2020-04-08, 06:38
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Man tester bloddonores blod for antistoffer mod corona virus:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/blodbanker-tester-om-donorer-har-haft-coronavirus

De flesta sjukdomar tar det några veckor innan man kan mäta antikroppar så ut det perspektivet är 2% inte så anmärkningsvärt med tanke på hur ny sjukdomen är.
Citera
2020-04-08, 06:39
Medlem
neuron-drones avatar
Ett virus med enorm dödlighet bränner ut sig själv. Dock kan det komma upp i en ganska hög dödlighet innan det blir så farligt att det inte är till nytta för sig själv. Runt 40-50 % och det kan fortfarande hitta nya värdar och sprida sig i världen.

Trots att Ebola hittade in i storstäder så blev det aldrig den där totalkatastrofen för världen. Viruset är för dödligt.

Men en dödlighet som under digerdöden kan fungera för viruset. Särskilt om det har lång inkubationstid. Det ska mycket till för att allt ska stämma för att få ett katastrofvirus. Det får inte vara svårsmittat, det ska vara symptomatiskt eller smittsamt på annat vis, det måste ge sådana symptom att smitta sprids, för virusets egen del så är det inte ens bra att värden dör. Men det är en obehaglig bieffekt för oss. Men om vi inte blir sjuka skapas färre smittöverföringar. Sedan ska det vara svårmuterat så att det bibehåller sin dödlighet. Den pestbakterien som finns idag är extremt otrevlig men har inte alls samma dödlighet som den under medeltiden.

Detta virus är väl egentligen inte så "farligt", det är bara det att våra kroppar inte har något att jämföra det med.

Att få en ny digerdödsliknade smitta är inte så trolig, däremot var det för länge sedan dags att få ett nytt smittämne med över 1 % dödlighet. Det har det ju varnats för, men man har ändå valt att ta risken och inte planerat inför detta.

Det kan nog vara bra att ha ett sådant här genrep för det lär inte vara det sista nya viruset som kommer. Hotet från muterade influensavirus finns ju fortfarande kvar.
Citera
2020-04-08, 06:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Tackar. Annan intressant artikel!

Potential ‘chronic patients’
https://www.scmp.com/news/china/society/article/3077747/rare-coronavirus-patients-mild-symptoms-long-illness-may-point

Ja, den var också intressant.
Påminner om studien som sa att viruset kunde "gömma sig" i nervsystemet.

Tengeles plan blir bara sjukare o sjukare.
Citera
2020-04-08, 06:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
I tidigare inlägg refererar du till alla alarmister. Jag har förklarat vad jag upplever att de flesta inte är alarmister enligt dina preferenser.

Jag bekrev vad en alaramist är och de finns. De tror/vill att det ska bli stora problem framöver och att vi inte ska kunna gå ut, få mat och att folk ska dö som flugor. Den största andelen är dock hatare som spyr sin galla över myndigheterna i allmänhet och Tegnell i synnerhet. Det finns sedan några som är livrädda och berättar hur de klär sig hermetiskt, spritar alla saker de har och tvättar sönder hämderna.

Citat:
Jag känner oro för viruset och följer utländsk media och forskning samt vad andra länder rapporterar. Vad enskilda skribenter har för kalkyler berör mig inte mycket.

De tillfällen jag varit i diskussion med dig noterar jag att du hellre vill diskutera om hur illa det är än att diskutera om att det skulle kunna finnas ljusningar.
Citera
2020-04-08, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
De flesta sjukdomar tar det några veckor innan man kan mäta antikroppar så ut det perspektivet är 2% inte så anmärkningsvärt med tanke på hur ny sjukdomen är.
C:a sju till tio dagar in i infektionen bildar man antikroppar.
Citera
2020-04-08, 06:42
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Bloddonorkorpsets helbredstilstand kan ikke betragtes som repræsentativt for samtlige danskeres helbredstilstand - de er generelt mere sygdomsfrie.

Nåja det är en ganska hygglig proxy. Jag har sett svenska blodgivares PetH värden. Många dricker ganska så bra.
Citera
2020-04-08, 06:43
Medlem
Tror ni att Löfvén och/eller Tegnell kommer att bemöta "kängan" som Trump gav gällande Sveriges coronahantering? (Om nu nån reporter bemödar sig att fråga A.T. och S.L. alltså).

Hur tror ni i så fall de kommer att bemöta det, vad kommer de att säga?
Citera
2020-04-08, 06:44
Medlem
Citat:
Nåja det är en ganska hygglig proxy. Jag har sett svenska blodgivares PetH värden. Många dricker ganska så bra.
Kan kärlpåverkan hos etyliker innebära en riskfaktor vid COVID-19?
Citera
2020-04-08, 06:44
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Tack för info. Är det för covid -19. Från smitta eller symtomdebut?
Citera
2020-04-08, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hur ser spridningen ut idag?

Det kan vi säga om några när vi ser hur många som dör då.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vet du något som ingen annan vet?

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Nån källa kring det så man kan läsa på?
Citera
Medlem
Citat:
Tack för info. Är det för covid -19. Från smitta eller symtomdebut?
Från smitta brukar man anse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in