2020-04-08, 07:57
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tror ni att Löfvén och/eller Tegnell kommer att bemöta "kängan" som Trump gav gällande Sveriges coronahantering? (Om nu nån reporter bemödar sig att fråga A.T. och S.L. alltså).

Hur tror ni i så fall de kommer att bemöta det, vad kommer de att säga?
Det här säger jag utan att veta vad kritiken var.
Men vem bryr sig om vad den dåren säger?
Han är ju inte direkt killen med koll.
Citera
2020-04-08, 07:58
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Men ponera att man får kroniska problem med hälsa och lungor, då kanske det inte längre är lika goda nyheter?
Skulle det vara så kommer de med minst känslighet att överleva och natuligtvis urval kommer att skapa en resistent mänsklighet.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Vissa människor sitter som packade sillar på uteserveringar, på pubar och andra uteställen. (Såg en bild på twitter i fredag från Sthlm där folk satt på en bar...det var packat med folk, jag vet inte hur det är ställt med dessa människor, kanske har de den där "flock-immuniteten" hela högen ?? eller så skiter de i om de blir sjuka, får andnöd, behöver IVA-vård (belastar sjukvården), eller dör i värsta fall.
Fast du ser dessa personer bara när de sitter där. Övriga veckan kanske de jobbar hemifrån? Då minskar smittorisken likafullt. Dessutom kan foton vara bedrägliga för de ger ett hoptryckt perspektiv som gör att det ser tätare ut än vad det är. Ett foto rakt uppifrån kanske skulle ge ett glesare intryck, men då blir det ingen upprörande nyhet.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
En avdelning på Linköpings universitetssjukhus testade sina samtliga cirka 50 anställda för covid-19 - hälften visade sig vara smittade, rapporterar SR Ekot.

Några av de som testat positivt ska ha varit symptomfria.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det sa jag ju inte någonstans, sluta lägga ord i min mun. Det har de säkert, men än går det faktiskt inte att säga att vår taktik skulle vara mycket sämre än nån annans.

Va? Vad säger du ens? Det begriper väl du också att han säger det för att försvara de åtgärder USA vidtagit snarare än för att Sverige lider mer än Italien eller Spanien, vilket vi knappast gör, ännu iaf, ellerhur?
Varför skulle det uppfattas som arrogant? Anser du alltså att vi lider såpass mycket mer än andra drabbade länder som ovan nämnda t ex, så att det är värt att peka ut just oss? Varför, vad gör att du tycker så?

Lidande är ingen tävling anser jag. Det är inget motsatsförhållande att människor i Sverige kan lida, samtidigt som andra lider. Jag är inget fan av Trump, absolut inte. Han må ha bakomliggande motiv, det förändrar inte att jag tycker att han har en poäng i det han sa. Två saker kan vara sanna, samtidigt. Eller en sak utesluter inte en annan. (Trumps bakomliggande motiv, betyder inte per automatik att hans kommentar i sig är felaktig).

Jag kan känna att det faktiskt är skönt att omvärlden reagerar på passiviteten hos den svenska ledningen. Det har saknats väldigt mycket kritiska röster från t.ex. svenska media, de finns kanske, men väldigt fåtal.

Jag tror inte att jag är helt unik om att tänka så om passiviteten hos svenska ledningen, om jag läser en del inlägg här inne. Det skulle vara uppfriskande om ledningen i Sverige kunde bemöta synpunkten från en världsledare med ödmjukhet och kanske lite självkritik. Men det är min åsikt, tackar för din åsikt, även om den månne var lite hätskt framförd.
Citera
2020-04-08, 07:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Det finns siffror att tillgå för, i princip, vilken synpunkt som helst. Oavsett synpunkt är faktiska siffror bättre än eget tyckande och magkänsla.

Förklara gärna vad ditt inlägg har med mitt inlägg att göra
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det finns inget bevisat alls än så länge.
Om Norge hade ett r0 tal ”mindre än noll” så fattar jag att de vill öppna upp, då skulle de ju bota folk genom att smitta dem!

Skämt åsido, ja, det är möjligt att det kan bli så för Norge, och för oss, som du säger. Men att det skulle vara bevisat redan är ju hittepå.
Jag tror säkert vi kommer vara tvungna att stänga ner mer här, men jag är inte lika säker på att det kommer vara så enkelt som du tror för andra att öppna upp.
Det är bevisat att deras teknik ger r0= 0.7
Så jo, innan ens de finslipar sina tekniker så har de besegrat viruset.

Vi som skiter i karantän bara ökar våra dödstal och kommer få stänga ner förr eller senare.

Kolla på Norges dödstal och sedan på Sveriges.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Mest anmärkningsvärt är att han tror sig veta mer än världens samlade virologer tillsammans, prata om storhetsvansinne!
Virologerna kanske kan mindre om epidemier än han, så vem är det som har hybris?
Citera
2020-04-08, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
En avdelning på Linköpings universitetssjukhus testade sina samtliga cirka 50 anställda för covid-19 - hälften visade sig vara smittade, rapporterar SR Ekot.

Några av de som testat positivt ska ha varit symptomfria.

Ingen direkt överraskning... Varför verkar varje land/människa alltid behöva "upptäcka" altl själva, istället för ta in vad andra redan upptäckt?
Citera
2020-04-08, 08:01
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Det här säger jag utan att veta vad kritiken var.
Men vem bryr sig om vad den dåren säger?
Han är ju inte direkt killen med koll.

Han lär väl upprepa vad han sagt till utländsk media flera gånger: Vad som funkar och är bäst för varje land varierar så vi behöver finna en strategi som passar i just Sverige. Vi ser att folk har hög tilltro och lyssnar på myndigheterna i Sverige så därför väljer vi den vägen utan att stänga ner skolor och föra in restriktioner.

Nåt sånt har man ju hört han säga förut så varför inte igen?
Citera
2020-04-08, 08:02
Bannlyst
Detta är ju något av en gamechanger.
Tror viruset är långt mer spritt än siffrorna visar. Ingen symptom alls, eller mycket lätt huvudvärk. Hade själv en märklig lätt huvudvärk under 14 dagar, nös några gånger, samma med frugan. Vi kan mycket väl haft det redan, utan att ens misstänka det.

Jag tror exponering är grejen med detta virus, hur allvarligt det blir, för vi har varit mycket försiktiga, började med handsprit och distans redan innan myndigheterna gick ut med saken. Och vi kan mycket väl fått det ändå, lik förbannat.

P1 nu på morgonen.
Symtomfria sjukhusanställda var covidsmittade

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7448282
Citera
2020-04-08, 08:02
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Enbart om det var väldigt viktigt, jag skulle inte åka in till sjukhuset om det absolut inte var ett nödvändigt återbesök.

Nej, jag anser inte att det är väldigt viktigt. Någon gång måste det följas upp men jag anser att det inte brådskar. Problemet är att sjukhuset tror att de är helt smittfritt förutom coronaavdelningen, det råder någonslags hybris där. Därför får jag väpna mig när jag ska ringa för att de kommer bara tycka att jag nojar. De tyckte jag nojade då jag låg inlagd och min kompis som är starkt immunosuprimerad fick komma in med mediciner hemifrån då de inte kunde kläcka ur sig med en gång att de tyckte jag skulle stanna i fyra dagar. Nej, för det var helt tryggt för henne att vistas i den miljön. Trött på att det anses att man nojar. Vill bara vara rädd om folk och inte heller dra hem smitta till henne.

Jag vet inte, men vissa verkar vara helt avstängda för risker. Går inte omkring och är rädd, men försöker göra smarta beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in