Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
https://youtu.be/cjCVCH7SHlA
The Sun rapporterar om Sverige går mot katastrof eftersom vi vägrar stänga ner.
Citat:
Ursprungligen postat av
santos_deville
The Sun

Den svenska modellen
Även om The Sun kanske inte är min primära källa för vetenskapliga fakta (lite ironi där) så citerar jag en mening från videon.
«Only time will tell if Swedens controversial approach is the right one.»
Om jag har någon invändning mot den "svenska modellen" så är det att jag önskar att den satts in lite tidigare. Å andra sidan hade det kanske varit både politiskt omöjligt och omöjligt att förankra hos en majoritet? Jag önskar också att mer fokus riktats mot skydd av äldreboenden lite tidigare.
Kanske ska man lägga till att det inte precis går bättre i GB än i Sverige?
Om "svenska modellen" fungerar, vilket jag är förhoppningfull om, så har den några fördelar:
– Den bör kunna ta oss ur eländets första våg lite snabbare.
– Den bör kunna hålla på längre än vad det är möjligt att hålla människor "inlåsta".
I länder som Italien och Spanien förefaller nya fall minska långsamt nu. Det förutsätter ju då en närmast total "lockdown". Vad händer när man lättar på "inlåsningen"?
Många variabler påverkar. Spidning i storstäder vs. glesbygd. Boende (som hur länge ungdomar bor kvar hemma i olika länder, som nämns i videon och även flergenerationsboenden). Umgängesvanor. För att ta ett par exempel.
IMO borde vi studera Kina mer. Dom fick problemet tidigare än andra och har hanterat det bättre än många andra. Förvisso är förutsättningarna i ett litet land som Sverige annorlunda. Jag tror ändå att Kinas metoder att förhindra spridning i huvudsak är användbara för andra länder.
–