2020-04-08, 08:43
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta verkar mycket troligt. Det är väl detta som är Anders Tegnells stora misstag, att han inte har tagit till sig detta, eller helt enkelt vägrat att ta in det eftersom det inte stämmer med hans förprogrammerade bild. Som du säger så är detta en game-changer.
Det här är ju gammalt och en förklaring till varför det sprider sig mycket mer än SARS och MERS. De sätter sig långt ner och har därför svårt att spridas, medan covid-19 sätter sig lite varsomhelst i lungorna.

Jag tror att John Campbell tog upp det i slutet av februari, eller om jag läste det i en artikel.
Citera
2020-04-08, 08:45
Bannlyst
"Samtidigt fördubblas antalet coronadöda nu var tredje dag. Om flockimmunitet-strategin fungerar så som makthavarna har tänkt sig så ska Sverige i slutet av april ha 120.000 döda, oavsett vad vi gör idag, då det i genomsnitt tar nästan fyra veckor från smittotillfället till döden."

"De första visningarna skulle kunna komma igång igen redan i maj och nya bolån skulle kunna beviljas bara några veckor senare. Motorn i svensk ekonomi skulle därmed vara säkrad och Stockholms politiker och byråkrater komma undan med blotta förskräckelsen. Skälet till att de sprider falska nyheter om självmord bland företagare är ju inte att de befarar självmord bland företagare, utan att de själva äger diverse sörmländska slott och Östermalmsvåningar som nu riskerar att halveras i pris."

Källa. Fria Tider.
https://www.friatider.se/stang-hela-sverige
Senast redigerad av Mertillen 2020-04-08 kl. 08:49.
Citera
2020-04-08, 08:46
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Detta är ju något av en gamechanger.
Tror viruset är långt mer spritt än siffrorna visar. Ingen symptom alls, eller mycket lätt huvudvärk. Hade själv en märklig lätt huvudvärk under 14 dagar, nös några gånger, samma med frugan. Vi kan mycket väl haft det redan, utan att ens misstänka det.

Jag tror exponering är grejen med detta virus, hur allvarligt det blir, för vi har varit mycket försiktiga, började med handsprit och distans redan innan myndigheterna gick ut med saken. Och vi kan mycket väl fått det ändå, lik förbannat.

P1 nu på morgonen.
Symtomfria sjukhusanställda var covidsmittade

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7448282

Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Ja, men det har varit känt sedan i januari att helt symtomfria smittbärare kan smitta andra människor. Flera olika auktoriteter har sedan januari också informerat om att det är en aerosolsmitta, att smittan sprids genom luften bara av att smittade människor andas och pratar.

Du kan ju själv räkna ut hur det går i ett samhälle där människor åker kollektivtrafik och springer på stan och i affärer som vanligt, trots att många är smittade utan att veta om det, samtidigt som de sprider smittan bara genom att andas och prata i närheten av andra människor.

Ja där rasade FHM:s korthus ...

... när någon annan än FHM testade och faktitskt tog reda på hur det ligger till ...

... nästa nån får städa upp blir nog masker till all vårdpersonal och i förlängningen masker till befolkningen,

tror jag,

... och sen får vi väl se hur det ligger till med immuniteten alla väntar på,

snopet om den inte finns.

EDIT: lägger in SR länken https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7448282
Senast redigerad av gloffgloff 2020-04-08 kl. 09:02.
Citera
2020-04-08, 08:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Vad är då jävla sanslöst med det uttalandet då?
Att han anger en vän/släkting som källa.
Citera
2020-04-08, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta verkar mycket troligt. Det är väl detta som är Anders Tegnells stora misstag, att han inte har tagit till sig detta, eller helt enkelt vägrat att ta in det eftersom det inte stämmer med hans förprogrammerade bild. Som du säger så är detta en game-changer.
Du har fortfarande inte svarat på mitt inlägg från 6/4 23:18, ganska dålig stil att tiga när man inte fixar debatten.

I det svaret kan du sedan få göra jämförelser mellan dina och Tegnells misstag och ställa dem i paritet mot varandra.

Game changer, herregud...
Citera
2020-04-08, 08:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det t o m så att man kan säga att pandemin har stabiliserats globalt? Det känns som ett långt steg att ta. Det finns ju fattiga länder med extremt stor befolkning, där man bor och arbetar tätt samt har rudimentär sjukvård. T ex Indien, Bangladesh, Nigeria och Indonesien. Dessa länder har rapporterat mycket få smittade och dödsfall - men de har säkert inte stor kapacitet att testa och diagnosticera för Corona.

Åtminstone ser det ut som om antalet dagliga dödsfall enligt worldometers har stabiliserats på ca 5000 per dag: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-toll/
Absolut ej stabiliserat globalt!

Totalt drygt 7000 nya dödsfall igår. Flera länder satte nya rekord i nya dödsfall som rapporterades på en dag enl Worldometers: USA, Frankrike, Belgien, Holland, UK, Sverige
Citera
2020-04-08, 08:48
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/cjCVCH7SHlA

The Sun rapporterar om Sverige går mot katastrof eftersom vi vägrar stänga ner.

The Sun
Citera
2020-04-08, 08:49
Avslutad
Om 9 av 10 knappt får några sytmom så kommer ju viruset inte påverka så mycket som man kanske trodde. Men man vet dock inte heller vilken skada det gör på lång sikt för organ.
Citera
Medlem
Lätt för Tegnell att skryta om att vi fortfarande har kapacitet när alla 70 + nekas sjukhusvård. Inte många andra länder som har valt den inhumana strategin.

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Inte jag heller, men i det här läget vore det ju bara löjligt att stå med hatten i hand och säga ”jo, vi har gjort många fel, Trump har rätt att Sverige lider svårt”. Varför? Jag frågar igen, tycker du vi lider såpass mycket mer än andra att vi är värda att pekas ut av den anledningen? Det gör vi inte, vi pekas ut för att vi inte stängt ner, och det har USA, vilket det finns kritik emot, och då måste han såklart motivera för sitt folk varför, då säger han att Sverige lider oerhört. Visst, men han rycker det ju ur sitt sammanhang. ALLA västländer i princip lider oerhört, vi sticker inte ut.

Jag tror absolut att Sveriges linje/tillvägagångssätt leder till ett ökat lidande och ökade dödstal för vår befolkning, ja det tror jag. Så jag tror inte Trump är helt ute och cyklar i det avseendet. Jag tror inte han är superinsatt, utan att ngn har briefat honom.

Även om jag inte gillar att jämföra lidande i sig, så kan man ju iaf se ang. dödstal, att vi hittills har oerhört många fler döda, än våra grannländer Norge och Finland, som jag ser som mest jämförbara att kika på.

Du nämnde sydeuropa, dock hade de mkt kortare tid på sig att förbereda sig då de drabbades, de är väldigt stora länder med generationsboenden osv. Så det känns inte riktigt jämförbart med Sveriges situation. Sen måste de ha lidit enormt, självklart. Vet inte om Trump har bara pekat ut oss dock, tror han även har nämnt andra länder, sydeuropa vet jag inte, men som UK ibland och så, vill jag minnas.

Trump är en väldigt speciell karaktär och nu slängde han ur sig det här, jag brukar tycka han är rätt knasig annars. Men blev förvånad att jag tänkte: vad bra att han sa så, han är ändå USA:s ledare, det kanske rör om i grytan, nu kanske äntligen Sveriges ledning vaknar till lite...

Aja, tror inte vi kommer så mkt längre i detta men men. Intressant och tack för synpunkten, jag ville inte provocera utan bara höra lite från andra och delge mina tankar.
Citera
2020-04-08, 08:50
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Tack!

Det där med "before" (mina markeringar i inlägget ovan) är ju lite svårt att fånga upp.
Utom då med 100% "social distancing". Även inom familjer och hushåll, hur nu det ska gå till.

Ja och det är väl en av orsakerna till en snabb smittspridning, Att få kontroll över C19 är omöjligt skulle jag nog säga, om inte alla konstant höll stenhårt på 100% social distansering.
Men hur ska dom lösa detta?
Citera
2020-04-08, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Sök själv då så hittar du massvis med fler högt aktade källor som befäster att covid-19 muterar långsamt. Sökord typ: corona mutation slow

Men om det muterar så fort, varför jobbar man då så febrilt med att få fram vaccin+

Vad beror din vaccin fascination på, miljardindustrin är redan i rullning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in