Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
I London hade man väldigt liten korrelation mellan BMI och intensivvård, tvärtemot vad man trodde. Man hade också lite beroende mellan allvarliga sjukdomar (högt blodtryck räknas inte in som allvarlig sjukdom här) som patienterna hade och IVA för C19.
Detta tyder på att den generella hälsostatusen inte har så stor påverkan på utgången, utan det är specifika hälsotillstånd som har det (exempelvis hypertoni).
Hej, du verkar veta ngt om detta med blodtryck, vi funderade på det tidigare i tråden, då jag och en annan person hade frågeställningen ifall högt blodtryck UTAN tillhörande hög ålder, spelar ngn större roll för dödligheten i corona? Dvs högt blodtryck som en ensam faktor. Har letat som en galning efter fakta men inte kunnat hitta ngt tydligt svar...
Har dock läst på t.ex. worldometers om att riskgruppen högt blodtryck har 6-8 % risk för dödlighet i Corona. Men blir inte klok på om det gäller även t.ex. 30 - 40 - åringar. Jag tror och hoppas inte det, utifrån vad jag läst. Men skulle vara så skönt att få ett lite mer säkert svar....