2020-04-08, 07:53
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Det ser ut som att Indien kommer att gå en tragisk framtid med C19 tillmötes!

Corona update: India's tally of COVID-19 cases crosses 5000 mark

2020-04-08 10:30:02

With an increase of 773 cases in the last 24 hours, India's tally of COVID-19 cases crosses the 5,000 mark with 5,194 cases, said the Ministry of Health and Family Welfare on Wednesday.

KÄLLA.Dynamitenews.(Se länk)
https://www.dynamitenews.com/story/corona-update-indias-tally-of-covid-19-cases-crosses-5000-mark
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
finns ingen anledning.
Har finns litet om antikroppsbildening men tyvärr ger den intgen exakt tidsrymd:

Citat:
Antikroppar kan göra dig immun mot vissa sjukdomar
Första gången kroppen utsätts för ett särskilt ämne tar det ett tag innan det har hunnit bildas tillräckligt med antikroppar. Vid en ny attack av inkräktare av samma typ går det snabbare. Detta beror på att några av cellerna som aktiverades första gången omvandlas till så kallade minnesceller.

Minnesceller är B-celler som kommer ihåg den tidigare händelsen och som snabbt kan bilda nya antikroppar om samma virus eller bakterie återkommer.

Det skydd du har fått från tidigare sjukdomar beror på denna minnesfunktion. Det kallas att du blir immun mot vissa sjukdomar. Vid en del sjukdomar blir du ofta immun för resten av livet och risken att bli sjuk igen är mycket liten. Det gäller till exempel mässling.

https://www.1177.se/Stockholm/liv--halsa/sa-fungerar-kroppen/immunforsvaret/
Senast redigerad av NurseRatched 2020-04-08 kl. 07:57.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Klart Tegnell förstår det. Men hans uppgift är inte att ge en korrekt beskrivning utan att hålla allmänheten lugn.
Det lyckas han ju väldigt bra med...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
14:04 – Tegnell förklarar dödssiffrorna: ”men att vi nu ligger på ett snitt den senaste veckan på lite drygt 40 fall per dygn..ööhh, så det har ökat något snittet per dygn sedan igår.”

Tegnell är utvecklingsstörd. Det finns ingen väg runt det här.

Jag fick kritik för en vecka sedan när jag i ilska skrev att väldigt få människor förstår exponentiell tillväxt.
Ni får säga vad ni vill. Tegnell pratar som om han inte förstår att antalet växer för varje dag. Som virolog förstår han nog vad exponentiell tillväxt är.

Men människan är uppenbarligen så dum att han inte tror att vi förstår vad exponentiell tillväxt är. Mixad begåvningsprofil ingår i diagnosen autism. Jag struntar i om han har ägnat hela livet åt att fokusera på sitt specialintresse. Tegnell är sjuk och farlig.

Mannen är livsfarlig.

Bara att ta en titt på Sveriges dödskurva. Den går spikrakt uppåt. Den är exponentiell, ej linjär.
Citera
2020-04-08, 07:54
Medlem
Citat:
Det lyckas han ju väldigt bra med...

Ja, faktiskt. Svensken är betydligt lugnare än de flesta andra.
Citera
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Har ett återbesök på sjukhuset om en månad. Jag tror inte det är livsviktigt att det blir av just då, går att skjuta på. Skulle ni ha gått på återbesöket?

Enbart om det var väldigt viktigt, jag skulle inte åka in till sjukhuset om det absolut inte var ett nödvändigt återbesök.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Hur räknar du nu?

1000-2000 avlidna när siffran redan är dryga 600 st. Detta innan kurvan ens är i närheten av att na toppen.

Du far nog glomma ordet flockimmunitet. Finns inget som bevisar eller nagon som tror pa det. Om sa ända vore fallet, sa kan du glomma dina siffror.
Lägg pa minst en nolla efterat sa kommer du iaf närmare sanningen.

Vi kan slå vad om några corona öl? Jo jag kanske är för optimistisk smittan kommer att drabba alla äldreboenden och då kan det ju bli många fler. 10 000 tror jag jag skrev i början av tråden men då visste vi knappt något alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är väldigt svårt att diskutera ljusningar när man är i början av en spridning av ett nytt virus

Vi har diskuterat när smittan var koncentrerad i Asien främst Kina där fanns ingen ljusning då och de allra flesta inklusive mig förstod att den förr eller senare även skulle drabba europa. Nu har den gjort det. Nu kan man börja se en ljusning i Italien och Norge men inte i Sverige.
Vad är det för ljusningar du ser?
Det finns siffror att tillgå för, i princip, vilken synpunkt som helst. Oavsett synpunkt är faktiska siffror bättre än eget tyckande och magkänsla.
Citera
2020-04-08, 07:56
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
14:04 – Tegnell förklarar dödssiffrorna: ”men att vi nu ligger på ett snitt den senaste veckan på lite drygt 40 fall per dygn..ööhh, så det har ökat något snittet per dygn sedan igår.”

Tegnell är utvecklingsstörd. Det finns ingen väg runt det här.

Jag fick kritik för en vecka sedan när jag i ilska skrev att väldigt få människor förstår exponentiell tillväxt.
Ni får säga vad ni vill. Tegnell pratar som om han inte förstår att antalet växer för varje dag. Som virolog förstår han nog vad exponentiell tillväxt är.

Men människan är uppenbarligen så dum att han inte tror att vi förstår vad exponentiell tillväxt är. Mixad begåvningsprofil ingår i diagnosen autism. Jag struntar i om han har ägnat hela livet åt att fokusera på sitt specialintresse. Tegnell är sjuk och farlig.
Mest anmärkningsvärt är att han tror sig veta mer än världens samlade virologer tillsammans, prata om storhetsvansinne!
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
1) smittan skulle ändå komma in i landet oavsett hur de hade agerat och orsaka allmän smittspridning. Likt i nästan alla andra länder.

2) men om vi orkar hålla ut och skydda tillräckligt många från att bli smittade och därmed antalet döda tills vaccinet kommer så är mycket vunnet. Sen tycker jag varken hans ideologi med flockimmunitet eller handling med ett snabbare förlopp än i de flesta andra länder att det ger sken av att slå på bromsen.

Så du säger alltså emot din egen punkt ett i punkt två...? För mig var det den enda egentliga chans vi hade att köpa oss tid att bättre kunna skydda. Där kunde man bromsat inte minst smittspridningen i Stockholm med flera veckor, vilket kunde ägnats åt förberedelser med skyddsutrustning etc. Totalt idiotiskt att inte avråda från resor och uppmana till karantän där och då anser jag.

Tja, vi bromsar inte lika hårt som de flesta andra, men jo, vi står också på bromsen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Enbart om det var väldigt viktigt, jag skulle inte åka in till sjukhuset om det absolut inte var ett nödvändigt återbesök.
Framförallt om du skall till sjukan ta pa dig din FFP2 Eller FFP3 för lite högre säkerhet.

Glasögon ger visst skydd med
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu börjar vi jämföra inte bara äpplen med päron utan också med bananer. Håll er till gruppen Coronavirus och titta på hur de uppför sig. Vi har nu haft sju stycken som har sett människan som en lämplig hyresvärd. Fyra som varit med oss ett hundratal år och på sin höjd gett oss lite snuva och tre som har dykt upp under de sista två decennierna och varit lite mer allvarliga. Gemensamt är att vad vi kan se så ger inga av dem någon livslång immunitet utan den försvinner efterhand. Något år kan man räkna på sin höjd.

Och ja, alla har någon gång (eller snarare flera gånger) varit sjuk i Corona och kommer att bli det igen. Vad vi ska hoppas på är inte flockimmunitet utan att COVID-19 muterar till en beskedligare variant. Det är den mest sannolika utvecklingen faktiskt.

Angående förhoppningar om mutation till en beskedligare variant har jag dåliga nyheter och bra nyheter. Viruset muterar mycket långsamt visar det sig. I USA har man observerat tre olika typer av förändringar i dess profil RNA. Men dessa tyder på att en mutation kommer att ta tid, ja det påstås att det kommer att ta längre tid än för andra coronavirus som härjade i flera år. Det positiva är att när vaccin kommer så lyckas vi bli immuna under många år tills en mutation uppstår!

Detta kommer att bli seglivat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in