2020-04-08, 10:33
Medlem
Alla covid-19 patienter i en stor region kommer man föra till Helsingborg och sen "hålla" smittan där. 😁👍 Grattis Helsingborgare.
Citera
2020-04-08, 10:33
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Jag förhåller mig till den statistik som presenteras...

Fakta är att Sverige hittills lyckats, ”mota Olle i grind” sämre än t e x våra grannländer .

Sedan vad gäller:Sverige lider svårt. Det är Trumps ord. Du får väl ringa honom och fråga vad han menar, om du inte riktigt förstått det han sagt om Sverige

Sverige försöker inte mota Olle i grind som våra grannländer, utan vi försöker hålla grinden lagom öppen så att vi inte behöver leka grindvakt i flera år framöver.

Så vi har inte lyckats sämre än våra grannländer, för vi försöker inte ens göra samma sak.
Citera
2020-04-08, 10:34
Medlem
neuron-drones avatar
Klart att det finns flockimmunitet, den är lite olika för olika sjukdomar. Det är väl inte konstigare än att det finns immunitet på det personliga planet. När vår kropp lärt sig känna igen detta virus, kommer vi förhoppningsvis reagera svagare när vi blir smittade igen efter att viruset muterat. Om ett visst antal har immunitet får inte viruset fäste och kan inte hitta nya värdar. Då försvinner det bort tills det kommer en mutation som kan infektera de med immunitet. Viruset kommer inte hitta alla innan det försvinner. Man räknar med 60 % för detta virus. Om viruset inte muterar speciellt mycket kommer det tryckas bort av flockimmuniteten. När man talar om flockimmunitet så talar man oftast om immunitet som varar, som mässlingen. Det finns bara en mässling. Så här är ju flockimmuniteten tillfällig. Men den enskilda immuniteten gör att den individen har stora chanser att inte bli speciellt sjuk av ett något muterat coronavirus. Vet inte om de räknar med att 40 % aldrig ska få corona. Fattar inte riktigt hela resonemanget.

Mycket kan man testa, men bara tiden utvisar om immuniteten är lång. Många virus har ju väldigt lång immunitet, man får inte samma influensa två gånger t ex. Finns iofs virus med väldigt kort immunitet, bara några veckor. Men då skulle man nog hört vittnesmål om folk som insjuknat på nytt.

Folket behöver ju en "vana" vid detta virus så att det kan bli ett snällare virus mot oss. Det är väl önskvärt att våra immunförsvar ska känna igen detta? Skadar dock inte om de kom fram till om någon medicin funkade. Att ligga i respirator länge är väl 1 på 2 att man kommer ur den levande.

Stickprovstestningar är bra, vet inte om man vet resultatet av den som testar virus. Ska bli intressant den som testar antikroppar. Är rätt övertygad om att massor redan haft sjukdomen. Men vi måste ju veta! Vi måste testa betydligt mer. Om vi strävar efter en flockimmunitet måste vi ju veta hur nära vi är den.
Citera
2020-04-08, 10:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Thorax operationsavdelning i Linköping bestämde sig för att testa samtliga 50 anställda, efter att man haft patienter som varit sjuka i covid-19.

Hälften var smittade, rapporterar SR Ekot.

– Det kan vara upp till nio av tio som kanske inte har så mycket symtom att de syns, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

KÄLLA.Aftonbladet.(Se länk)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70Oxe3/avdelning-pa-sjukhus-testade-alla--halften-var-smittade

Det var helt omöjligt för honom bara för någon vecka sedan nu har han svängt men erkänner aldrig att han haft fel. Märklig snubbe.
Citera
2020-04-08, 10:35
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag vet inte varför vården i Italien och Spanien "kollapsar". Jag vet inte ens hur man definierar en kollapsad vård. Vad jag vet är att vi igår hade över 100 inrapporterade dödsfall. Justerar man för folkmängd motsvarar det Italiens värsta siffror gällande dödsfall/dag. Jag ser då fan ingen kollapsad svensk sjukvård. Ser du?

En del patienter som togs in i IVA i Italien fick inte en adekvat behandling. Eftersom det finns så många patienter att ta hand om, hinner inte läkarna ge tillräckligt mycket vård för varje patient. Det i sin tur kan vara en bidragande orsak till att en del människor dör på italienska sjukhus idag.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ha i åtanke att de siffror Sverige har idag motsvarar cirka 3420 (30 x 114) döda i USA per dag så nej, Sverige går sämre än USA per capita och nej, Sverige ligger inte tidigare i kurvan.

Tänk bara på hur många som reste mellan USA och Kina
innan detta bröt ut.

Sverige borde till synes ha fördel med vår kultur och icke trångboddhet jämförelsevis med exempelvis NY osv.
Är fullständigt övertygad om att USA bara börjat skrapa lite på toppen av sitt isberg.

USAs medvetande väcktes långt efter Sveriges och det är detta samt åtföljande åtgärder som avgör kommande spridning.

Och i USA kommer det spridas Vida i månmiljonstäderna med enorma siffror dödsfall, detta är inget som kan komma att jämföras med Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Varför används ordet flockimmunitet om människor? Egentligen borde det ju bara tillämpas på djur vilket ordet flock syftar på. Flockimmunitet innebär att man har nått gränsen då antalet nya smittade är färre än antalet avslutade fall. Alltså antalet aktiva fall minskar.

I en dum population som en djurflock så kan detta ha ett någorlunda konstant värde beroende på vilken sjukdom det är. Men värdet skiljer sig kraftigt mellan olika sjukdomar. Vad det skulle vara för Covid19 är det ingen som vet med säkerhet. Det har uppskattats till mellan 29 och 74 % vilket är ett enormt stort spann.

När det gäller människor så förändras värdet enormt mycket beroende på en mängd olika faktorer som åtgärder, restriktioner och att människor ändrar beteende. Detta innebär att andelen som måste ha smittas innan spridningen upphör i praktiken är mycket lägre. Ju mer restriktioner, åtgärder och beteendeförändringar ju lägre blir gränsen när viruset slutar spridas.

Att sträva efter flockimmunitet är alltså bara ett sätt att göra saken värre än den behöver vara. Att sätta in effektiva åtgärder, samtidigt som folk ändrar beteende, sänker gränsen för när viruset slutar spridas och det minskar lidandet. Dessutom kan det gå mycket snabbare än det gör vid fri spridning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_immunity

Flockimmunitet kan naturligtvis vara bra att uppnå om det inte finns några som helst alternativ. Men som jag skrivit tidigare är det inte en strategi utan ett resultat av att bara låta smittan sprida sig "i lagom takt" utan att ta till kraftiga smittskyddsåtgärder.

Dessutom blir ju vägen dit som du är inne på svår att kontrollera så ex sjukvård inte blir överbelastad.

Man tar inte heller kampen och möjligheten att köpa tid för att framställa fler antivirala och annan medicinsk behandling (och slutligen vaccin).

Här är några synnerligen meriterade äldre svenska experter som kritiserar FHM metoder:

https://www.youtube.com/watch?v=ljspvr84cKY

Speciellt epidemiologen där tar upp hur många variabler man måste ta hänsyn till för att mäta egentlig spridningstakt och man inte bara kan slå av och på efter behov.

De tar också upp många av de mediciner och tester som man kan använda sig av innan vaccin kommer. Men då får man kämpa emot lite hårdare och smartare än vad Sverige gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Alla ni som följer detta till 100%

Min far är över 75år och multisjuk med svåra lungsjukdomar osv. Han behöver hjälp flera ggr dagligen av familjen. Vi har ju följt Tegnells råd till varje punkt, och han har ju sagt att man måste ha symptom för att bära på smittan och nu idag läser jag 9 utav 10 kan bära på smittan utan visa ngn symptom eller väldigt liten symptom. Det har ju sagts av andra förut, men då har han sagt det är en väldigt liten del, och nu kovänder han och säger dom vet detta. Trodde vi hade ett säkert system att ta hand om pappa, men nu blev jag rädd när man ej kan lite på information från den som ska bestämma. Så vad ska vi som familj tro och göra, för visar man ej symptom är ju inget system säkert att ta hand om pappa?
Ja det är ledsamt. De flesta forskare har varit överens ett bra tag nu att viruset smittar fast man inte känner av det och har symtom. Man ska vara extremt försiktig med människor inom riskzonen. Så försök och ta med mer försiktighetsåtgärder. Här är en hel del info om coronaviruset från en riktig doktor; https://youtu.be/gAk7aX5hksU
Citera
2020-04-08, 10:36
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kollaps betyder »fullständigt sammanbrott«, det vill säga att det inte längre fungerar.
Som sagt, jag tror ordet inte alltid har samma innebörd när man hör det i den offentliga debatten och därtill handlar det om ett sluttande plan inom sjukvården. Det finns många stadier mellan fullt fungerande och en "kollapsad vård".
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hej, du verkar veta ngt om detta med blodtryck, vi funderade på det tidigare i tråden, då jag och en annan person hade frågeställningen ifall högt blodtryck UTAN tillhörande hög ålder, spelar ngn större roll för dödligheten i corona? Dvs högt blodtryck som en ensam faktor. Har letat som en galning efter fakta men inte kunnat hitta ngt tydligt svar...

Har dock läst på t.ex. worldometers om att riskgruppen högt blodtryck har 6-8 % risk för dödlighet i Corona. Men blir inte klok på om det gäller även t.ex. 30 - 40 - åringar. Jag tror och hoppas inte det, utifrån vad jag läst. Men skulle vara så skönt att få ett lite mer säkert svar....

Frågan är om det är blodtrycket i sig eller det som orsakar högt blodtryck som är farligast (tex övervikt o dålig kondition)? Likaså så kan det också vara så att de mediciner som äts kan ha biverkningar som gör Covid-19 farligare...
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALotLessThanZero
Är det möjligheten till starkare restriktioner av rörelsefrihet som är grunden till den snabba lagstiftningen, och därmed att regeringen har ledsnat på FHMs rekommendationer utan genomslag och följsamhet?
Självklart kommer regeringen att ta populistiska beslut. Att stänga NU vore inte så populärt, men när vi når "tusentals döda" (citat: Löfven) kommer folk börja kräva det. Problemet med populism är att beslut tas utan framförhållning.
När det redan dör "tusentals" får vi räkna med ökande dödstal/dag i 2-4 veckor till.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Nu kommer verkligen staten vilja mörka antal dödsfall när Trump säger att vi lider..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in