlig lösning. Det enda vi har är åtgärder med olika former av nersidor.
Det jag är orolig för är att man vidtar drastiska åtgärder utan uthållighet som havererar den globala ekonomin och som ändå bara temporärt bromsar ett oundvikligt förlopp. Vi tvingas överge åtgärderna och det drar igång igen - men då har vi utgångsläget att ekonomin är körd i botten och det saknas ekonomiska muskler ens för den lätta formen av lockdown som vi nu har i Sverige.

När folk har fått gå från hus och hem och står med ungarna och bohaget vid ett Shureguardförråd kommer "social distancing" inte vara överst på agendan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tegnell bjöd i morse på sitt hittills mest tydliga erkännande att han kör på mot flockimmunitet (60% ska ha haft sjukdomen, "bara" 40000 kommer att dö, under förutsättning att sjukvården håller) :

Angående presidentens uttalande om flockimmunitet svarar Anders Tegnell att detta är den enda vägen – om det så sker genom vaccination eller genom att stora delar av befolkningen blir immun.

– Vi som jobbar med infektionssjukdomar vet ju att den här typen av sjukdom fortsätter att spridas tills man uppnår en immunitet i befolkningen. Något annat sätt att få stopp på den finns inte.

Alla andra länders strategi är att hålla nere antalet fall genom social kontroll fram till dess att vaccin finns om 12-18 månader. Man stänger ner helt 1 månad först för att få bort den akuta smittan, och sen kommer man att genom försiktiga åtgärder (inresekontroll, mobilspårning mm) klara det till alla kan vaccineras.

Anders Tegnell däremot kommer att köra igenom hela befolkningenen i en snabb brant peak, där alla blir sjuka nu under april-maj, för att uppnå flockimmunitet. Nu vet vi det.

1. Detta har Anders Tegnell varit väldigt tydlig med sedan dag 1. Även de länder som väntar på vaccin eftersträvar ju flockimmunitet.

2. Ge mig en källa på ett enda land som sagt att de ska kura ihop i 18 månader och invänta vaccin.
Citera
Medlem
Hur många är smittade och har lite el. Ingen symtom??
Om det stämmer att 80% får milda/inga symtom lär det ju vara väldigt stort mörkertal i Sverige.....

Skall bli intresant sen och se när dom får fram snabbtester vilka som haft Corona, sånna tester är på gång
Citera
2020-04-08, 11:01
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell
Ja vi har högst dödsantal per capita för I-land. Helt rätt. :-)

Nej, vi har inte ens i närheten av högst antal dödsfall per capita, så du har helt fel. Givetvis.
Citera
2020-04-08, 11:01
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Visst. Då borde som sagt Trump tagit upp stackars SAN Marino, som isf lider oerhört mycket mer än resten av världen. Eller Italien, Spanien, Schweiz, Holland, Belgien osv, som alla lider många gånger fler än oss om det är så lidande mäts.
Jo, men Trump gillar inte Sverige, så nu tog han oss som avskräckande exempel, även om förvisso andra länder lider ännu mer. Än så länge i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in