2020-04-08, 10:13
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Har vi förlorat kontrollen på hur stor spridning vi har nu i Sverige?

Det var nog länge sedan vi tappade kontrollen. Tegnell kallar detta för en strategi.
Citera
2020-04-08, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streeva
Den enda egentliga riskgruppen enligt Tegnell är ju de över 70 år (Källa: Presskonferensen igår) och jag kan inte komma ihåg att de sagt någonting om barn i riskgrupper men det kanske stämmer att de får vara hemma.
Enligt Tegnell är himlen rosa.
Citera
2020-04-08, 10:14
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajskolvenTegnell
Ja det gör vi. Bra du inser allvaret tjomme. Finns även hopp för narcisssister. :-)

Jaså du tycker det? Bergamo och Madrid säger nåt annat. Hur lider vi värre än alla andra menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streeva
Den enda egentliga riskgruppen enligt Tegnell är ju de över 70 år (Källa: Presskonferensen igår) och jag kan inte komma ihåg att de sagt någonting om barn i riskgrupper men det kanske stämmer att de får vara hemma.

Barn har ju inte KOL, mer sällan högt blodtryck, men relativt många har diabetes II. De kan också vara extremt feta eller har eller har haft cancer. Så jag är helt övertygad om att föräldrar som stannar hemma med sina riskgruppsbarn får göra det på statens bekostnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Japp.. För förnekarna påstår att tyskarna ska öppna landet.

Förnekare?
Förnekar vad då?
Att Corona existerar?
Att Corona kommer utplåna 9 miljoner svenskar?
Väldigt slarvigt uttryckt.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kritiserade verkligen Trump Sverige? Han sa att de är hårt drabbade och sa, vad jag hörde, att varje land väljer sin väg.
Om jag inte missat något av talet var det ingen kritik.
Nej, men Tegnell försvarar sig ju med att det är "värre i New York" och därmed är det bra i Sverige enligt hans logik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det är immuniteten som leder till flockimmunitet.

Ett vaccin kan vara det som orsakar immuniteten.

Tillräckligt många immuna som en följd av att dom varit infekterade kan också orsaka flockimmunitet.

Båda möjligheterna finns, var för sig och i kombination.

Mot COVID-19 finns inget vaccin. Kanske inte dom närmaste två åren? Kanske går det snabbare, kanske tar det längre tid?

Under tiden återstår immunitet efter infektion som det enda alternativet.

Några frågor:

1. Kan du ge mig ett exempel på en sjukdom som vi lyckats utrota med hjälp av flockimmunitet utan tillgång till ett vaccin?

2. Kan du visa mig övertygande bevisning för att personer som haft covid-19 är immuna och att immuniteten är tillräckligt stark och långvarig för att det skall tillräckligt för att uppnå flockimmunitet?

3. Kan du ge mig en beräkning av hur många som kommer att dö när smittan sprids till så stor andel av befolkningen att en varaktig flockimmunitet uppstår?

Tack på förhand.
Citera
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Och vad ville du tillföra samtalet?
Flockimmunitet är fortfarande en hypotes som saknar vetenskapligt stöd. I teorin möjligt men i praktiken är det oprövat.

Nej? Flockimmunitet är anledningen till att vi inte har dödliga pandemier som drar genom världen flera gånger om året. Bara för att du precis har lärt dig ett nytt svårt ord betyder det inte att din felaktiga tolkning av det är det som stämmer. Uttrycket kommer från, så som länkats några inlägg upp, från effekten av att dödlighet och smittspridning minskar när fler utsatts för sjukdomen från exempel från verkligheten
Citera
2020-04-08, 10:15
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Har vi förlorat kontrollen på hur stor spridning vi har nu i Sverige?

För länge sedan. Mycket pekar på att inget land någonsin haft den kontrollen.
Citera
2020-04-08, 10:16
Medlem
lasternassummas avatar
Balanserat om vaccin - Möjligheter och svårigheter
Råkade se den här texten.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2020/04/minst-ett-70-tal-mojliga-vacciner-mot-sars-cov-2-ar-nu-pa-gang/

«Vanligtvis kan det ta ca 10–15 år och kostar flera hundra miljoner dollar att utveckla ett vaccin, från prekliniska studier till kliniska studier följda av produktion och distribution. Det finns delade meningar om hur snabbt ett vaccin kan tas fram mot covid-19, men de mest positiva framhåller att ett vaccin kan finnas om 12–18 månader.»

Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Vad är den svenska strategin?

Frågan är uppriktig. Jag skulle vilja att någon förklarade kort och objektivt vad FHM har för strategi för att bemöta coronaviruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jaså du. Du är så pass kaxig. Vi kan använda oss av andra källor också.

Enligt www.c19.se har antalet döda på det senaste dygnet ökat med 22% (från 506 till 618)
Dygnen dessförinnan: 18%, 9,4%, 9,2%, 16,6%, 18,5%

Procentuellt är detta enorma ökningar för varje dygn. I genomsnitt 15,6%.

Jag räknar lågt på 12% de kommande dygnen. Det ger:

972 döda per lördag.
2145 nästa lördag,
4740 döda den 18 april,
10480 döda den 25 april,
23167 den 2 maj,
51216 den 9 maj,
113224 den 16 maj

Vad har du för kommentarer på detta? 113,224 räknat på en befolkning på 10,3 miljoner är 1%. Det fullt rimliga, antar jag.

Dör 0 personer sen den 23e maj eller kommer det fortsätta accelerera tills vi är uppe i 10 miljoner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in